نامگذاری اماکن تهران؛ سلیقه‌ای، علمی یا مردمی؟

يکشنبه،۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

گروه جامعه - نشست «نامگذاری اماکن تهران؛ سلیقه‌ای، علمی یا مردمی؟» با حضور محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، عباس عبدی، کارشناس علوم اجتماعی و آرش نصر اصفهانی، معاون مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری پیام ایران و به نقل از روابط‌عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، این نشست دومین برنامه از سلسله نشست‌های ارائه پژوهش‌های مدیریت شهری مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران است که روز دوشنبه یازده تیر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن الغدیر شورای اسلامی شهر تهران برگزار می‌شود. در این نشست، علی خاکساری رفسنجانی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مجری پروژه «مطالعه نامگذاری اماکن و خیابان‌های تهران» از نتایج پژوهش خود دفاع کرده و کمیته تخصصی اتمام این پروژه در منظر افکار عمومی و رسانه‌ها برگزار می‌شود. در این مطالعه گزارش‌هایی از وضع موجود در زمینه نامگذاری و دیدگاه مردم و صاحبنظران ارائه و سپس سیاست ها و راهبردها و نیز دستورالعمل شیوه نامگذاری خیابان‌ها پیشنهاد شده است.

نامگذاری اماکن و خیابان‌های شهر تهران به دلیل وجود حساسیت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری و نیز ضرورت سادگی استفاده از آن‌ها توسط شهروندان، از جمله موارد چالش برانگیز و زمینه‌ساز بحث گفت و گو در سال‌های اخیر بوده است. همچنین نوع نامگذاری در هر دوره، متأثر از رویکرد و به یک معنا سلیقه مجموعه مدیریت شهری بوده و واکنش‌هایی را در میان مردم داشته است.

  بر همین اساس در این نشست تلاش می‌شود به پرسش‌های زیر پرداخته شود: وضعیت فعلی نامگذاری دارای رویه روشن و علمی است یا بی برنامه و سلیقه ای؟ آیا تغییرات سریع و دفعی در حوزه نامگذاری به صلاح است و در این فرایند سنجش نظرات شهروندان، توجه به کارکرد جغرافیایی و مکان یابی نامگذاری و کارکرد هویتی آنها چگونه محقق می شود؟ روند فعلی نامگذاری دموکراتیک است یا نه؟ با توجه به استفاده گسترده شهروندان از فناوری‌های جدید و سامانه‌های مسیریاب، کدام راهکارها باعث سادگی و روانی استفاده از نام‌ها می‌شود؟

  گفتنی‌است مأموریت اصلی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری تهران تمرکز بر چالش‌ها و تدوین راهکار و برنامه برای ارتقاء عملکرد مدیریت شهری است که تا کنون طرح‌های پژوهشی متعددی در این راستا انجام شده است و اکنون این مرکز در نظر دارد با تعامل با شورای اسلامی شهر تهران و مدیران عالی شهرداری تهران در موضوعات دارای اولویت شهر، طی سلسله نشست‌های علمی به بررسی پژوهش‌های صورت گرفته و ارائه راهکارهای اجرایی در موضوعات بپردازد.

این نشست با همکاری شورای اسلامی شهر تهران، روز دوشنبه یازده تیر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن الغدیر شورای شهر تهران تشکیل می شود و حضور اصحاب رسانه، کارشناسان مسائل شهری و تمامی شهروندان علاقمند به آینده تهران در این برنامه آزاد است.

نشست نامگذاری.jpg

انتهای پیام/

کد خبر: 1813