در سفر به ارمنستان این مکان‌ها را از دست ندهید

شنبه،۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

گروه گردشگری- ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است که از شمال با گرجستان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از غرب با ترکیه و از جنوب با ایران و نخجوان هم‌مرز است. این کشور یکی از کشورهای تاریخی و توریستی به حساب آمده و میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. از طرفی نیز با توجه به این که ایرانیان می‌توانند بدون ویزا به ارمنستان سفر کنند، این کشور تبدیل به یکی از مقصدهای گردشگری ایرانیان نیز شده است. در این پست از زرین نما بلاگ به معرفی مکان های دیدنی ارمنستان پرداخته‌ایم که در سفر به ارمنستان نباید آن‌ها را از دست داد. با ما همراه باشید.

پایتخت ارمنستان یعنی شهر ایروان(یروان) ،‌ شهری دنج است که به خاطر معماری خود بسیار معروف است. ایروان یکی از شهرهای قدیمی به حساب آمده و سابقه‌ای چند صد ساله دارد. با توجه به کتیبه‌ای به خط میخی، سابقه این شهر به ۷۸۲ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد که نشان می‌دهد سابقه ایروان از رم نیز بیشتر است!! چنانچه قصد سفر به ایروان را دارید، توصیه می‌کنیم که حتما از مرکز این شهر باستانی بازدید کنید. در مرکز شهر ایروان می‌توانید شاهکارهای منحصر به فرد معماری، کافه‌های دنج، رستوران‌ها و پارک‌هایی زیبا را مشاهده کنید.

کلیسای جامع اچمیادزین

khlysy_jm_chmydzyn_rmnstn.jpg

کلیسای جامع اچمیادزین (Echmiadzin) واقع در شهر واغارشاپات ارمنستان است که ساخت و ساز آن در ۳۰۳ میلادی به پایان رسید و از آن به عنوان «نخستین کلیسای جامع در تاریخ مسیحیت» یاد می‌شود. جالب است که این کلیسا تنها از سنگ ساخته شده است و با گذر قرن‌ها از عمر آن هنوز پابرجا بوده و به نوعی بیانگر فرهنگ و تاریخ مردم ارمنستان است

صومعه تاتو

swmh_ttw_rmnstn.jpg

swmh_ttw_rmnstn_0.jpg

صومعه تاتو (Tatev Monastery) در ۲۵۰ کیلومتری شهر ایروان و در استان سیونیک قرار گرفته است و حدود چهار ساعت طول می‌کشد تا از ایروان به این صومعه رسید؛ ولی بازدید از این صومعه به تحمل خستگی راه می‌ارزد. چرا که بازدید از این صومعه قرون وسطایی تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان خواهد بود. صومعه تاتو بر لبه گلوگاه عمیقی از رود وروتان واقع شده است و یکی از شناخته شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان سیونیک به حساب می‌آید. و به همین جهت در سال ۲۰۱۰ تله کابینی را به صومعه تاتو درست کردند که برای رفتن به صومعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که این تله کابین به عنوان طولانی‌ترین تله کابین بدون توقف دنیا در گینس ثیت شده است.

دریاچه سوان

drychh_swn.jpg

شهر سوان که در ۶۶ کیلومتری ایروان قرار گرفته است،‌ به دلیل وجود «دریاچه سوان» در آن، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شهرهای ارمنستان شده است. این دریاچه زیبا در ارتفاع ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار داشته و مساحتی ۱۳۶۰ کیلومتری و عمقی حداکثر ۷۹ متری دارد. دریاچه سوان به خاطر زیبایی شگفت‌انگیزی که دارد، لقب «مروارید طبیعت ارمنستان» را به خود گرفته است. این دریاچه به خصوص در فصل تابستان مورد توجه محلی‌ها و گردشگران قرار می‌گیرد. قایق سواری، ماهی گیری و ورزش های هیجانی مانند «جت اسکی» و «موج سواری با باد» از جمله فعالیت‌های محبوب در این دریاچه بین گردشگران است.

