شیرینی، مغز را بیمار می کند

يکشنبه،۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۵

گروه سلامت> احمد عباسی- همه ما می دانیم که قند زیاد برای تناسب اندام یا سلامت قلبمان مضر است. اما امروز شواهدی به دست آمده که بر تاثیرات منفی این ماده برمغزهم دلالت می کند.

درحالیکه مصرف مقادیر کم مواد قندی تاثیر چندانی بر روند کارکرد مغز ندارد، متاسفانه اکثرافراد علاقمند به شیرینی جات به زیاده روی در مصرف شکردچار می شوند. شاید باور نکنید که مواد قندی ۷۴درصد مواد غذایی بسته بندی در سوپرمارکت ها را تشکیل می دهند. این درحالی است که سازمان سلامت جهانی پیشنهاد می کند که تنها ۵درصد از کالری دریافتی روزانه باید از مواد قندی دریافت شود. در ادامه به طرح مسائلی می پردازیم که میزان تاثیر مواد قندی در ایجاد آسیب های مغزی را روشن می کند.

مواد قندی اعتیاد آورند

هنگامی که انسان چیز شیرینی می خورد، این ماده موجب تحریک گیرنده های چشایی زبان می شود. سپس این سیگنال ها از زبان به مغز فرستاده می شوند. مغز در مقابل این دریافت، هورمون های شادی بخشی مثل دوپامین ترشح می کند. تا زمانی که مصرف شیرینی محدود باشد مشکلی به وجود نمی آید اما اگر گیرنده های مغزی مربوط به دریافت شیرینی، بیش ازحد و به دفعات زیاد تحریک شوند وابستگی به مواد قندی ایجاد می شود. درواقع تحقیقات نشان داده که مغز افراد چاق به گونه متفاوتی از افراد عادی به سیگنال های مربوط به شیرینی پاسخ می دهد. هنگامی که آنها شکر را می چشند پاسخ تشویقی افزایش یافته تری از طرف مغز تولید می شود. این نتیجه نشان می دهد که مغز این افراد می تواند دچار اعتیاد به این پاسخ های شادی زا شده و به مصرف شیرینی وابسته شود.

به حافظه و مهارت های یادگیری آسیب می رساند

نتیجه یک بررسی بر روی موش ها در سال ۲۰۱۲ نشان داده که رژیم غذایی مملو از مواد قندی به مهارت های یادگیری و حافظه در مغز آسیب هایی وارد می کند. به این معنی که موش هایی که بیش از حد مواد قندی مصرف کرده بودند در پیغام رسانی و ارتباط بین سلول های مغزی دچار اختلال می شدند. از سوی دیگر مصرف بیش از حد شکر در موش ها نشان داد که بدن آنها در مقابل انسولین مقاوم می شود. انسولین همان هورمونی است که سطح قند خون را کنترل می کند واز سوی دیگر باعث استحکام ارتباط سلول های مغزی و پیام رسانی بهتر و در نتیجه تقویت حافظه می شود. بنابراین وقتی سطح انسولین در مغز به واسطه مصرف زیاد شیرینی کاهش می یابد مهارت های یادگیری هم می تواند کاهش یابد.

باعث ایجاد افسردگی و اضطراب می شود

افت و خیزهای ناگهانی و شدید در میزان قند خون می تواند باعث ایجاد حالت بی قراری و خستگی وبی ثباتی احساسی شود. دلیل این موضوع آن است که خوردن شیرینی جات یا نوشیدنی های قندی باعث افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت ناگهانی آن می شود. هنگامی که قند خون دچار این افت ناگهانی می شود به فرد احساس اضطراب و افسردگی دست می دهد. از سوی دیگرمواد قندی باعث ایجاد اختلال در عملکرد پیغام رسان های عصبی می شود که کارکرد آنها ایجاد ثبات احساسی درفرد است. این به آن معناست که زیاده روی طولانی مدت در مصرف مواد قندی می تواند به ثبات روانی و خلقی افراد آسیب برساند. از سوی دیگر قندخون بالای مزمن می تواند باعث ایجاد التهاب در مغز شود و به عقیده بعضی از محققان همین التهاب مغزی می تواند عاملی در ایجاد افسردگی درافراد باشد. این درحالی است که نوجوان ها در این زمینه حساس ترند و بنابراین پرهیز از مصرف بیش از حد شیرینی جات در این دوره سنی به شدت توصیه میشود.

از عوامل ابتلا به زوال عقل و آلزایمراست

تحقیقات نشان داده که مصرف زیاد مواد قندی به دلیل همان تاثیرات مغزی که در بالا توضیح داده شد، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را هم افزایش دهد. پس اگر سلامت این ارگان مرکزی بدن برایتان مهم است در مصرف مواد قندی تجدید نظر کنید.

منبع: huffpost

انتهای پیام/

کد خبر: 103