از خطوط تلفن هوشمند تا پراید 23 میلیونی/ مراقب کلاهبرداران باشید

پنج شنبه،۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
مراقب باشید/ از خطوط تلفن هوشمند تا پراید 23 میلیونی

گروه اقتصادی-  پراید ٢٢‌میلیون تومانی درست به اندازه سقوط قیمت دلار خبرسازی کرد. با ریزش قیمت دلار آگهی‌های مشکوک حراج پراید در فضای مجازی گل کرد. آگهی‌هایی که دیروز پا را فراتر گذاشته و قیمت‌های ١٩ و ١٨‌میلیون تومانی برای پرایدهای صفرکیلومتر تعیین کردند.

فروش پرایدی که وجود خارجی ندارد

تصمیم می‌گیریم با برخی از منتشرکنندگان آگهی تماس بگیریم. خط‌ها بشدت مشغول است و به سختی می‌توانی با منتشرکنندگان ارتباط برقرار کنی. گویا آگهی‌های جذاب پراید برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز شده و صاحبان آگهی را حسابی درگیر کرده است. پس از چندنوبت تماس موفق می‌شویم با یکی از این منتشرکنندگان آگهی که خود را بهزادی معرفی کرده است، تماس بگیریم. بهزادی در آگهی خود نوشته است؛ تعداد محدودی پراید ١١١ صفر را با قیمت ٢٢‌میلیون تومان واگذار می‌کند.

وقتی با صاحب آگهی صحبت می‌کنیم و شرایط را جویا می‌شویم، در پاسخ  می‌گوید که متقاضی باید ١٥‌میلیون تومان پول پراید را به صورت پیش‌پرداخت واریز کند و ٧‌میلیون تومان باقیمانده در زمان تحویل خودرو گرفته می‌شود. به گفته این فرد، خودروها ٤٥روزه تحویل داده می‌شود و تنها به افرادی تعلق می‌گیرد که سریع‌تر مبلغ پیش‌پرداخت را واریز کنند.
وقتی درباره علت تأخیر در تحویل می‌پرسیم، می‌گوید که خودروها در انبار شهرستان است و انتقال آنها به تهران و تحویل آن زمان می‌برد.

ترفند پراید ارزان برای تماس با شماره‌های هوشمند

دسته دیگری از آگهی‌دهندگان شیوه جالب‌تری در پیش گرفته‌اند و با استفاده از آگهی‌های اغواکننده پراید ارزان درآمد به دست می‌آورند! کافی است به شماره تماس آنها دقت کنید که متوجه شوید ماجرا از چه قرار است؟
پیش‌شماره این دسته از آگهی‌دهندگان ٩٠٩ است و این همان خط‌های اجاره‌ای است که ترفند بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی، مراکز مشاوره مثلا رایگان، فالگیرها و قصه‌گوهای کودک شده است. خط‌های ٩٠٩ درواقع خط‌های اجاره‌ای هستند که صاحبان کالا و خدمات می‌توانند آن را از مخابرات اجاره کرده و درآمد حاصل از تماس با این خط‌ها را به جیب خود بریزند. بر این اساس ٨٠‌درصد از درآمد حاصل از مکالمه با این خط‌ها به حساب مستأجران خط ریخته می‌شود و مخابرات ٢٠‌درصد از درآمد را از آن خود می‌کند.

نکته جالب این است که هزینه تماس با این خط‌ها به صورت دقیق و شفاف مشخص نیست و مخابرات می‌گوید که هزینه هر دقیقه مکالمه با این خط‌ها بین ٥ تا ١٠٠٠ تومان متغیر است. بنا به اعلام مخابرات تعرفه خط‌های هوشمند براساس فاکتورهای متفاوت و خدماتی که مستأجر ارایه می‌دهد، تعیین می‌شود و نمی‌توان رقم دقیقی به‌عنوان تعرفه این خطوط مشخص کرد.

البته خوب است بدانید که علاوه بر تعرفه خطوط هوشمند، تعرفه مکالمه با خطوط عادی هم به پای تماس‌گیرنده محاسبه می‌شود.
مستأجران خط‌های هوشمند برخلاف قانون درباره هزینه تماس با این خطوط هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند و نهادهای نظارتی هم کمتر وارد پرونده این تخلف شده‌اند.

فروش پراید.jpg

کسب درآمد با وقت‌کشی

با یکی از این خطوط تماس می‌گیریم و درباره پراید ١٣١ صفر می‌پرسیم که با قیمت ١٨‌میلیون تومان آگهی شده است. خط بشدت مشغول است و پس از مدتی تلاش که موفق به برقراری تماس می‌شویم، صدای ضبط‌ شده‌ای اعلام می‌کند که نفر بیست‌ویکم هستیم و باید پشت خط منتظر بمانیم و پخش موزیک! بالاخره پس از چند دقیقه انتظار خانمی که خود را اپراتور شرکت معرفی می‌کند، توضیحاتی درباره خودروهای صفر و آپشن‌هایش می‌دهد؛ آپشن‌ها روکش صندلی، قفل فرمان، دزدگیر و یک جفت لاستیک نو است.
اپراتور که تلاش می‌کند با توضیحات اضافه زمان بیشتری برای مکالمه با افراد پشت خط تلف کند، گه‌گدار به بهانه جواب‌دادن به خطوط دیگر تماس‌گیرنده را منتظر نگه می‌دارد و در انتها با گرفتن شماره موبایل افراد به آنها می‌گوید که شرایط پرداخت پول، شماره حساب و نحوه تحویل پرایدها را به صورت پیامکی اعلام می‌کنند.

آگهی‌های مشابه نیز با اتلاف زمان تلاش می‌کنند درآمد حاصل از مکالمه با خطوط هوشمند را به جیب بزنند و درواقع هیچ پرایدی برای فروش وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه شهروند

کد خبر: 3400