غذاهایی فوق سودمند برای میانسالان

يکشنبه،۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴

'گروه سلامت> احمد عباسی- توجه به تغذیه در دوران میانسالی به دلیل تغییر نیازهای تغذیه ای اهمیت دارد. همچنین رعایت اصول تغذیه صحیح در سنین میانسالی و سالمندی سبب می شود فرد سال های عمر خود را با نشاط و راحتی بیشتر طی نماید و کمتر در معرض بیماری های شایع  همچون فشار خون بالا، چربی خون بالا، دیابت، پوکی استخوان و غیره قرار بگیرد. به منظور پیشگیری از شیوع سوءتغذیه  در سالمندان باید توصیه های تغذیه ای ویژه ای را برای افراد در نظر گرفت. دراینجا به معرفی چند ماده غذایی می پردازیم که مصرف روزانه آن ها برای حفظ سلامت افراد میانسال توصیه می‌شود:

سیب

syb.jpg

همه ما از کودکی درباره خواص این میوه بارها وبارها شنیده ایم.سیب یکی از سالم ترین منابع غذایی، به خصوص در دوران میانسالی است. این میوه کلسترول بد را پایین آورده ، قندخون را تنظیم می کند و برای تنظیم فشارخون و ریه ها هم بسیار مفید است.

گلابی

glby.jpg

 این میوه هم مانند سیب در کنترل قندخون موثر است. گلابی از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می کند. از سوی دیگر از آنجا که پس از خوردن این میوه احساس سیری می کنید، گزینه مناسبی در کاهش وزن است. گلابی مقدار زیادی ویتامین ث ، منیزیوم و آهن دارد.

ماست یونانی

mst_ywnny.jpg

 این ماست در مقایسه با ماست معمولی شکرکمتری دارد و اسیدیته آن به بدن در جدب مواد مغذی بیشتر کمک می کند. این ماست مملو از پروتئین است که ماده ای حیاتی در خفظ سلامت استخوان ها، پوست، مو، عضلات و حتی سلول های خونی است. پس می تواند گزینه مناسبی برای دوران میانسالی باشد.

ماهی سالمون

mhy_slmwn.jpg

این ماهی امگا۳ بالایی دارد که سیستم گردش خون را بهبود بخشیده و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و التهابی را کاهش می دهد.

باقالی

bqly.jpg

 دانه های باقالی مملو از پروتئین هستند. اما نکته این جاست که پروتئینی که از منابع گیاهی تامین می شود مضرات مصرف گوشت در بالا بردن کلسترول را هم ندارد.

شکلات تلخ

shkhlt_tlkh.jpg

 این نوع شکلات از آنجا که بیشترین مقدار شکلات خالص را در خود دارد، از سالم ترین شکلات ها به شمار می رود. آنتی اکسیدان های این ماده غذایی گردش خون را بهبود بخشیده و در حفظ مرطوبیت پوست موثر است و درنتیجه باعث جوان تر به نظر رسیدن پوست می شود. علاوه بر این از پوست در مقابل پرتوهای فرابنفش خورشید محافظت می کند.

غلات

glt.jpg

 مصرف مرتب غلات باعث بهبود کارکرد روده ها می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. ترجیحا بهتر است در وعده صبحانه مصرف شود تا کلسترول بد را پایین آورده وفشارخون را کنترل کند.

کلم بروکلی

khlm_brwkhly_0.jpg

 از منابع مهم گیاهی کلسیم به شمار می رود. علاوه براین حاوی مقادیرفراوانی ویتامین آ، ث، کا ،ب۶، آهن، منیزیوم و فیبر است. مصرف بروکلی در حفظ سلامت استخوان ها و پیشگیری از یبوست و بیماری های التهابی موثر است. فشارو قندخون را کنترل کرده و به کاهش وزن کمک می کند.

مارچوبه

mrchwbh.jpg

 ماده غذایی دیگری که نباید از مصرف مرتب آن غافل شوید مارچوبه است. این گیاه منبع غنی ویتامین آ، ث، ای و کا است و مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان دارد. مارچوبه برای سلامت مغز موثر است.

روغن زیتون

rwgn_zytwn.jpg

 این روغن با بهبود بخشیدن به سیستم گردش خون از بیماری ها قلبی عروقی و سکته مغزی جلوگیری می کند. همین طور باعث پایین آمدن کلسترول و فشارخون می شود.

انتهای پیام/

ترجمه شده از goldenagememories

 

 

کد خبر: 146