افزایش میل به خودکشی در میان کودکان کار

جمعه،۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
آنها میل به نیستی و نابودی خود دارند

گروه اجتماعی- هادی شریعتی: نتایج پژوهشی نشان می‌دهد بخش زیادی از این کودکان میل به نیستی و نابودی خود دارند

 هادی شریعتی؛ فعال حقوق کودک می‌گوید: نتایج یک پژوهش میدانی روی 75 کودک کار نشان داد، 50 نفر آنها میل به نیستی و نابودی دارند.

دلایل خودکشی
شریعتی در خصوص شیوه های اقدام به خودکشی در بین این کودکان نیز می‌گوید: اقدام به خودکشی اینگونه نبوده که بخواهند به روش های معمول و مرسوم دست به انتحار بزنند مثلا سم بخورند یا خودسوزی کنند اما چند نفر از آنها اعلام کردند که ما چند بار تلاش کردیم خودمان را جلوی ماشین بیاندازیم. یا مثلا در مترو، بچه ها می‌گفتند چند بار خواستیم خودمان را از بالای پله ها پرت کنیم یا جلوی قطار بیاندازیم. اما هر بار یا منصرف شدند و یا موفق نشده اند. 
عواملی متعددی میتواند دلیل میل به خودکشی در این کودکان را تقویت کند ، با این حال شریعتی می‌گوید: این دلایل پنهان و پیچیده است. " ما به دلیل تعهدی که به اصول اخلاقی در کار با کودکان داریم نمی خواستیم خیلی در حریم خصوصی این کودکان و دلایل این میل به مرگ و خودکشی تجسس کنیم. با این حال برخی موارد در حین گفتگو برایمان روشن می‌شد. یکی از این مواردی که از سوی بچه ها مطرح می‌شد، سنگینی و فشار کار بود.کار طولانی مدت در خیابان باعث فرسودگی شدید روانی در آنها شده بود. تحقیری که این بچه ها در محیط کار و در جامعه متحمل می‌شوند و بعضا مقایسه‌هایی که بین دیگران و خودشان در تنهایی انجام می‌دهند.رفتار غیر اصولی بعضی از شهروندان و آزارهای کلامی ویرانگری مثل " این بچه ها خانواده ندارند" به اینها اضافه کنید، ترس ،استرس و اضطراب مداوم از ماموران شهرداری و بگیر و ببندهای اینچنینی که مدام همراهشان است. این اضطراب به خصوص در بین بچه های دستفروش مترو خیلی بیشتر بود. با این بچه ها که حرف میزدیم، دائما به پشت سر نگاه میکردند که مبادا مامور دنبالشان باشد. حتی وقتی به آنها اطمینان می‌دادیم که کسی با شما کاری ندارد و ما مراقبتان هستیم، دائم به وسایلشان می‌چسبیدند که نکند کسی بیاید و بخواهد با آنها برخورد کند و وسایلشان را از آنها بگیرد .

انتهای پیام/

منبع:خبرآنلاین

کد خبر: 1225