آمازون حداقل حقوق کارمندانش را بالا می برد

چهارشنبه،۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
آمازون حداقل حقوق کارمندانش را بالا می برد

گروه بین الملل - فروشگاه عظیم اینترنتی آمازون درحال افزایش حقوق صدها هزار کارمند خود در آمریکا و بریتانیا است.

آمازون حداقل حقوق کارکنان این شرکت در آمریکا را ساعتی ۱۵ دلار تعیین کرده است. در بریتانیا هم حقوق کارمندان آمازون در لندن از ۸.۲۰ پوند در ساعت به ۱۰.۵۰ پوند افزایش خواهد یافت و در خارج از لندن هم از ۸ پوند به ۹.۵۰ پوند در ساعت خواهد رسید.

این تصمیم در پی انتقاد از شرایط کاری در این شرکت از جمله در مورد شرایط کار در انبارهای آمازون گرفته می شود. آمازون همچنین در زمینه میزان مالیاتی که پرداخت می کند مورد انتقاد قرار گرفته است.

آمازون با ارزش حدودا یک تریلیون دلار یکی از بزرگترین شرکت های جهان به حساب می آید.

جف بزوس، بنیانگذار این شرکت، هم با ثروتی که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود یکی از ثروتمندترین آدم های جهان است.

پرداخت حقوق پایه جدید از روز اول نوامبر شروع خواهد شد، و شامل همه کارمندان یعنی تمام وقت، پاره وقت، موقتی و فصلی می شود.

این تصمیم بر ۲۵۰ هزار کارمند در آمریکا، ۱۷ هزار کارمند در بریتانیا و هزاران کارگر فصلی تاثیر خواهد گذاشت.

تیم روچ دبیرکل اتحادیه کارگران "جی ام بی" بریتانیا از این تصمیم استقبال کرد اما گفت این کافی نیست: "با توجه به این که صاحب این شرکت پولدارترین آدم جهان است انتظار می رود که بیشتر دست در جیبش بکند، اما این هم شروع خوبی است."

روچ گفت که ۹۰ درصد اعضای "جی ام بی" از آمازون از "درد دایمی هنگام کار" شکایت می کنند.

آمازون حداقل حقوق کارمندانش را بالا می برد

این اتحادیه می گوید آمازون اجازه نمی دهد زیر سقف این شرکت فعالیت کند.

فرانسیس اوگرادی دبیر کل "تی یو سی" (کنگره اتحادیه های کارگری) در بریتانیا گفت: "اگر آمازون به طور جدی به رسیدگی به وضع محیط کار می اندیشد باید اتحادیه های کارگری را به رسمیت بشناسد. اعلامیه امروز فقط یک شروع است... و نباید به عنوان یک اقدام بزرگ سخاوتمندانه تعبیر شود."

اقدام آمازون بعد از اعتصاب های گسترده کارگری در سراسر اروپا اعلام می شود. خدمه آمازون از جمله در آلمان، اسپانیا و لهستان سعی داشتند این شرکت را وادار به بهبود شرایط کاری کنند.

"اقدام سیاسی"

آمازون در آمریکا هم از سوی کارمندانش تحت فشار است.

افزایش حقوق برای کارمندان آمازون همزمان با جنبش اتحادیه های کارگری فروشندگان برای افزایش حقوق به حداقل ۱۵ دلار در ساعت صورت می گیرد.

پیش از این دو فروشگاه بزرگ تارگت و والمارت هم مجبور به افزایش حقوق کارمندان شده اند.

با توجه به کاهش میزان بیکاری در آمریکا، شرکت های عمده این کشور با مشکل روزافزون استخدام نیرو روبرو هستند و مجبورند برای جذب نیرو حقوق را افزایش دهند.

سناتور دمکرات برنی سندرز که از منتقدان آمازون است ضمن استقبال از این تصمیم به رویترز گفت که سایر شرکت ها در بخش های صنایع غذاهای فوری، خطوط هوایی و فروشگاه ها باید همین روند را دنبال کنند.

نیل ساندرز مدیر موسسه "گلوبال دیتا ریتیل" گفت که ملاحظات سیاسی هم در تصمیم آمازون نقش داشته است: "این برداشت که آمازون یک کارآفرین سخاوتمند نیست آن هم در زمانی که فروش، سود و ارزش شرکت درحال اوج گیری است برای بسیاری از مشتریان خوشایند نیست."

انتهای پیام/

منبع: بی بی سی

کد خبر: 3373