هشدار انگلیس: دوتابعيتي‌ها به ايران سفر نكنند

شنبه،۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
هشدار انگلیس: دوتابعيتي‌ها به ايران سفر نكنند

گروه سیاسی- روزنامه آرمان نوشت: بازی جدیدی علیه ایران آغاز شده و آن هم ایجاد هراس در اتباع دوتابعیتی برای سفر به کشورمان است. چهارشنبه بود که سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای به اتباع ایرانی- انگلیسی توصیه کرد از سفر به ایران جز در مواقع ضروری اجتناب کنند. یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت این تصمیم را «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس گرفته است. در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه (جرمی هانت) توصیه می‌کند اتباع ایرانی-انگلیسی از هر گونه سفر، مگر در موارد ضروری به ایران خودداری کنند.» در این بیانیه همچنین ادعا شده است: «شهروندان انگلیسی که دارای تابعیت ایرانی هستند چنانکه متأسفانه در چند مورد شاهد بوده‌ایم در صورت سفر به ایران در معرض خطر قرار خواهند داشت. دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد، بنابراین، در صورت بازداشت اتباع دوگانه توانایی ما برای حمایت، به شدت محدود خواهد بود.» بیانیه جدید وزارت خارجه انگلیس، بخشی از فضاسازی‌های دولت این کشور برای اعمال فشار بر ایران جهت آزادی محکومان امنیتی بازداشت ‌شده در ایران به شمار می‌رود. پس از این اقدام انگلستان بود که سفیر ایران در لندن در صفحه توئیتر خود نوشت: مقامات ایران مکرر اطمینان داده‌اند که تابعیت مضاعف به خودی خود جرم یا نقض قانون محسوب نمی‌شود و کسی به این دلیل مورد پیگرد قرار نمی‌گیرد. وی با بیان اینکه هر روزه صدها ایرانی مقیم انگلیس شامل دارندگان تابعیت مضاعف در امنیت به ایران سفر می‌کنند، تصریح کرد: سیاسی کردن سفر ایرانیان به میهن خود محکوم به شکست است.

شکست پروژه ایران‌هراسی

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در توئیتی هم نوشت؛ مدیر دفتر ایران ایر در لندن الان گزارش داد که با وجود هشدار اخیر، نه تنها تعداد درخواست‌های لغو جا توسط مسافران پرواز لندن- تهران شامل افراد دو تابعیتی افزایش نداشته بلکه به نحو تعجب آوری به یک سوم میانگین خود در روزهای معمولی هم کاهش یافته است و هواپیما بدون خللی آماده‌ی پرواز است.

منع سفر به ایران

همچنین رسانه‌های سعودی به نقل از مراجع ذی‌ربط این کشور گزارش دادند که اتباع این کشور علاوه بر ممنوعیت ورود به ایران، عراق، قطر، سرزمین‌های اشغالی و تایلند، اجازه مسافرت به ۱۰کشور دیگر را نیز ندارند. ممنوعت سفر به ۱۰کشور جدید شامل ماداگاسکار، آفریقای جنوبی، تانزانیا، موزامبیک، کنیا، اتیوپی، جزایر کومور، جزایر موریس، جزایر سیشل و ولایرونیون است.

انتهای پیام/

کد خبر: 3133