پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

سه شنبه،۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

شاید تا به حال در مورد پولیپ بینی شنیده باشید ولی دقیقا ندانید که تعریف پولیپ بینی چیست؟ در تعریف ساده پولیپ بینی باید بگوییم که پولیپ بینی یک توده‌ی نرم و غیر سرطانی است که در سینوس‌ها و یا مسیرهای بینی قرار دارد.

اگر اندازه آن کوچک باشد در بیشتر موراد مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی مشخص نمی‌شود ولی وقتی این توده بزرگ شده و مانند قطره اشک و یا خوشه انگور آویزان می‌شود، مجرای تنفسی را بسته و منجر به عفونت مکرر و یا از دست دادن حس بویایی و … می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله بانوان و دخترانه صورتی‌ها، اطلاعات بیشتری راجع به پولیپ بینی مطالعه خواهیم کرد. همراه ما باشید تا اطلاعات عمومی‌تان در مورد شناخت و عوارض بیماری‌ها افزایش یابد.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که گفتیم پولیپ بینی یک توده نرم و غیر سرطانی است که در همه امکان دارد دیده شود که بیشتر در افراد میانسال رایج است. وقتی فرد این توده را که مانند خوشه انگور و یا قطره اشک است، مشاهده کرد باید سریعا به پزشک مراجعه کند و پولیپ بینی خود را درمان نماید زیرا درمان نکردن پولیپ ممکن است عوارض و خطراتی برای بدن و سلامتی داشته باشد.

به گفته متخصصان، پولیپ بینی بر اثر آلرژی بینی ایجاد می‌شود همچنین احتمال دارد با حساسیت‌های دیگری مانند آسم و یا حساسیت پوست همراه باشد. پولیپ بینی علائمی را با خود به همراه می‌آورد این علائم عبارتنداز: انسداد بینی، آبریزش بینی، عطسه و …

از کجا بدانیم پولیپ بینی داریم؟

مانند هر بیماری دیگری پلیپ بینی هم با ویژگی‌ها و علائمی ظاهر می‌شود که باید از این علائم آگاه باشیم تا در صورت بروز، سریع تشخیص داده و به پزشک معالج مراجعه کنیم تا سریع اقدامات لازم برای درمان پولیپ بینی آغاز گردد.

این علائم عبارتنداز:

- آبریزش بینی

- احساس خارش اطراف چشم

- کاهش یا عدم حس بویایی

- درد در دندان‌های بالا

- گرفتگی مداوم بینی

- آبریزش از پشت بینی

- درد سر و صورت

- احساس فشار بر روی پیشانی و صورت

- خرناس کشیدن

در برخی از افراد اغلب این نشانه‌ها وجود دارد و در برخی دیگر تعدادی از علائم بالا. تشخیص این بیماری توسط پزشک کار بسیار آسانی می‌باشد پس با مراجعه به پزشک تکلیف شما روشن خواهد شد. پزشک با وسیله‌ای به نام رینوسکوپ پولیپ بینی را مشاهده کرده و روش‌های درمان آن را آغاز می‌کند. بعد از تشخیص اولیه پزشک، ممکن است، آزمایشاتی هم برای تشخیص محل دقیق پولپ بینی و نوع آن نیاز باشد.

دلایل ایجاد پولیپ بینی

احتمالا برایمان سوال پیش آمده باشد که چرا افراد دچار پولیپ بینی می‌شود. در جواب این سوال باید بگوییم دانشمندان و پزشکان به نتیجه قطعی برای جواب این سوال نرسیده‌اند که به چه علت پولیپ بینی در افراد دیده می‌شود؟ چون مثلا پیش می‌آید که در یک فرد التهاب بینی باعث ایجاد پولیپ می‌شود و در فرد دیگر این نتیجه بی‌مفهوم است!

جالب است که پولیپ محدودیت سنی ندارد و افراد در هر سنی ممکن است دچار این بیماری شوند ولی بیشتر در افراد میانسال این بیماری به چشم می‌خورد.

روش‌های پیشگیری از پولیپ

همانطور که می‌دانید، پیشگیری بهتر از درمان می‌باشد، پس بهتر است قبل از مبتلا شدن به این بیماری، ایجاد آن پیشگیری کنیم.

