وزیر نفت: توتال فرانسه رسما ایران را ترک کرد

دوشنبه،۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
وزیر نفت: توتال فرانسه رسما ایران را ترک کرد

گروه سیاسی- بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت  گفت که شرکت نفتی توتال فرانسه که امضا کننده بزرگترین قرارداد خارجی با ایران پس از توافق هسته ای (برجام) بود، رسما میدان گازی پارس جنوبی را ترک کرده است.

آقای زنگنه امروز بیست و نهم مرداد (۲۰ اوت) در پاسخ به سئوال شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی حاضر شده بود. او گفته در حال حاضر فرآیند جایگزینی شرکت دیگری به جای توتال در حال انجام است.

شرکت توتال قرارداد نهایى توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی را براساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران امضا کرده بود. ارزش این قرارداد نزدیک به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار اعلام شده بود که بزرگترین قرارداد گازی بعد از برداشتن تحریم های بین‌المللی علیه ایران بود.

پارس جنوبی

مقام های ایرانی طی روزهای اخیر به دامنه انتقادهای خود از اروپا به دلیل کندی همکاری با ایران افزوده اند. اتحادیه اروپا گفته در شرایطی که آمریکا از توافق هسته ای خارج شده، تلاش دارد منافع اقتصادی ایران، در این توافق را تضمین کند تا ایران به پایبندی خود ادامه دهد.

پاتریک پویانه، مدیر عامل شرکت توتال، یک هفته پیش از امضای قرارداد نهایی با ایران گفته بود که از بعضی خطرات احتمالی همکاری با ایران آگاهی دارد اما "با توجه به بازار بزرگ ایران، یک میلیارد دلار ارزش خطر کردن را دارد".

میدان گازی پارس جنوبی با کشور قطر مشترک است. به دلیل تحریم هایی که ایران در بیش از یک دهه گذشته با آن رو به رو بود، نتوانسته میزان تولید گاز خود را با قطر برابر کند. شرکت ملی نفت ایران پیش از این اعلام کرده بود که اولویت اصلی نفتی این کشور، توسعه کامل پارس جنوبی رساندن میزان تولید به میزان قطر است.

با بهره‌بردای از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، قرار است روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به ظرفیت برداشت ایران از این میدان گازی مشترک با قطر افزوده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 2532