علیزاده: دوران مرگ معرفت شنيداري كشور است

سه شنبه،۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
علیزاده: دوران مرگ معرفت شنيداري كشور است

گروه فرهنگ و هنر- نشست رسانه‌اي دوازدهمين جشنواره ملي موسيقي روز گذشته در ساختمان بنياد رودكي برگزار شد كه طي آن حسين عليزاده - نماينده بخش موسيقي دستگاهي اين جشنواره - تاكيد كرد بايد اين رويداد را به عنوان آينده فرهنگي و نه صرفا موسيقي ببينيم. اين هنرمند اما پيش از آن در پاسخ به پرسشي درباره حضور كمرنگ بانوان در ميان نوازندگان و شركت‌كنندگان جشنواره توضيح داد: زماني كه پاي‌تان را از تهران بيرون مي‌گذاريد، متوجه مي‌شويد اجحاف در حق خانم‌ها بيشتر است. با اين وجود بانوان در كليه بخش‌ها و سازها حضور خوبي دارند كه نمي‌توانيد بگوييد كدام نوازندگان خوب‌تر هستند. اين موضوع در بخش موسيقي اقوام مشكل‌تر مي‌شود زيرا محدوديت‌ها براي بانوان در استان‌ها شديدتر است. به همين دليل طبيعي است كه زنان در برخي از سازها نوپاتر باشند و اين موضوع به جنسيت مربوط نمي‌شود.

حسین علیزاده
عليزاده افزود: بهتر است كه اين جشنواره را به عنوان آينده فرهنگي و نه صرفا موسيقي ببينيم. گاهي اوقات نويدهايي موجب اميد مي‌شوند. جشنواره جوان را سمبلي قرار دهيم كه اميد از دست نرود. موسيقي با همه مشكلاتي كه داشته در جامعه عنصر مهمي است. گاهي اوقات جوانان انگيزه‌اي براي شركت در جشنواره‌ها ندارند كه ايرادي به اين موضوع وارد نيست زيرا خود من در هيچ مسابقه‌اي شركت نكردم و نخواهم كرد اما اين تعدادي كه در جشنواره‌ها شركت مي‌كنند همه افرادي نيستند كه موسيقي مي‌نوازند، بلكه چندين برابر بيشتر از اين تعداد به صورت جدي در حوزه موسيقي كار مي‌كنند.اين هنرمند همچنين درباره افزايش گرايش به هنر موسيقي در دهه‌هاي پس از انقلاب به اظهارنظر پرداخت و ادامه داد: هرچه ارگان‌هاي مختلف در چهار دهه گذشته با موسيقي مخالفت كردند انگيزه بيشتري براي والدين و مردم ايجاد شده كه فرزندان‌شان را در كلاس‌هاي آموزشي ثبت‌نام كنند. از طرفي اسم جوان حس اميد و انرژي را منتقل مي‌كند. عليزاده افزود: همه ما زير يك سقف زندگي مي‌كنيم و تلخي‌ها و شيريني‌ها را در كنار هم تجربه مي‌كنيم به همين دليل بهتر است جشنواره موسيقي جوان را بهانه قرار دهيم تا در هيچ لحظه از زندگي اميدمان را از دست ندهيم زيرا اين مملكت بايد به دست ما ساخته شود. فرهنگ و هنر سرمايه يك كشور و سرزمين هستند. شايد جشنواره موسيقي جوان يكي از نادرترين جشنواره‌هاي ايران است. به همين دليل بايد از اتفاقات مثبت حمايت كرد. حداقل اين است كه جشنواره جوان اميد را به وجود آورده و مردم در نقاط مختلف توجه خاصي به آن دارند. ما نيز بايد اميد را در زندگي خودمان بيافرينيم در غير اين صورت كسي آن را به ما هديه نمي‌دهد.

حسین علیزاده

چه تفاوتي دارد كه هنرمند چه جنسيتي دارد؟

بخش ديگر صحبت‌هاي اين نوازنده و آهنگساز به چرايي حضور كمرنگ زنان در زمينه آواز اختصاص داشت. عليزاده با بيان اينكه «در حال حاضر تعداد خواننده‌هاي زن كه با كيفيت خوبي موسيقي را اجرا مي‌كنند بيشتر از آقايان است» گفت: از آنجا كه امكانات و اختيارات بيشتري به مردان تعلق مي‌گيرد، تعداد بانواني كه روي صحنه مي‌بينيم انگشت‌شمار هستند. اگر شما به جاي خواننده‌هاي زن باشيد با چه انگيزه‌اي براي حضور در جشنواره اقدام مي‌كنيد؟ حتي اگر صداي خانم‌ها در آلبوم‌هاي‌ ما كمي بالاتر باشد، مجوز نمي‌دهند. به عقيده من بايد اين سوال از مراجع پرسيده شود. زيرا اگر زنان در بخش آوازي اين جشنواره شركت نمي‌كنند شايد به دليل نداشتن احساس امنيت است.اين هنرمند سپس در واكنش به تفكيك جنسيتي هنرمندان زن و مرد حتي در پرسش خبرنگاران ادامه داد: چنين قاعده‌اي كه زنان را از مردان را تفكيك كنيم در هيچ جاي دنيا ديده نمي‌شود. به عقيده من موسيقي جزو مقدسات است و اينكه يك زن فقط براي عده‌اي بخواند روا نيست در حالي كه ما مي‌بينيم زنان در فعاليت‌هاي اجتماعي ايران نقش پررنگي دارند و اين امر به دليل تلاش خودشان بوده است. بسياري از خواننده‌هاي زن هيچ‌وقت تمايل نداشتند كه در كنسرت ويژه بانوان شركت كنند و من اين حركت را ستايش مي‌كنم.

حسین علیزاده

دوران مرگ معرفت شنيداري كشور است

حميدرضا اردلان - نماينده بخش موسيقي نواحي - نيز در ابتداي نشست با اشاره به كاستي‌هاي مالي جشنواره در اين حوزه با جداسازي بخش نواحي از ديگر بخش‌ها مخالفت كرد و گفت: اگر هر بخش از اين جشنواره جدا شود اتفاق ديگري مي‌افتد و وجاهتش را از دست مي‌دهد. موسيقي مقامي نيز بخش ريشه‌اي است و در هيچ جشنواره ديگري نمي‌بينيم كه موسيقي اقوام در كنار موسيقي كلاسيك و مغرب وجود داشته باشد. به همين دليل صفت ملي جشنواره را مي‌سازد اما من شنيده‌ام كه مي‌خواهند اين بخش را از جشنواره قيچي كنند. اين كار را نكنيد.اردلان همچنين به انتقاد از رويكرد سازمان صداوسيما در ارتباط با موسيقي در ايران پرداخت و بيان كرد: فكر مي‌كنم خطاي اصلي ما در تلويزيون اتفاق افتاده است. در واقع تلويزيون درهاي خود را به‌روي سه جنس از موسيقي بست و تنها جنسي از موسيقي مبتذل را تكرار كرد. در حال حاضر دوران مرگ معرفت شنيداري كشور است. ما نمي‌بينيم كه تلويزيون موسيقي محض پخش كند اما به محض اينكه جشني به پا مي‌شود و نوري نمايان مي‌شود، نواري از حاج‌قربان پخش مي‌كنند و اين همان حاج قرباني نيست كه ما آن را مي‌شنيديم.

انتهای پیام/

منبع: اعتماد

کد خبر: 2325