۵ بلایی که با خوردن مداوم غذای بیرون بر سر بدن تان می آورید

سه شنبه،۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳
۵ بلایی که با خوردن مداوم غذای بیرون بر سر بدن تان می آورید

همه ی ما می دانیم که خوردن زیاد غذای بیرون ایده ی خوبی نیست چون این غذاها هزینه ی بیشتری دارند و برای سلامتی ما مفید هم نیستند. علاوه بر این، از محتوای دقیق آن ها بی خبریم و در اغلب مواقع معلوم نیست این غذاها در چه شرایطی آماده می شوند.

صحبت درباره ی اینکه اگر بیشتر وعده های غذایی خود را از بیرون تهیه کنیم دقیقا چه تأثیری بر بدن ما خواهد داشت، کمی دشوار است چون بدن هر شخصی واکنش متفاوتی نسبت به این شرایط دارد. در مجموع، اگرچه بدیهی است که خوردن غذای بیرون عواقب نه چندان خوبی دارد، اما به طور قطع لازم است پیش از آنکه غذای دیگری از بیرون سفارش دهید، از این عواقب این کار آگاه شوید.

۱- غذای بیشتری می خورید

احتمال پرخوری زمانی که غذای بیرون را می خورید بیشتر از زمانی است که غذایتان را خودتان در خانه آماده می کنید چون حجم غذای بسیاری از رستوران ها بیشتر از مقدار استاندارد است.

وقتی مقدار غذایی که سفارش دادید زیاد باشد، این مسأله مغز و بدن را سردرگم می کند و باعث می شود تصور کنید که این غذای یک نفر است چون همان چیزی است که برای خودتان سفارش دادید، اما حقیقت آن است که حجم غذای رستوران ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. پژوهش ها نشان داده است کسانی که غذای بیرون می خورند در مقایسه با کسانی که غذای خانگی می خورند، به طور متوسط ۲۰۰ کالری بیشتری دریافت می کنند.

۲- سطح نمک و کلسترول بدن را بالا می برد

بالا بودن میزان نمک و کلسترول در بدن، خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات جسمانی، از سردرد گرفته تا چاقی را افزایش می دهد.

تحقیقی درباره ی بزرگ ترین رستوران های زنجیره ای کشور امریکا در سال ۲۰۱۴ نشان داد مقدار نمک موجود در غذاهای این رستوران ها به طور متوسط ۱۲۵۶ میلی گرم بود، در حالی که طبق دستورالعمل های دریافت مواد غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده ی امریکا این مقدار نباید روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم باشد. رژیم های غذایی پر نمک منجر به افزایش فشار خون، کم آب شدن بدن و بالا رفتن خطر ابتلا به سنگ کلیه می شود.

غذاهای رستوران ها، به ویژه فست فودها، چربی های اشباع شده و ترانس بسیار بیشتری در مقایسه با غذاهای خانگی دارند. کارشناسان توصیه می کنند برای بهبود سلامتی خود باید تلاش کنیم میزان چربی موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهیم چون رژیم های غذایی ای که چربی زیادی دارند میزان کلسترول در بدن را افزایش می دهند.

۳- خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته ی مغزی افزایش می یابد

رژیم های غذایی ای که حاوی چربی، کلسترول و قند زیادی هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. وقتی غذای بیرون را می خورید بیشتر وسوسه می شوید در خوردن ادویه ها و دسرهای حاوی مواد قندی افراط کنید، یا برای غذایی که آن را در خانه نمی توانید درست کنید ولخرجی کنید. غذاهایی که گوشت و نشاسته ی زیادی دارند، خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش می دهند.

طی پژوهشی در آلمان، رابطه ی میان مصرف پروتئین و خطر سکته ی مغزی مورد بررسی قرار گرفت. محققان متوجه شدند خطر سکته ی مغزی در کسانی که روزانه ۹۳ گرم گوشت قرمز مصرف می کردند ۴۱ درصد بیشتر از کسانی بود که روزانه به طور متوسط ۴۸ گرم گوشت مصرف می کردند. یک تکه گوشت قرمز در رستوران معمولا کمی بیشتر از ۹۳ گرم است.

کارشناسان توصیه می کنند برای آنکه انتخاب های سالم تری در مورد غذاهای بیرون داشته باشیم، غذاهایی را انتخاب کنیم که پروتئین کافی را دارند اما چربی زیادی ندارند. علاوه بر این باید به کالری نوشیدنی ها توجه داشته باشیم و ادویه ی زیادی مصرف نکنیم.

۴- فتالات های بیشتری مصرف می کنید

فتالات نوعی ماده ی شیمایی مصنوعی است که بر هورمون های بدن تأثیر می گذارد. این در حالی است که غذاهای رستوران ها با بسته بندی ها و دستکش های پلاستیکی و دیگر مواد حاوی فتالات ها تماس دارند.

اگرچه فتالات ها تنها یک روز در بدن باقی می مانند اما بسته به الگوی مصرف و کیفیت رژیم غذایی تان ممکن است در معرض خطر بیشتری در خصوص فتالات ها قرار بگیرید.

۵- احتمال افزایش وزن را بالا می برد

احتمال بالا رفتن میزان چربی بدن و افزایش وزن در کسانی که غذای بیرون را زیاد می خورند بیشتر از کسانی است که غذای خانگی می خورند.

علت این مسأله احتمالا به دلیل راحت تر بودن خوردن غذا در بیرون خانه، متعدد بودن گزینه ها در غذای بیرون و حجم بیشتر آن و نحوه ی آماده سازی غذا در رستوران ها است.

انتهای پیام/

منبع:روزیاتو

کد خبر: 1621