اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است بخوانید

يکشنبه،۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

گروه سلامت> احمد عباسی- آیا همواره احساس خستگی می کنید؟ به سادگی سرما می خورید و دیر خوب می شوید؟ دچار آلرژی های گوناگون هستید؟ دردهای مزمن دارید؟ همه این ها می تواند نشان دهنده یک سیستم ایمنی ضعیف باشد. این موضوع می تواند زندگی تان را از بسیاری جهات از قبیل میزان انرژی روزانه در انجام فعالیت ها، کنترل استرس های روزانه ، کیفیت خواب و حتی احتمال ابتلا به بیماری های مزمن گوناگون تحت الشعاع قرار دهد. اگر می خواهید درباره سیستم ایمنی بدنتان و بهبود آن بیشتر بدانید مطلب زیر را بخوانید.

سیستم ایمنی چگونه عمل می کند

سیستم ایمنی در واقع همان مکانیزم دفاعی طبیعی بدن در مقابله با بیماری هاست. هدف اصلی این سیستم محافظت از بدن در مقابل ویروس ها، باکتری ها، مواد آلرژی زا و سمومی است که از محیط پیرامون به بدن وارد می شوند. از سوی دیگر یکی از وظایف بسیار مهم سیستم ایمنی بدن، شناسایی سلول هایی است که رشد غیرطبیعی پیدا می کنند و باعث ایجاد تومورهای سرطانی می شوند. سلول های ایمنی از طریق گردش خون همواره در حال گردش در بدن هستند وهنگامی که یک عنصر مهاجم یا خارجی مثلا یک باکتری را شناسایی می کنند با کمک انواع پروتئین ها و گلبول های سفید به آن حمله ور می شوند و آن را ازبین می برند.

سیستم ایمنی سالم

اگر خوب می خوابید، احساس خوبی دارید، سطح انرژی تان بالاست، به ندرت بیمار می شوید، آلرژی خاصی ندارید و در مجموع زندگی سالمی دارید می توان گفت که سیستم ایمنی بدنتان خوب کار می کند. اما چطور بدانیم که سیستم ایمنی مان دارد کارش را درست انجام می دهد؟ عطسه ، سرفه، آبریزش بینی، گلودرد وبقیه علائم شبیه سرما خوردگی نشان دهنده کارکرد صحیح سیستم ایمنی است. این علائم نشان می دهند که عناصر خارجی به بدن وارد شده اند و بدن در حال مقابله با آنهاست.

نشانه های سیستم ایمنی ضعیف

احساس خستگس مزمن. اگر به طور متوالی احساس خستگی وبی انرژی بودن برای کارهای روزانه دارید.

آلرژی های شدید و گوناگون شامل آلرژی های غذایی یا فصلی

مرتب سرما می خورید و دچار عفونت های گوناگون می شوید. زیرا سیستم ایمنی سالم قادر است با ویروس های خفیف به سادگی مقابله کند و در نتیجه به سادگی مریض نمی شوید.

ابتلا به انواع عفونت ها مثل عفونت های سینوسی، التهابات لثه ای، چشمان قرمز ویا مشکلات گوارشی.

سرماخوردگی هایی که مدت زمان طولانی شما را درگیر می کنند. یا زخم هایی که مدت مدیدی طول می کشد تا بهبود یابند.

دلایل ضعیف شدن سیستم ایمنی

این موارد از عواملی هستند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند و باعث می شوند به سادگی مریض شوید: مصرف دخانیات. مصرف الکل. چاقی. مصرف زیاد مواد قندی. بی تحرکی. سوختگی های شدید. بیماری دیابت. شیمی درمانی و پرتودرمانی. تغذیه ناسالم. استرس. خواب ناکافی

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنید

 با گنجاندن برخی مواد غذایی از جمله انواع میوه ها و سبزیجات، سیر، روغن نارگیل و ماست در برنامه غذایی روزانه خود می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. از سوی دیگر با کنار گذاشتن عادات بد زندگی و جایگزین کردن عادات خوب به جای آنها مثل: مدیریت استرس، ورزش و حرکات فیزیکی مرتب، داشتن خواب کافی، تغذیه سالم و ترک سیگار می توانید در این مسیر به بدن خود کمک شایانی بکنید.

انتهای پیام/

منبع: healthyleo

 

کد خبر: 145