انتقاد تند جان کری از ترامپ بخاطر برجام

دوشنبه،۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
انتقاد تند جان کری از ترامپ بخاطر برجام

گروه بین الملل- «جان کری» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بار دیگر از خروج ‘دونالد ترامپ’ از توافق هسته ای انتقاد کرده و گفت که برجام بدون واشنگتن هم کار می کند.

کری در مصاحبه ای با شبکه «سی.بی.اس» که یکشنبه پخش شد، در پاسخ به این پرسش که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برجام را «توافق بد» خوانده است، اظهار داشت: این توافق از لحاظ بازرسی ها، پاسخگویی و آنچه که ایران باید انجام دهد، سختگیرانه ترین توافق است که در مقایسه با هر توافق دیگری روی کره زمین، بیشترین شفافیت در طولانی ترین مدت را ایجاد می کند. هیچ کشوری مثل ایران برای پایبندی به این توافق عمل نکرده است.

به گزارش پیام ایران،‌ کری تاکید کرد: به نظرم کارشناسانی که می فهمند – وزارت دفاع – وزیر دفاع او بر این عقیده بودند که باید توافق را حفظ کرد. وزیر خارجه ای که ترامپ اخراجش کرد (رکس تیلرسون) هم معتقد بود که باید آن توافق را حفظ کرد. مقام های اطلاعاتی دولت او هم می گفتند که باید آن را حفظ کرد. واقعیت این است که آن توافق کار می کند و حالا بدون آمریکا هم کار می کند.

سی.بی.اس در بخش دیگری از پرسش های خود درخصوص تماس های تلفنی کری با وزرای خارجه اعضای گروه ۱+۵ برای حفظ برجام سئوال پرسید. وی درباره تماس خود با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت که در هنگام آن تماس، «سیاست خارجی آمریکا همچنان از توافق هسته ای حمایت می کرد».

کری افزود: من تلاش داشتم تا سیاست آمریکا که بخشی از توافق بود و آنچه عقل سلیم حکم می کرد، ادامه پیدا کند. من مذاکره نکردم. من حرف خودم را زدم و همیشه از حقم برای حرف زدن استفاده می کنم.سی.بی.اس همچنین به صحبت های ترامپ اشاره کرد که گفته بود «جان کری در مذاکره هسته ای میز مذاکره را ترک نکرد، مگر وقتی که می خواست دوچرخه سواری کند».

وزیر خارجه دولت اوباما اظهار داشت که وی یک بار از مذاکرات خارج شد و دو یا سه بار دیگر نیز در آستانه ترک میز مذاکره قرار داشت.کری افزود: متاسفانه او (ترامپ) واقعا اغلب موارد نمی داند که چه حرفی می زند. این غم انگیز است. او چیزهایی به هم می بافد و همین طور چیزهای دیگری می بافد.

وی در انتقاد از رفتارهای «غیرقابل پیش بینی» ترامپ گفت: آن نوع رفتارهای غیرقابل پیش بینی که هفتاد سال پیام هایی مانند ناتو را از بین می برد یا غیرقابل پیش بینی بودن در رابطه با خلع سلاح و سلاح های هسته ای یا هر چیز دیگر یا روسیه واقعا خوب نیست.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

 

کد خبر: 2759