منابع کلسیم برای زنان باردار

يکشنبه،۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- از آنجا که مصرف کلسیم به روند استخوان سازی و رشد جنین در رحم کمک می کند، لازم است تا منابع کلسیم را به خوبی بشناسیم. عدم دریافت کلسیم کافی در دوران بارداری علاوه بر عواقب منفی ای که می تواند بر رشد جنین داشته باشد،‌ ممکن است مادر را در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دهد. پس اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید باید بدانید که از همان زمانی که تست مثبت بارداری را دریافت می کنید، برای حفظ سلامت خود و جنین، باید میزان کلسیم دریافتی روزانه خود را افزایش دهید.

 لازم به ذکر است که زنان باردار باید روزانه۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند که البته استفاده از مکمل ها هم به رفع این نیاز کمک خواهد کرد. در ادامه به معرفی ۱۰ منبع برتر کلسیم خواهیم پرداخت:

شیر و سایر لبنیات

lbnyt.jpg

همه می دانیم که لبنیات و به خصوص شیر از منابع اصلی کلسیم هستند. اگر به مصرف لبنیات آلرژی ندارید، از مصرف آنها در طول این ۹ ماه غافل نشوید. در هر ۱۰۰ گرم شیر کم چربی، ۱۲۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد.

پنیر توفو

pnyr_twfw.jpg

این پنیر که از سویا و آب تهیه می شود از غنی ترین منابع غیر حیوانی کلسیم به شمار می رود. هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حاوی ۳۵۰ میلی گرم کلسیم است.

بادام

bdm.jpg

بهتراست روی این ماده مغذی در طی دوران بارداری خود حساب کنید و از مصرف روزانه آن غافل نشوید. بادام علاوه بر کلسیم سرشار از ویتامین «ای» است. ۱۰۰ گرم از بادام خام حاوی ۲۶۴ میلی گرم کلسیم است.

انجیرخشک

njyr_khshkh.jpg

این میوه خشک علاوه بر دارا بودن مقادیر زیاد کلسیم ، حاوی فیبرهم هست که به بهبود کارکرد سیستم گوارش شما و پیشگیری از یبوست کمک می کند.هر ۱۰۰ گرم انجیرخشک ۷۰ میلی گرم کلسیم دارد.

شیرسویا

shyr_swy.jpg

اگر علاقه ای به مصرف لبنیات و سایرفرآورده های حیوانی ندارید یا با هضم شیر مشکل دارید مصرف شیر سویا را به شما پیشنهاد می کنیم. در هر ۱۰۰گرم ازاین شیر۲۵ میلی گرم کلسیم وجود دارد. علاوه بر این، شیرسویا از منابع غنی پروتیین و ویتامین دی هم به شمار می رود.

کلم بروکلی و سایر سبزیجات

khlm_brwkhly.jpg

قابل ذکر است که ۱۴۸ گرم از کلم بروکلی حاوی  ۷۰ میلی گرم کلسیم است.

جودوسر

 

bowl_of_oatmeal_0_0.jpg

 این ماده غذایی از منابع سرشارکلسیم، پتاسیم، اسیدفولیک و کربوهیدرات به شمار می رود. هر ۱۰۰ گرم از آن ۵۴ میلی گرم کلسیم دارد.

پرتقال

prtql.jpg

پرتقال علاوه برداشتن کلسیم می تواند سیستم ایمنی شما را در دوران بارداری تقویت کند و حتی باعث کاهش تهوع های صبحگاهی در این دوره شود. ۱۰۰ گرم از این میوه حاوی ۴۰ میلی گرم کلسیم است.

خرما

khrm.jpg

 این میوه شیرین وخوشمزه از منابع غنی کلسیم به شمار می رود که می تواند میل شما به مصرف غذاهای شیرین را در این دوره ارضا کند. ۱۰۰ گرم خرما چیزی در حدود ۴۰ میلی گرم کلسیم دارد.

انتهای پیام/

منبع: healthyleo

کد خبر: 144