رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان + تصاویر

دوشنبه،۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان منبع

گروه فرهنگ و هنر>موسیقی- مراسم رونمایی آلبوم «ایران من» با صدای همایون شجریان در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش  پیام ایران ، در این مراسم که «مهدی پاکدل» اجرای آن را بر عهده داشت، عوامل آلبوم، مهمانان ویژه و همچنین دوست‌داران هنر حضور داشتند. همچنین تعدادی از قطعاتِ آلبوم پخش و بعد از آن جلسه‌  پرسش و پاسخ با حضورِ خواننده و آهنگسازِ اثر برگزار شد.  

این آلبوم شامل قطعاتی چون «ایران من» ، آوازِ «راه بی پایان»، «خوب شد»، «قلاب»، «مرگ اسفندیار»، «ابر بهار» و «اسفند، نوروزخوانی و نوروز» است.

رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان + تصاویر

در این اثر «دل‌نیا آرام» به عنوان همخوان سوپرانو حضور داشته و نوازندگانی چون «تهمورس پورناظری» تار، «آزاد میرزاپور» عود، «حسین رضایی‌نیا» دف، «مهیار طریحی» سنتور و بم‌سنتور، «آیین مشکاتیان» تنبک، کوزه، کاخن و ضرب زورخانه، «آرشاک ساهاکیان» دودوک و کلارینت، «آتنا اشتیاقی» ویولون‌سل، «پیام جوانی» بم‌تار و «سهراب پورتاظری» کمانچه، سه‌تار و دیوان نواخته‌اند.

به گزارش پیام ایران،‌ نوازندگانِ سازهای غربی نیز در این اثر حضور داشته‌اند که از جمله‌ آنان می‌توان می‌توان به استفانی بیبو، سارا چازین، تینگ نینگ هو (ویولون اول) فیلیپ برزینا، کیتلین مک شری، کشی الیوت (ویولون دو)، سمسون ون لون، جیمز جافه، گابریل بیستلین (ویولون سل)، رابرت مک کارتی (کنترباس) و کاتلین اسمیت ـ فرانکلین (فرنچ‌هورن) اشاره کرد.

اشکان کمانگری، مهرداد ناصحی و آیین مشکاتیان نیز هم‌آوایانِ این اثر هستند.

در آلبوم «ایران من» از اشعارِ شاعرانی چون فردوسی، سعدی شیرازی، خواجه شمس الدین محمد، اسحاق انور، پوریا سوری و اهورا ایمان بهره گرفته شده است.

ابتدا یکی از عوامل رونمایی آلبوم شروع به خواندن بخش‌هایی از شاهنامه و بخش روایی اسفندیار کرد و به مواردی که در آلبوم از فردوسی بهره برده شده بود اشاره کرده و ضمن قرائت اشعار فردوسی به تحلیل زیبایی‌شناسی و مفهومی اشعار پرداخت.

رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان + تصاویر

مهدی پاکدل که اجرای این برنامه را برعهده داشت به روی صحنه آمد و توضیحاتی در مورد قطعه «اسفندیار» که پیش از او در سالن پخش شد ارائه داد و گفت:‌ سهراب پورنادری آهنگساز این قطعه بود که به خوانندگی همایون شجریان اجرا شده است و از سهراب پورناظری آهنگساز آلبوم دعوت کرد به روی صحنه بیاید.

سهراب پورناظری به روی صحنه آمد و پس از سلام و تشکر از حضار گفت: به خاطر تمام تاخیرهایی که برای انتشار این آلبوم پیش آمد از شما عذرخواهی می‌کنم زیرا این کار سنگین‌ترین کار ۲۳ سال گذشته کاری‌ام بود و روی آن وسواس زیادی داشتم. این آلبوم در ایران، ترکیه و آمریکا ضبط شده و بیش از ۲۰۰ ساعت زمان برای ضبط آن صرف شده است. ترکیب سازی این آلبوم هم چون ایران سرزمین عشق اول و آخر من است غالب سازها ایرانی بوده و برای من خلق هر اثر هنری با عشقم به سرزمینم صورت می‌گیرد. در این راه یاری همایون شجریان مهم‌ترین فاکتور برای به ثمر نشدن این اثر بوده است. همکاری من و همایون از سال ۹۰ با خلق آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» آغاز شد. از این خوشحالم که حتی کودکان ۵ تا ۶ ساله هم کارهای ما را گوش می‌دهند و ویدیوهایی از کارهای ما با صدای خودشان برای من می‌فرستند.

سهراب پورناظری در ادامه صحبت‌هایش در مورد کنسرت نمایش «سی» و عظمت و سختی‌های برگزاری آن توضیح داد و گفت: آن برنامه با ۱۲۰ هزار تماشاگر که در تاریخ موسیقی ایران کم‌نظیر بود بسیار خوشایند و پرشکوه بود و باعث شد که بعداً‌ کارهایی از این دست صورت بگیرد و این دستاورد بزرگی برای ما بود. از همه چیز مهم‌تر برای ما خرسندی شما مخاطبین است. این را هم عنایت بفرمایید که کار خلق آلبوم بسیار بسیار دشوار است. یکی از بزرگترین معضلات و آفت‌های خلق آلبوم کپی غیرمجاز است که بر پیکره هنر بسیار آسیب می‌زند. اینجا از برادرم تهمورث هم کمال تشکر را دارم. آشنایی من با همایون شجریان برایم موهبتی بود و نیز افتخار تجربه کار با استاد محمدرضا شجریان. امیدوارم استاد شجریان را در جمع خودمان داشته باشیم. 

