زباله های بیمارستانی که مخفیانه در سطل‌های زباله تهران رها می شوند

يکشنبه،۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
زباله های بیمارستانی که مخفیانه در سطل‌های زباله تهران رها می شوند

گروه جامعه - عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: کارکنان سازمان مدیریت پسماند شهرداری پایتخت معتقدند برخی از مراکز درمانی برای آنکه هزینه دفع این پسماندها را به شهرداری پرداخت نکنند به صورت مخفیانه زباله های ویژه بیمارستانی را در سطل های زباله شهری رها می کنند.

شهربانو امانی روز یکشنبه در هشتاد و سومین جلسه شورا درباره مدیریت پسماندهای ویژه پزشکی در شهر تهران عنوان کرد: از نظر قانون مسئولیت نظارت بر مدیریت پسماندهای بیمارستانی و چگونگی بی‌خطرسازی این پسماندها با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و واحدهای تولید کننده پسماندهای پزشکی موظف هستند با استفاده از روش های مرسوم نسبت به رفع آلودگی و عادی سازی پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کنند.
وی افزود: طبق قانون مدیریت پسماندها، مصوب سال 83 مجلس شورای اسلامی، مدیریت اجرایی پسماندهای صنعتی و ویژه به‌عهده تولیدکننده آن می باشد. 
امانی اظهارداشت: با این وجود بنابر ماده 8 قانون مدیریت پسماندها و طبق مصوبه سال 86 شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران»، شهرداری تهران پذیرفته است صرفاً به‌ صورت موقت برای حفظ بهداشت عمومی فضاها و معابر عمومی نسبت به جمع‌آوری و حمل پسماندهای ویژه پزشکی اقدام کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بازدید از مرکز دفن زباله های بیمارستانی آرادکوه خاطر نشان کرد: مشاهده شد بر روی اغلب زباله های بیمارستانی که به سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل داده می شود هیچ یک از اقدامات لازم برای رفع آلودگی، نظیر اتوکلاو ( استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب ) انجام نمی شود.
امانی افزود: طبق ماده 1 مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران و با استناد به مفاد ماده ششصد و هشتاد و هشت (688) قانون مجازات اسلامی در صورتی‌که واحدهای تولیدکننده پسماند ویژه در انجام تکالیف قانونی خود مبنی بر تبدیل پسماندهای ویژه به پسماندهای عادی تخلف کنند و یا امکان عادی‌سازی پسماندهای ویژه مذکور را نداشته باشند شهرداری تهران موظف است گزارش و مستندات لازم را با قید مسئولیت دستگاه‌های اجرایی مسئول و ناظر بر واحدهای تولیدکننده ذی‌ربط تهیه و به سازمان محیط ‌زیست و مراجع قضایی مربوط اعلام و ارائه کند.
عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: همچنین طبق تبصره 10 ماده 2 مصوبه 'تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در شهر تهران' شهرداری پایتخت مکلف است هر سه ماه یک‌بار نسبت به ارائه گزارش از وضعیت اجرایی شدن مفاد این مصوبه به شورای اسلامی شهر اقدام کند.
عضو شورا تاکید کرد: تا کنون این گزارش به شورا نرسیده است.

روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در تهران تولید می شود

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: روزانه 107 تن زباله بیمارستانی در پایتخت تولید می شود
زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه درهشتاد و سومین جلسه شورای شهر افزود: براساس آمار ارائه شده توسط کارگروه مدیریت پسماند استان تهران روزانه 115 تن پسماند پزشکی در استان تهران تولید می شود که سهم شهر تهران 107 تن است.
به گفته نوری، این مقدار پسماند توسط حدود 7 هزار مرکز درمانی اعم از بیمارستان، مطب، آزمایشگاه و مراکز مشابه تولید می شود.
وی تاکید کرد: ساماندهی اصولی درخصوص نحوه جمع آوری، حمل و نقل و دفع صحیح پسماند پزشکی ضروری است اما برغم ماهیت خطرناک زباله های بیمارستانی و امکان بروز فاجعه جبران ناپذیر انسانی و محیط زیستی، چالش های بی شماری در عرصه عمل و اجرا وجود دارد.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران افزود: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 صراحتاً وظایف و تکالیف دستگاه ها و نهادها تعیین شده اما از آن سال تاکنون تفاوت محسوسی در دفع قانونی پسماندهای بیمارستانی صورت نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: طبق قانون مدیریت تمامی پسماندهای صنعتی و بیمارستانی بر عهده تولیدکننده است و تنها در صورت تبدیل به پسماند عادی به شهرداری ها واگذار خواهد شد.
نوری یادآور شد: بر اساس ماده 13 همان قانون مخلوط کردن پسماند پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش و بازیافت آنها در محیط نیز ممنوع است. 
به گفته وی، وجود تعارضات میان دستگاه ها، زمینه مناسبی را برای موج سواری قانون گریزان و سوداگران سلامت فراهم کرده به صورتی که از 107 تن زباله، تنها 78تن، آن هم فقط به تعداد یک هزار و 553 مرکز از 7 هزار مرکز درمانی توسط شهرداری دریافت و به مراکز دفن بهداشتی منتقل می شود.
وی ادامه داد: بقیه پسماند به دلیل عدم تعهد تولیدکنندگان نسبت به سلامت جامعه، عدم انعقاد قرارداد با شهرداری و فرار از پرداخت تـعرفه جـمع آوری و دفن بـهداشتی ، با پسماند عادی مخلوط و در سطح شهر رها می شوند.
نوری ادامه داد: عمق فاجعه زمانی مشخص می شود که بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذی صلاح تأیید کننده بی خطرسازی پسماندهای ویژه و تبدیل به پسماند عادی، تفکیک پسماند در تعداد بسیار محدودی از بیمارستانها به صورت قابل قبول انجام می شود و در بقیه نامطلوب گزارش شده است.
وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی شهرداری تهران برای اجرای وظایف قانونی خود با چالش بزرگی مواجه خواهد شد چرا که هم در بحث تفکیک زباله و هم در تبدیل زباله پزشکی به زباله عادی و دریافت آن با نقض آشکار قانون مواجه است.
وی از وزارت بهداشت به عنوان ضامن سلامت جامعه و متولی مدیریت پسماند پزشکی درخواست کرد: مسئولیت های خود در امر امحاء و بی خطرسازی این قبیل زباله ها بپذیرد و اقدام عاجل در این خصوص انجام دهد.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 2740