سهند، پوشیده از ریحان و لاله های واژگون

دوشنبه،۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۱

سهند نام قله‌ای در شمال شهرمراغه واقع در استان آذربایجان شرقی ایران است. کوه سهند ۳۷۰۷ متر ارتفاع دارد. سهند  قله ای آتشفشانی است که زمان  آخرین فوران آن مشخص نیست. 

رشته کوه سهند به عنوان عروس کوهستان های ایران مشهور است . دامنه های سر سبز و چشمه های روان آن بسیار دل نواز هستند. بلندترین قله  سهند، جام نام دارد . سهند و جام دو قله به هم چسبیده این رشته کوه هستند. چشمه ای در قله این کوه وجود دارد که تقد س خاصی برای آن قائلند.

سهند در باورهای آیینی اسطوره شناسی جایگاه برجسته‌ای دارد، به نظر برخی از محققان كوه سهند همان كوه اسنوند است كه در اوستا آمده و زرتشت در آنجا با الهه آب ها گفتگو كرده است.

قسمت اعظم سهند در سال پوشیده از برف است. دامنه‌های سهند در طول سال پوشیده از گل و ریحان و لاله واژگون بوده و این امر جلوه‌های بدیعی از طبیعت را در برابر چشم گردشگران به تماشا می‌گذارد.

دامنه كوه سهند گردشگاهی سرشار از طراوت و نعمت برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

جاذبه‌های گردشگری و دامن سرسبز و پربركت كوه سهند هر سال میهمانان و گردشگران زیادی را پذیرا شده و آنان را از زیبایی خود بهره‌مند می‌كند.

كوه سهند با دامنه‌های سرسبز و پر از گل و ریحان خود شامه نواز گردشگران و میهمانان نوروزی بوده و برای صعودكنندگان خاطره‌ای خوش را به یادگار می‌گذارد.

این كوه همواره محلی مناسب و سرسبز برای تفریح مردم شهرهای آذربایجان شرقی و غربی و گردشگران و مسافران این شهرها به ویژه شهرستان مراغه است.

شقایق‌های صحرایی و آلاله‌های روییده در دامنه‌های این كوه از جمله گونه نادر لاله واژگون هستند، منظره جالبی را برای گردشگران و میهمانان تداعی می‌كند.

9.jpg

وجود ‪ گونه های پرندگان بومی و مهاجر ، وجود پستانداران متعدد و گونه‌های متنوع و نادر گیاهی و آبزی ، دامنه سهند و جلگه‌های آن را به زیستگاهی مهم برای حیات وحش تبدیل كرده و دیدن هر كدام از این مناظر برای گردشگران جالب و خاطره انگیز است.

كوه سهند علاوه بر جاذبه‌های دیدنی موجب رونق كشاورزی ، دامداری و كندو داری در این منطقه شده و سرسبزی قسمت زیادی از آذربایجان شرقی و مراغه مدیون این كوه است.

3_0.jpg

وجود چشمه‌های متعدد در قله و دامنه‌های آن كه مشهورترین آن‌ها” قرخ بلاغ ” گوموش بلاغی” ، “پری” و ” گوران بلاغی” است ، طراوت و لطافت را به مراغه ارمغان داده و موجب سیرابی درختان ، باغات و مراتع این شهرستان می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 107