پس از صحبت‌های سهراب پورناظری قطعه‌ای دیگر از آلبوم «ایران من» پخش شد. سپس مهدی پاکدل به روی صحنه آمد و قطعه «قلاب» را معرفی کرد و گفت: شعر این قطعه از سعدی است و آهنگسازی سهراب پورناظری بود که همایون شجریان عزیز هم خواند. در جمع خودمان سحر دولتشاهی هم حضور دارد که یکی از هنرپیشگان پروژه «سی»‌ بود. نوع انتشار آلبوم به صورت خاص می‌باشد و از امشب می‌توانید در سایت به صورت پیش‌فروش خرید خود را انجام داده و در تاریخ دوازدهم شهریور آلبوم را درب منزل خود دریافت کنید. برای مخاطبین خارج از کشور هم می‌توانند از طریق سایت بیپ‌تیونز تهیه کنند. 

رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان + تصاویر

مهدی پاکدل بالاخره همایون شجریان را به روی صحنه دعوت کرد که با تشویق ممتد حضار همراه بود.

همایون شجریان ضمن تشکر در مورد قطعه‌ای که پخش شد، گفت: این قطعه یکی از قطعه‌های بسیار دشوار برای خوانندگی بود و اینجا از خانم دلنوا که همخوانی این قطعه را انجام داده‌اند که بخش کار ایشان بسیار بسیار دشوار بود تشکر می‌کنم. ایشان بسیار در کار خود توانمند هستند. چند روز قبل که مستر آلبوم آماده شده بود سهراب گفت بگذار چند اصلاح دیگر انجام دهیم که من گفتم دیگر اینقدر تأخیر شده و وسواس به خرج داده‌ایم که نمی‌گذارم دیگر حساسیت به خرج دهی و ان‌شاءالله دیگر باید آلبوم را رونمایی کنیم. برایم بسیار خوشحال‌کننده است که با سهراب و تهمورث پورناظری کار می‌کنم.

همایون شجریان در مورد دیگر قطعات آلبوم افزود: قطعه «ایران من» برایم بسیار جالب و یگانه است. در این آلبوم از نوازندگان ارمنی و ترک هم استفاده شده و این به جهت اشتراکات فرهنگی ما است. در مورد آغاز این آلبوم بگویم که این آلبوم ترکیبی از کنسرت «سی» و آلبوم «ایران من» است که آوازی از استاد کریمخانی در آن استفاده کرده‌ام. من از توانایی‌های این استاد مبهوت شدم. یک روز آقای محمد اصفهانی خواننده و دوستم خاطره‌ای از آقای کریمخانی تعریف کردند زمانیکه شرکت دل‌آواز در خیابان کریمخان بود با استاد کریمخانی پیش پدرم رفتم چون ایشان دوست داشت برای پدرم آواز بخواند. بعد از این خاطره من از پدرم جویا شدم و گفت زمانیکه کریمخانی پیش من آمد و خواند آنچنان با قدرت آواز خواند که شیشه‌ها به لرزه درآمدند. 

همایون شجریان در مورد بهره‌گیری از شیوه استاد کریمخانی در یکی از قطعات این آلبوم گفت: شیوه استاد کریمخانی شیوه اوج‌خوانی است و سعی کرده‌ام این قطعه را مانند ایشان بخوانم و از همین‌رو آن را به استاد کریمخانی تقدیم می‌کنم و آرزومندم هرکجا که هستند سلامت باشند. یکی از قطعات دیگر که در این آلبوم خیلی دوست دارم قطعه «ابر بهاری» است که سهراب پورناظری براساس ساخته‌های مرحوم پرویز مشکاتیان آن را ساخته است. من هم آغازش را به شکلی که پدرم در کارهای مشکاتیان را می‌خواند، خوانده‌ام.

رونمایی از آلبوم «ایران من» همایون شجریان + تصاویر

همایون شجریان در پایان گفت: ببخشید زیاد صحبت کردم فقط خواستم توضیح مختصری در مورد این آلبوم داده باشم. 

همایون شجریان در مورد اجرای کنسرت خیابانی که خود تقاضای اجرای آن را داده بود، گفت: پیگیر کنسرت خیابانی هستم و آقای ترابی در دفتر موسیقی ارشاد هم پیگیر این مسئله هستند و مراحلی را که باید طی کنند انجام داده‌اند، شهرداری هم تمام مراحل کار را طی کرده و من دیگر از جزئیات بیشتر در این روند اطلاعی ندارم و چنانکه تمام شرایط مهیا شود برای این اجرا در تهران در خدمت شما خواهم بود و چنانچه محقق شود این اجراها را از تهران آغاز خواهم کرد.

پایان بخش این برنامه رونمایی آلبوم «ایران من» و اجرای زنده آن  توسط همایون شجریان بود که با استقبال کم‌نظیر مخاطبان و حضار مواجه شد.

انتهای پیام/ فارس

کد خبر: 2533