60 تن طلا و 30 میلیارد دلار زیر بالش

يکشنبه،۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
افزایش 10 درصدی سرقت از منازل
 60 تن طلا و 30 میلیارد دلار زیر بالش

گروه اقتصادی- سردار محمدرضا مقیمی رئیس پلیس آگاهی تهران می‌گوید نگهداری طلا و ارز، منازل را به «اهدافی اکازیون» برای سارقان تبدیل کرده است. بانک مرکزی پیش از این نگهداری ارز را جرم تلقی می‌کرد و از دیگر سو در صورت افتتاح حساب ارزی در بانک توسط مردم، شعب بانک‌ها‌ حاضر به پس دادن رقم ارزی نبودند و معادل آن را به ریال پرداخت می‌کردند. به همین دلیل فضای به وجود آمده باعث شد تا بالش منازل و کشوها به گاو صندوق موقت پر از دلار و سکه تبدیل شود.

60 تن طلا 

علاوه بر وجود طلای معمول متعلق به خانم‌ها‌ در منازل، بر اساس اعلام بانک مرکزی مردم از آذر ماه سال قبل تاکنون بیش از 7 میلیون و 600 هزار قطعه پیش خرید کرده اند. این رقم به صورت وزنی معادل 60 تن طلا است. سررسیدهای این سکه‌ها‌ یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه، 9 ماهه، 18 ماهه و دو ساله پیش فروش شده که از این تعداد سررسیدهای یک ماهه و سه ماهه تحویل شده و از 28 مرداد 97 فاز تحویل پیش فروش شش ماهه است که تا 16 آبان 97 طبق سررسید توزیع و تحویل می‌شود. 

میلیاردها دلار در زیر بالش‌ها 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تنها در چند ماه پایانی سال 96 قریب 30 میلیارد دلار از کشور خارج شده است. براساس آمارها همین رقم نیز توسط مردم خریداری و در خانه‌ها نگهداری می‌شود. دولت بیش از 40 میلیارد دلار ارز دولتی پرداخت کرده که بر اساس شواهد مبلغ قابل توجهی از آن نه صرف واردات که به عنوان سرمایه نگهداری شده است. همچنین ارز حاصل از صادرات نیز عموماً جهت فروش در بازار یا نگهداری توسط مردم کارسازی می‌شود.

مدیری که 90 سکه طلا در میز توالت نگهداری می‌کرد

نتیجه این مسئله افزایش 10 درصدی سرقت از منازل است. ظاهراً سارقان در سایر رشته‌ها دزدی از منازل را پرسودتر یافته‌اند. رئیس پلیس آگاهی ناجا در این باره می‌گوید: در 4 ماه اخیر سرقت منازل 10 درصد افزایش داشته و البته با توجه به اینکه اولویت کشفیات ناجا در سرقت، کشف پرونده‌های سرقت از منازل است، میزان کشفیات سرقت از منازل نیز ۱۱ درصد افزایش داشته است. سردار محمدرضا مقیمی با تاکید بر اینکه منازل مسکونی شهروندان باید عاری از نقدینگی شود، گفت: ما مواردی داشته‌ایم که از یک منزل مسکونی 200 میلیون تومان، ۵۰۰ میلیون تومان و حتی در یک فقره سرقت میلیاردی شمش طلا انجام شده و این نقدینگی بالا در منازل، جذابیت سرقت منازل را افزایش داده است. مقیمی با اشاره به یک مورد از سرقت منازل گفت: متاسفانه حتی مدیرانی بوده‌اند که تعداد قابل توجهی سکه طلا از منازلشان به سرقت رفته؛ مثلاً در یک پرونده که حدود ۸۰ تا ۹۰ سکه طلا از منزل یکی از مدیران به سرقت رفته بود، من به این مدیر اعتراض کردم که اصلاً نگهداری این مقدار سکه در منزل، منطقی ندارد. وی در جواب گفت، من فلان جا فلان پست را داشتم و زمان تودیع، فلان تعداد سکه به من دادند؛ فلان جا هم مدیر بودم و در تودیعم باز هم تعدادی سکه گرفتم؛ این فرد در ۱۵ سال ۴-۵ جا عوض کرده بود و همه سکه‌هایی که در زمان تودیعش گرفته بود را در منزل، آن هم در کشوی میز توالت نگهداری می‌کرد.

انتهای پیام/

منبع:آفتاب یزد
 

کد خبر: 2632