نکاتی کلیدی برای جلوگیری از ریزش مو

شنبه،۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۸

گروه سلامت> احمد عباسی- مو بازتابی از سلامت شماست.  توجه ویژه و دائم به مو، سلامت موها و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

در روبه‌رو شدن با مشکلات بزرگ  همیشه راه حل‌های ساده و آسانی وجود دارند که می توانند کارساز باشند.

معمولا همه برای جلوگیری از ریزش موی خود ابتدا به دنبال خوردن غذاهای مفید یا محلول‌های تقویت  کننده مو می گردند. ممکن است پس از مدتی با نتیجه نگرفتن از این روش ها در پی یافتن طبیبی حاذق گشته تا به آنها کمک کند.

باید گفت تمام این موارد کارهای خوب و درستی هستند و در جای خود لازم است و می تواند در روند درمان کمک کننده باشد.

اما نکاتی کلیدی و ساده وجود دارند که در هر مرحله از درمان باید به خوبی رعایت شوند تا نتیجه حاصل شود. نکاتی که با نادیده گرفتنشان ممکن است از درمان نتیجه ای حاصل نیاید.

 

با موهای خود مهربان باشید

به تازگی دریافته‌اند که در حالت ایستاده مقدار خون موجود در زیر پوست سر در کمترین میزان است. پس در هنگام شستشوی سر در حمام حتما به حالت چمباتمه یا روی یک چهارپایه بنشینید تا خون بیشتری به پوست سر و ریشه موها برسد و از جدا شدن و ریختن آنها جلوگیری کند.

برای شستن موها بهتر است از شوینده‌های طبیعی مانند صابون زیتون یا  شامپوهای مخصوص کودکان استفاده کنید چون دارای مواد قلیایی کمتر هستند و به موها آسیب نمی‌زنند.

برخی گمان می‌کنند در هنگام شستن سر< هر چه آب داع‌تر باشد به تمیز شدن بیشتر آن کمک می‌کند اما باید گفت در هنگام شستن موی سر هر چقدر آب داغ‌تر باشد برای مو مضر تر است.

ریشه موها در هنگام استحمام و پس از آن تا خشک شدن کمل بسیار آسیب پذیرند و در معرض کنده شدن هستند. پس در حین حمام موهای خود را به آرامی بشویید  و پس از آن نیز به آهستگی آنها را خشک و شانه کنید.

هیچگاه در حکاک موهای خود را شانه سا برس نکشید.

اگر از سشوار استفاده می‌کنید سعی کنید آن را روی باد سرد یا ولرم قرار دهید. استفاده بیش از حد از ابزار حرارتی مو مانند اتوی مو  زمانیکه موها خشک هستند موجب شکنندگی و خشکی مو می‌شود.

پس از حمام کردن اگر موهای شما خشک و پرحجم می‌شود به جای ژل که باعث خفه شدن مو می‌شود از روغن‌های مفید و سالم گیاهی استفاده کنید. به علاوه به خاطر داشته باشید که هیچ روغنی نباید بیش از ۳ ساعت روی سر بماند و پس از آن باید به خوبی شسته شود.

نگذارید موهایتان چرب شود. تجمع چربی در ساقه مو یکی از موارد اصلی ریزش مو است.

شب‌ها به مدت چند دقیقه با یک شانه چوبی طوری سر خود را شانه کنید. به طوری که دندانه های شانه پوست شما را بخاراند. با این کار به اصطلاح پوست سر و ریشه موها ماساژ داده می‌شوند و خون در آنها به جریان می‌افتد.

دست‌های ما به واسطه تماس با انواع و اقسام اشیا> می تواند منبع آلودگی باشد . پس در طول روز سعی کنید زیاد با موهای خود ور نروید و نگذارید این لمس کردن زیاد موها به یک عادت و رویه تبدیل شود. در هر باز مرتب کردن موها به وسیله دست ممکن است چند تار مو از سر جدا شود. حال این را ضرب در تعداد دفعاتی که این عمل را انجام می‌دهید کنید. در خواهید یافت این خود به تنهایی می‌تواند باعث کم شدن موهای شما شود.

کندن موها بخاطر استرس فقط یکی از راه‌های از دست رفتن مو است. استرس، همچنین تعداد زیادی از فولیکول‌های مو را به فاز استراحت می‌برد که موجب می‌شود با شستن و شانه زدن ملایم هم موها به سرعت ریزش پیدا کنند.

۱- سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. به این منظور خوردن سبزی‌هایی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت‌کنندگی رنگدانه‌های مو، یک منبع غنی از آهن است که باعث تقویت استخوان‌ها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

 ۳- حنا برای مو، گیاه مفیدی است اما تاثیر خود حنا با شامپوهای آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اگر رنگ حنا به‌ نظرتان ناخوشایند است می‌توانید از سدر استفاده کنید.

۴- سبوس برنج نیز گیاه بسیار مفیدی است که می‌توان از دم‌کرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده کرد.

۵- از تماس گرد و خاک و دود زیاد به موها خودداری کنید که دشمن مو هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 121