گردنه سلیم

grdnh_slym_rmnstn.jpg

بعد از بازدید از دریاچه رویایی سوان و در راه بازگشت خود از سوان به ایروان می‌توانید در بین راه توقف کرده و از زیباترین مناظر طبیعی با نام گذرگاه سلیم (Selim Pass) لذت ببرید. این گذرگاه زمانی بخشی از جاده ابریشم معروف بوده است که اروپا را به خاور دور متصل می‌کرد. کاروانسراهای باستانی که برای استراحت تاجران آن زمان در جاده ابریشم وجود داشتند، هنوز هم در آنجا پابرجا هستند. دره زیر این گذرگاه نیز سرسبز بوده و طبیعتی بسیار زیبا و جالب توجه دارد.

یرموک

yrmwkh_rmnstn_dydny_hy_rmnstn.jpg

yrmwkh_rmnstn.jpg

یرموک (Jermuk) به دلیل داشتن آب معدنی شفابخش و نیز آب و هوای معتدل یکی از معروف‌ترین و جذاب‌‌ترین شهرهای اسپا در ارمنستان به حساب می‌آید. این شهر دارای بیش از ۴۰ چشمه آب معدنی است و در آن می‌توانید از «گالری آب» نیز دیدن کنید و به طور مجانی آب های معدنی شفابخش مختلف را امتحان کنید. البته در سفر خود به ارمنستان و شهر یرموک فراموش نکنید که از محبوب‌ترین جاذبه گردشگری آن، یعنی آبشار یرموک نیز بازدید کنید. این آبشار که دومین آبشار بزرگ در ارمنستان است، آب از ارتفاع نزدیک به ۷۰ متری به سمت پایین آمده و زیبایی‌های فراوانی خلق می‌کند.

شهر غار خندزورسک

shhr_gr_khndzwrskh_rmnstn.jpg

 شهر غار خندزورسک (Khndzoresk) نیز یکی از جاذبه‌های ارمنستان  که در بین گردشگران بسیار محبوب است. بخش قدیمی خندزورسک از غارهای بزرگی که تا دهه ۵۰ میلادی نیز افرادی در آنها زندگی می‌کردند تشکیل شده است. به تازگی در این منطقه پلی ساخته‌اند که دو بخش خندزورسک را به هم متصل می‌کند و تماشای مناظر زیبای اطراف از روی این پل نیز بسیار جالب است و آن را به شما توصیه می‌کنیم.

سمفونی سنگ‌ها

snfwny_sng_h_rmnstn.jpg

در منطقه کوتایاک (Kotayk) ارمنستان، دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز به نام گارنی (Garni) وجود دارد که به خاطر داشتن ستون‌های عجیب و منحصر به فردی از جنس مرمر سیاه معروف شده است. این ستون‌های متقارن به صورت طبیعی و پس از سال‌ها فرایندهای زمین‌شناسی به وجود آمده و شکل جالب توجهی به خود گرفته‌اند. شکل منظم و متقارن این سنگ‌ها باعث شده که آن‌ها را با نام «سمفونی سنگ ‌ها» بشناسند. در واقع، اگر از دور به این دره نگاه کنید، بسیاری از صخره‌ها را به شکل ارگ‌هایی بزرگ مشاهده خواهید کرد.

آبشار مامروت قار

abshr_mmrwt_qr.jpg

علاوه بر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری معروف اشاره شده در بالا، تعداد زیادی از مکان‌های دیدنی کشف نشده دیگری نیز در ارمنستان وجود دارند که واقعاً ارزش وقت گذاشتن را دارند. آبشارهای زیبای مامروت قار (Mamrot Qar) یا زونتیکنر (Zontikner) به معنای چتر از جمله این مکان‌ها هستند. این مکان طبیعی زیبا، در منطقه‌ای به نام ناگورنو کارابخش (Nagorno-Karabakh) و در قسمت شرقی ارمنستان قرار دارد. منبع آبی عمیق آن از دره‌ای به نام یودوز (Jrduz) سرچشمه می‌گیرد که باعث می‌شود آبشاری همیشگی به شکل یک چتر بزرگ بوجود آید که با خزه‌های فراوانی پوشیده شده است.

