رکود و تورم در بازار مسکن / خانه ۶۰ درصد گران شد

پنج شنبه،۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
رکود و تورم در بازار مسکن / خانه ۶۰ درصد گران شد

گروه اقتصادی - در حالی که بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی قیمت مسکن در مرداد امسال نسبت به مرداد سال قبل رشد ۶۲ درصدی داشته، اما از نظر تعداد معاملات کاهش ۲۸ درصدی را تجربه کرد.
 

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گزارش تحلیلی بازار مسکن در مرداد ماه امسال را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش مرداد ماه امسال ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره خرید و فروش مسکن با متوسط قیمت هر متر مربع ۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در تهران پشت سر گذاشته شد که این میانگین قیمت نسبت به ماه قبل از آن (تیرماه ۹۷) ۶.۳ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل (مرداد ۹۶) ۶۲ درصد افزایش یافت.

این افزایش بی سابقه قیمت (بیش از ۶۰ درصد) در حالی است که از نظر تعداد معاملات نسبت به ماه قبل (تیر ۹ امسال) ۴.۹ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (مرداد ۹۶) ۲۸.۱ درصد کاهش تعداد خرید و فروش مسکن را شاهد هستیم.

به گزارش پیام ایران،  بر اساس اظهار نظر کارشناسان افزایش بیش از انتظار قیمت ها همزمان با کاهش شدید تعداد معاملات نشان دهنده ادامه رکود تورمی در بازار مسکن است.

گزارش تحلیلی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی می افزاید: واحدهای مسکونی منطقه یک پایتخت با متری ۱۵ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان گرانترین و منطقه ۱۸ با متری ۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان ارزانترین منطقه تهران در مرداد ماه بودند.

مقایسه میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرداد امسال با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد بیشترین افزایش قیمت مسکن در منطقه ۵ با رشد ۸۳.۱ درصدی رخ داده و کمترین میزان رشد نیز به منطقه ۱۲ با ۲۴.۳ درصد تعلق دارد.

میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در مناطق ۱ تا ۶ تهران از قیمت متوسط پایتخت (۷.۴ میلیون تومان) بالاتر است. گرانترین واحدهای مسکونی با سن بنای کمتر از ۵ سال بوده با میانگین ۸ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان و ارزانترین واحدها نیز به خانه های با سن بنای بین ۱۶ تا ۲۰ سال با میانگین قیمتی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص داشت.

از نظر تعداد معاملات نیز منطقه ۵ با ۱۶۱۹ فقره معامله مسکن بیشترین تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی را در ماه گذشته در اختیار گرفت که معادل ۱۴.۵ درصد کل معاملات مسکن تهران محسوب می شود. کمترین سهم بازار مسکن نیز به منطقه ۱۹ با ۸۱ فقره معامله معادل ۰.۷ درصد کل معاملات پایتخت تعلق دارد. این در حالی است که تعداد معاملات مسکن در منطقه ۱۳ تهران در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته نصف شده و کاهش ۴۹.۹ درصدی داشته است.

واحدهای مسکونی کمتر از ۵ سال ۳۸.۷ درصد و واحدهای بالای ۲۰ سال ۱۲.۸ درصد معاملات مسکن تهران را در مرداد ماه شامل می شدند به طور کلی ۵۷ درصد معاملات به واحدهای زیر ۱۰ سال تعلق داشته است.

یکی از اتفاقات متفاوت بازار مسکن در ماه گذشته، تعلق گرفتن رکورد بیشترین معامله به واحدهای مسکونی واقع در بازه های قیمتی بیش از متری ۱۲ میلیون تومان با ۱۳.۹ درصد بود این در حالی است که در ماه های گذشته واحدهای بین متری ۳ تا ۵ میلیون تومان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می دادند. ولی در مرداد امسال واحدهای مسکونی واقع در این بازه قیمتی (۳ تا ۴ میلیون تومان در هر متر) ۱۲.۴ درصد و ۴ تا ۵ میلیون تومان در هر متر ۱۱.۸ درصد از کل معاملات مسکن را در اختیار داشتند که نشان می دهد استقبال از واحدهای گرانتر بیشتر بوده است! واحدهای زیر متری ۲ میلیون تومان هم با داشتن یک درصد معاملات، کمترین تعداد خرید و فروش مسکن را کسب کردند.

تحلیل بازار مسکن مرداد ماه نشان می دهد واحدهای با زیربنای ۶۰ تا ۸۰ متر مربع بیشترین تعداد معاملات مسکن (۲۷.۴) درصد از نظر متراژ را در اختیار دارد از سوی دیگر واحدهای ۱۸۰ تا ۲۰۰ متری با داشتن سهم ۱ درصدی کمترین میزان معاملات مسکن را به خود اختصاص داده است.

همچنین رشد معاملات واحدهای مسکونی زیر ۴۰ متری مربعی در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۵۴.۷ درصد رشد داشته است در حالی که معامله خانه های با ارزش کمتر از ۷۰ میلیون تومان رشد منفی ۴۱.۷ درصد را تجربه کرد.

انتهای پیام/

منبع:مهر

کد خبر: 2970