رعایت بهداشت فردی:

اگر هوای منزلتان خشک است، می‌توانید برای مرطوب کردن هوا از دستگاه مرطوب کننده استفاده نمایید که این کار به کاهش التهاب بینی و آلرژی کمک می‌کند.

کنتزل آلرژی و آسم:

همانطور ک گفتیم ممکن است علت ایجاد پولیپ، آلرژی و یا آسم باشد که در این صورت باید به کنتزل آلرژی و آسم پرداخت .

دوری از محرک‌های بینی:

تا جایی که می‌توانید از تنفس آلاینده‌های موجود در هوا که باعث سوزش بینی می‌شود، اجتناب نمایید.

استفاده از شوینده بینی:

سعی کنید از اسپری آب و نمک برای تمیز کردن و شستن مجرای تتنفسی خود (بینی) استفاده نمایید این کار جریان مخاط را بهبوده داده و بینی را از آلرژن‌ها و محرک‌های دیگر پاک می‌کند.

حال به سوال اصلی این مطلب از مجله می‌رسیم، روش‌های درمان پولیپ بینی چیست؟ در ادامه جواب این سوال را بررسی خواهیم کرد:

روش‌های درمان پولیپ بینی

مانند هر عارضه و بیماری دیگری پولیپ دارای روش‌های مختلفی برای درمان می‌باشد. درمان‌های دارویی، طبیعی و یا حتی عمل جراحی! روش‌های دارویی درمان بیماری پولیپ بینی عبارتنداز:

درمان با اسپری‌های بینی (کورتیکو استروئیدها):

ممکن است در مرحله اول، دکتر برای کاهش التهاب بینی، از اسپری‌های بینی استفاده کند که در برخی از موارد این اسپری‌های بینی به طور کل پولیپ را درمان می‌کند و یا التهاب آن را کاهش دهد. این اسپری‌ها (اسپری‌های بینی کورتیکو استروئیدها) شامل فلوتیکازون، بودزونید، فلونیزولید، مومتازون، تریامسینولون، بکلومتازون و سیکلسونید می‌باشند. اگر پولیپ با اسپری برطرف نشد، نوبت به مرحله بعد یعنی، درمان با کمک کورتیکو استروئیدهای خوراکی و یا حتی درمان تزریقی می‌رسد که اثر بخشی سریع‌تری را به همراه دارد.

 

درمان با کمک کورتیکو استروئیدهای خوراکی و تزریقی:

ممکن است برخی از پزشکان، کورتیکو استروئیدهای خوراکی را به همراه اسپری آن تجویز نماید و برخی دیگر به تنهایی. چون خوراکی بودن کورتیکو استروئیدها عوارضی را به دنبال خواهد داشت، پس پزشکان برای مدت کوتاهی تجویز می‌کنند و اگر به جواب دلخواه نرسیده باشند، به ناچار از کورتیکو استروئیدهای تزریقی استفاده خواهد کرد.

برخی داروهای دیگر …

دکتر ممکن است علت پولیپ را آلرژی تشخیص دهد، در این موقع آنتی هیستامین و … را برای رفع حساسیت و عطسه تجویز خواهد کرد. پس انتخاب پرشک شما در انتخاب روش درمان پولیپ مهم است لذا در انتخاب پزشک متخصص و ایده‌ال نهایت دقت و سلیقه خود را به خرج دهید.

عمل جراحی پولیپ بینی

آخرین روش درمان پولیپ، عمل جراحی می‌باشد که اگر با کمک مراحل درمانی که در بالا ذکر شد، به نتیجه دلخواه نرسیدند مجبور هستند که از عمل جراحی برای از بین بردن پولیپ، استفاده کنند. البته نه جراحی که شما فکرش را می‌کنید، بلکه یک جراحی ساده و سرپایی! فراموش نکنید که بعد از عمل جراحی پولیپ، باید روش‌های مراقبتی دیگری را دنبال کنید که بهتر است جزئیات مراقبت بعد از عمل را از پزشک خود جویا شوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 2311