سوغات ارمنستان

مربای گردو ارمنستان

mrby_grdw_swgt_rmnstn.jpg

یکی از سوغاتی‌های معروف ارمنستان مربای گردو است. این مربا از نظر طعم به آلبالو و از نظر رنگ به زرشکی نزدیک است. مربای گردو بسیار خوشمزه است اگر گذرتان به این کشور افتاد حتماً آن را برای مصرف خود و به‌عنوان سوغات ارمنستان تهیه کنید. دراکثر سوپرمارکت‌ها این مربا در دسترس است اما مرغوب‌ترین نوع آن را می‌توانید در روستاهای توریستی گقارت (geghart) و گارنی (garni) تهیه کنید.

قهوه و شکلات ارمنستان

qhwh_w_shkhlt_swgt_rmnstn.jpg

ارمنستان لقب یکی از بهترین و بزرگ‌ترین تولید کننده شکلات را، از آن خود کرده است. در سفر به کشور ارمنستان، اگر به دنبال یک سوغاتی جدید با قیمت مناسب هستید، بهترین انتخاب خرید قهوه و شکلات است مطمئناً با تهیه چنین سوغاتی از ایروان، رضایت همه جلب خواهد شد. شما در شهر ایروان می‌توانید با بهترین قیمت و کیفیت شکلات و قهوه‌ مورد نیاز خود را تهیه کنید.

غذاهای ارمنستان

خش یا کله پاچه

khlh_pchh.jpg

 کله پاچه منحصر به ایران  نمی شود و در بسیاری از دیگر کشورها مانند ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، آلبانی، بلغارستان و ...نیز وجود دارد و در هر کشور با نام مخصوص خودش شناخته می شود. 

در ارمنستان نیز کله پاچه را برای صبحانه روزهای زمستان در نظر می گیرند و آن را با سیر خرد شده و نان لواش میل می کنند. 

خورواتس

khwrwts_gdhy_rmny_0.jpg

خورواتس یکی از محبوب ترین غذاهای ارمنی است.  

خورواتس را می توانید در همه جا، از رستوران ها گرفته تا مهمانی های خانگی پیدا کنید. اگر به عکس ها دقت کنید، می بینید که غذای [ndn نیست و همان شیشلیک ماست. برای طبخ خورواتس تکه های گوشت و دنده بره یا گاو را به سیخ می کشند و بر روی آتش کباب می کنند. البته باید بدانید که امروزه پخت خورواتس با گوشت خوک نیز در ارمنستان رایج شده است.

ماهی کبابی

mhy_khbby_gdhy_rmnstn.jpg

اگر در سفرتان به ارمنستان به دریاچه سوان هم می روید، صرف ماهی کبابی در کنار دریاچه را از دست ندهید. یکی از لذیذترین غذاهای ممکن، ماهی های قزل آلای این دریاچه هستند که به صورت تازه و کبابی در اختیار مسافران قرار می گیرند. همچنین باید بدانید که قزل آلای بومی این دریاچه را با نام ایشخان می شناسند و بنابراین ماهی کبابی های خوشمزه ایشخان را تنها در همین منطقه خواهید دید.

 قاپاما 

qpm_rmnstn.jpg

qpm_gdhy_rmnstn.jpg

قاپاما یکی از غذاهای اصلی ارمنستان است که اغلب در زمان کریسمس طبخ می شود. این غذا به دلمه های ما شباهت دارد و اگر بخواهیم نامی ایرانی برایش انتخاب کنیم، دلمه کدو تنبل گزینه مناسبی خواهد بود. برای پخت قاپاما داخل کدو تنبل را خالی کرده و با موادی همچون برنج پخته شده و ترکیبی از میوه های خشک مانند بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش پر می شود. البته این همه ماجرا نیست، اغلب مرسوم است که در آخر بر روی مواد عسل می ریزند و تمام مواد داخل کدو تنبل را با دارچین و شکر مخلوط می کنند. سپس کدو تنبل را داخل قابلمه و به همراه آب بر روی شعله ملایم می گذارند تا پخته شود و پس از چند ساعتی قاپاما آماده سرو خواهد بود.

