آزمایش موفقیت آمیز نوع جدیدی از واکسن اچ‌آی‌وی

دوشنبه،۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
نوع جدیدی از واکسن اچ‌آی‌وی نتایج امیدبخشی داشته است

گروه علمی- آزمایش نوعی از واکسن اچ‌آی‌وی نتایج امیدبخشی را در مصونیت از این ویروس نشان داده است و بالقوه می‌تواند مانع از ابتلا همه افراد در نقاط مختلف دنیا به بیماری ایدز شود.

آزمایش این واکسن بر ۳۹۳ نفر در مطالعه نشریه لاست، نشان داد که این دارو باعث واکنش ضد اچ‌آی‌وی در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

این واکسن همچنین برخی میمون‌ها را از ویروسی مشابه اچ‌آی‌وی محافظت کرده است.

با این حال پژوهشگران می‌گویند برای اینکه مشخص شود آیا واکنش سیستم ایمنی بدن به این واکسن می‌تواند باعث جلوگیری از سرایت ا‌چ‌آی‌وی شود یا نه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

حدود ۳۷ میلیون نفر در جهان با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند و به طور تخمینی همه ساله حدود ۱.۸ میلیون مورد جدید آن تشخیص داده می‌شود.

اما با وجود پیشرفت‌ها در زمینه درمان اچ‌آی‌وی، تا هنوز واکسن و یا دارویی برای پیشگیری یا درمان کامل آن ساخته نشده است.

درمان پیشگیرانه با دارو در جلوگیری از سرایت این ویروس موثر بوده اما بر خلاف واکسن این دارو باید مرتب و حتی روزانه مصرف شود.

ساختن واکسن اچ‌آی‌وی چالشی بزرگ برای دانشمندان بوده؛ تا حدی به دلیل تنوع این ویروس و تا حدی هم به دلیل قابلیت این ویروس در فرار از دست سیستم ایمنی.

تلاش‌های قبلی برای ساخت واکسن اچ‌آی‌وی محدود به گونه‌های خاص این ویروس بوده که در نقاط بخصوصی در دنیا شایع است اما دانشمندان واکسن جدید موسوم به موزاییک را با ترکیبی از قطعات مختلف ویروس اچ‌آی‌وی ساخته‌اند.

به گفته الکس ترین، خبرنگار حوزه بهداشت بی‌بی‌سی امیدواری این است که واکسن جدید بتواند افراد مختلف در کشورهای مختلف جهان را از انواع مختلف این ویروس محافظت کند.

_102408844_gettyimages-665515600.jpg

شیوه آزمایش

دانشمندان در یک کارآزمایی دو سو کور (double-blind) و کنترل‌شده با دارونما، ترکیبات مختلفی از واکسن موزاییک را در افراد سالم بین ۱۸ تا ۵۰ سال آزمایش کردند.

شرکت‌کنندگان در این آزمایش از کشورهای آمریکا، رواندا، اوگاندا، آفریقای جنوبی و تایلند بودند که طی ۴۸ هفته، چهار واکسن به آنها تزریق شد که نشان داد همه ترکیبات این واکسن واکنش ضد اچ‌آی‌وی در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند.

همزمان با این آزمایش، دانشمندان همچنین در مطالعه‌ای موازی این واکسن را به میمون‌های رزوس تطبیق کردند تا آنها را از ابتلا به ویروس میمونی-انسانی نقص سیستم ایمنی (SHIV) محافظت کنند. ویروس میمونی-انسانی نقس سیستم ایمنی است ویروسی که دانشمندان در آزمایشگاه از ترکیب ویروسی که در میمون‌ها باعث ایدز می‌شود و ویروس اچ‌آی‌وی ساخته‌اند.

این واکسن باعث محافظت ۶۷ درصد از ۷۲ میمونی که شد که مشمول آزمایش بودند.

نتایج امیدبخش این مطالعه باعث شده تا پژوهشگران در مرحله بعد آن را روی ۲۶۰۰ زن در جنوب آفریقا که با خطر ابتلا به این بیماری رو‌به‌رو هستند، امتحان کنند.

انتهای پیام/

منبع:bbc

کد خبر: 1932