هر کیلو میوه را گران‌تر از ۱۸ هزار تومان نخرید

جمعه،۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۹
باوجود افزایش ۵۵ درصدی قیمت
هر کیلو میوه را گران‌تر از ۱۸ هزار تومان نخرید

گروه اقتصادی- میوه‌ جزو محصولاتی است که تقریبا با بیشترین افزایش قیمت در بازار مصرف مواجه شده‌ به گونه‌ای که رشد ۵۵ درصدی قیمت را تجربه کرده است. این درحالی است که گران‌ترین میوه که گلابی بیروتی و انبه است، با احتساب سود منطقی نباید بیش از ۱۸هزار تومان در میوه‌فروشی‌ها عرضه شود اما....

به گزارش ایسنا، بازار میوه طی هفته‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرد و قیمت‌ها روز به روز نسبت به روزهای مشابه سال‌ گذشته بیشتر شد که البته کارشناسان دلایل متفاوتی برای آن آورده‌اند. اما هر دلیلی هم داشته باشد رشد نجومی آن‌ها برای هیچ کس قابل انکار نیست، چراکه براساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ۲۲ تیر ماه، مجموعه میوه‌های تازه از سیب گلاب تا موز ۵۵.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند که در این میان کمترین افزایش قیمت مربوط به انگور با ۱۳ درصد رشد و بیشترین آن به هندوانه با ۱۴۹.۶ درصد اختصاص یافت.

برای ارزیابی بهتر بازار میوه تهران سری به میدان مرکزی میوه و تره‌بار زدیم تا آخرین کشف قیمت عمده‌فروشی این محصولات را از مسئولان میدان مرکزی دریافت کنیم. در این میان آخرین صورت جلسه منتشر شده کشف قیمت‌ها مربوط به اولین روز از مرداد ماه امسال بود. بر این اساس هر کیلوگرم انبه به طور متوسط ۱۵ هزار تومان قیمت داشت که با احتساب متوسط سود منطقی ۳۵ درصدی میوه برای واسطه‌ها، هر کیلوگرم انبه باید نهایتا به ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان در بازار مصرف برسد.

پس از انبه گلابی بیروتی که متوسط قیمت عمده‌فروشی‌اش به ۱۳ هزار تومان رسیده است، بالاترین نرخ را به خود اختصاص داده که قیمت منطقی آن برای رسیدن به دست مصرف کنندگان نهایتا باید ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان باشد.

زردآلو ارومیه، هلو انجیری، توت‌فرنگی کرج، ‌ آلبالو و انگور بی‌دانه زرد در رتبه‌های بعدی بازار میوه قرار می‌گیرند که از ۱۰ هزار و ۸۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان باید به مورد فروخته شوند. البته در این بازار قیمت برخی از محصولات نسبت به هفته‌های گذشته نیز تغییر چندانی نکرده است که می‌توان به طالبی، خربزه و تا حدودی خیار رسمی و گلخانه اشاره کرد که بدون تغییر مانده یا نوسان جزئی نسبت به هفته‌ها و حتی ماه گذشته‌ داشته‌اند.
انتهای پیام/

منبع:ایسنا

کد خبر: 2155