نکات مهم برای خرید برنج مرغوب

دوشنبه،۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
نکات مهم برای خرید برنج مرغوب

گروه مهارت های زندگی- برنج کهنه بهتر از برنج نو است. این به خاطر این است که برنج هم مانند دانه‌های دیگر مقداری آب دارد که پس از برداشت، آب آن شروع به تبخیر شدن می‌کند. بنابراین هر چقدر دانه برنج خشک تر، سفت و فشرده تر باشد، حین پخت آب بیشتری جذب کرده و به اصطلاح بیشتر ری می کند.

برنجی مرغوب است که یکدست باشد؛ به این معنی که مخلوطی از دانه‌های چاق و لاغر، کوتاه و بلند، ریز و درشت و زرد و سفید نباشد.

اگر چه برنج کهنه بهتر از نو است؛ اما باید در مراحل نگهداری آن دقت شود تا برنج کپک نزده و بوی نامطبوع کهنگی و ماندگی را ندهد.

هر چه دانه های شکسته با به اصطلاح نیم‌دانه‌تر بیشتر باشد، برنج کیفیت کمتری دارد. برنج های نیم دانه برای پخت آش، شله زرد، سوپ و ... مناسب اند.

برنج مرغوب رنگ بلوری مات و عاج مانند دارد و نه خیلی زرد و نه سفید و شفاف است. ظاهر آن باریک و قلمی است و بعد از پخت عطر و طعم بی نظیری دارد.

برای این که برنج مرغوب را از نامرغوب تشخیص دهید؛ یکی از راه ها این است که تعدادی از دانه های آن را زیر دندان خرد کنید. اگر دانه ها به سختی خرد شد، نشانه این است که برنج خشکتر بوده و کیفیت بالاتری دارد. همچنین برنج مرغوب اغلب مزه تقریبا شیرین تری دارد و نشاسته بیشتری در آن حس خواهید کرد.

برای این که عطر برنج را تشخیص دهید؛ یک راه جالب، دمیدن هوای گرم از دهان به مقداری از دانه‌ها است. راه بهتر چشیدن برنج برای فهمیدن عطر و بوی آن است.

این که برنج در چه موقعیت جغرافیایی و بسته به نوع این که از کوه آبیاری شده یا از آب های زیرزمینی یا سد‌ها، دارای کیفیت متفاوتی بوده و در مرغوب بودن آن موثر است.

بهترین و رایج ترین روش شناخت برنج مرغوب، نمونه گرفتن از مغازه دار و پخت نمونه برنج است.

 

انواع برنج ایرانی

106622-500x375.jpg

برنج های هاشمی، طارم، دودی، صدری، دم سیاه و ... در اقصی نقاط کشور تولید می‌شوند؛ اما با توجه به رضایت مشتری و فروش بازار می توان تشخیص داد که برنج شمال به خصوص استان گیلان، مازندران و گلستان بهترین نوع برنج هستند.

برنج منطقه گیلان به دو دسته برنج گرم و سرد تقسیم می‌شود. برنج نوع گرم دارای کیفیت بالاتری بوده و با اسامی صدری، هاشمی، دم سیاه و ... به فروش می رسد. برنج های نوع سرد نیز با نام های فشتال، طارم و ... در بازار عرضه و معرفی می شوند.

برنج طارم مازندران نیز بیشترین گونه کشت شده در این منطقه است که شامل محلی، هاشمی، عطری، سنگسری، چینی و صدری است. 

کد خبر: 1710