هاریسا 

hrys_gdhy_rmnstn.jpg

یکی از خاص ترین، مهم ترین و البته دوست داشتنی ترین غذاهای ارمنستان، هاریساست که به مناسبت های مختلف تهیه می شود. برای آماده سازی هاریسا، گندم و گوشت پرچرب (مرغ یا بره) را در آب و در زمانی طولانی بر روی شعله ملایم گاز می پزند. یکی از مهم ترین بخش های پخت هاریسا همین مدت طولانی طبخ آن است که باعث می شود غذا به خوبی جا بیفتد. 

کوفته

khwfth_gdhy_rmnstn.jpg

باز هم یک غذای نام آشنا و ایرانی دیگر! کوفته هم از غذاهای معروف است که انواع و اقسام بسیاری دارد و از شرق دنیا و کشور هند بگیرید تا اروپا و کشور فرانسه، نمونه های متفاوتی از آن دیده می شود. کوفته هایی با قیافه و البته طعم هایی متفاوت که مختص به جغرافیای خو می شوند. 

کوفته های ارمنی نیز نحوه طبخ مخصوص به خود را دارند. برای پخت کوفته ابتدا نوارهای گوشت را با وزنه های آشپزی کوبیده و صاف کرده و سپس آن ها را با مواد دیگری چون آرد، تخم مرغ، آب یا شیر، پیاز تفت داده و ادویه مخلوط می کنند. در نهیات گلوله های گوشت و مواد را درون آب گذاشته و می گذارند تا به همراه هم بپزند. 

پلو 

gdhy_rmnstn_plw.jpg

در فرهنگ غذایی ارمنی ها هم مانند ما ایرانی ها، لیستی از انواع غذاهای پلویی به چشم می خورند. با این تفاوت که پلوهای ارمنی تنها به پخت با برنج محدود نمی شود و می تواند از بلغور و یا گندم تهیه شود. البته نحوه طبخ پلو در برخی از مناطق ارمنستان، کاملا متفاوت است و در واقع با استفاده از رشته فرنگی تهیه می شود. در کنار برنج، بلغور، گندم و یا رشته فرنگی از مواد اولیه دیگری چون گوشت بره یا گوساله، سبزیجات معطر و میوه های خشک استفاده می کنند. 

تیسژیک 

tysjykh_gdhy_rmnstn.jpg

ارمنی ها برای پخت تیسژیک ابتدا قلب، کبد، شش و چربی گوساله را آماده نموده و سپس در اندازه و ابعادی برابر برش می دهند. تکه های گوشت را در ماهی تابه سرخ می کنند و زمانی که نیم پز شد، ترکیبات دیگری چون پیاز، رب گوجه فرنگی، نمک و فلفل را به همراه آب آن می افزایند و می گذارند تا بپزد. در نهایت و به هنگام سرو، تیسژیک را با سبزیجات معطر تزئین می کنند. 

صنایع دستی ارمنستان

sny_dsty_rmnstn.jpg

صنایع دستی ارمنستان از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است، به دلیل گسترش صنعت گردشگری در این کشور، فروشگاه‌های بسیاری می‌توان یافت که عرضه کننده صنایع‌دستی ارمنستان هستند و این امر خرید آسانی را برای شما فراهم آورده است. از جمله صنایع دستی عرضه شده می‌توان به چلیپا اشاره کرد که در مورد آن توضیحاتی بیان شد، ساخت لوازم دکوری و کاربردی از سنگ‌های اوبسیدیان، هنری دستی دیگری که می‌توان از آن نام برد، جواهرسازی و طلا سازی است که یکی از هنرهای سنتی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد. مطمئناً کالاهای زیبای در این مراکز خرید وجود دارند که شما می‌توانید به‌عنوان سوغات ایروان ارمنستان خرید کنید.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 183