احتمال افزایش سود بانکی قوت گرفت

شنبه،۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
احتمال افزایش سود بانکی قوت گرفت

گروه اقتصادی- با توجه به انباشت نقدینگی خنثی نشده در بانک‌ها، افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده و تولیدکننده و وضعیت ملتهب بازار ارز، بانک مرکزی در حال بررسی‌ روش‌های افزایش نرخ سود، برای جلوگیری از انتقال نقدینگی به بازار دارایی‌ است.

به گزارش پیام ایران،‌ با توجه به نزدیک شدن به زمان اتمام دوره یکساله سپرده‌های بلند مدت در اوایل شهریور ماه، زمان زیادی برای تصمیم‌گیری بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار باقی نمانده و هر چه زودتر این بانک‌ در بررسی‌های خود باید به یک تصمیم نهایی برسد تا در این موقعیت حساس، نظام بانکی و اقتصاد کشور با چالش ۸۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی (حجم تقریبی سپرده‌های بلند مدت بانک‌ها تا پایان مرداد ماه) مواجه نشود.

درست است که بانک‌ها در شرایط فعلی، وضعیت مناسبی از لحاظ تعادل در درآمد و هزینه و سود و زیان ندارند و اغلب این بانک‌ها در سال‌های اخیر زیان کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد افزایش نرخ سود بانکی در شرایط امروز، یک نیاز ضروری برای اقتصاد ایران باشد.

در واقع به نظر می‌رسد، سیاست‌گذار پولی برای جلوگیری از افزایش حجم زیان بانک‌ها و ایجاد تعادل در درآمد و هزینه، باید سیاست‌های جبرانی دیگری را تدوین و اجرایی کند.

در همین راستا، بانک مرکزی در حال بررسی سازوکار تجدیدنظر در نرخ سود بانکی است و شنیده‌ها از بانک مرکزی حاکی است با توجه به متغیرهای پولی و اقتصادی، این بانک به دنبال تدوین سیاست‌هایی در جهت افزایش نرخ سود بانکی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کد خبر: 2486