افزایش ریسک بیماری ام‌اس در افراد سیگاری

شنبه،۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۳
افزایش ریسک بیماری ام‌اس در افراد سیگاری

گروه سلامت- سمینار یک روزه گفت‌وگوی پزشکی «MED TALK» با محوریت بیماری ام‌اس و به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد.

به گزارش پیام ایران، سمینار یک‌روزه گفت‌وگوی پزشکی امروز ۱۴ مهر با حضور نائب رئیس انجمن ام‌اس ایران، معاونین، اساتید و دانشجویان دانشگاه و مدیر انجمن ام‌اس شهرستان جهرم با محوریت بیماری ام‌اس در سالن شهید قادری دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد.

معاون پژوهشی و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی جهرم در این‌باره گفت: هدف از برگزاری این سمینار، آشنایی دانشجویان با مفاخر علمی و تازه‌های پزشکی در زمینه‌های تخصصی و ایجاد انگیزه و ایده‌های پژوهشی و علمی در دانشجویان و اساتید است.

«کاووس صلح‌جو» برقراری تعامل و ارتباط دانشجویان و اساتید دانشگاه با مراکز علمی و تحقیقاتی دیگر موسسات و دانشگاه‌ها را از دیگر علل برگزاری این سمینار برشمرد و افزود: حضور افراد پر افتخاری چون دکتر «محمدعلی صحرائیان» و برگزاری این چنین سمینارهایی می‌تواند در بحث پژوهشی و تحقیقاتی کمک بسیار خوبی برای دانشجویان و اساتید دانشگاه در زمینه پویاترشدن تحقیقات پژوهشی باشد.

«محمدعلی صحرائیان»، نائب رئیس انجمن ام‌اس ایران با اشاره به شیوع ام‌اس در ایران گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، ریسک شیوع ام‌اس در ایران متوسط است، اما در چند سال اخیر با توجه به تغییر شرایط محیطی و نوع تغذیه افراد آمار افزایش بیماران ام‌اس جهشی رو به بالا داشته است.

وی محیط و ژنتیک را دو فاکتور مهم در ابتلا به بیماری ام‌اس دانست و خاطرنشان کرد: شهرنشینی، زندگی آپارتمانی، آلایندگی‌های محیطی و نوع تغذیه از عوامل محیطی است که سیستم ایمنی فرد را تحریک و تأثیر زیادی در مبتلا شدن فرد به بیماری ام‌اس دارد.

به گفته وی، استعمال سیگار، ریسک ابتلا به بیماری ام‌اس را افزایش می‌دهد و یکی از اهرم‌های مبارزه با بیماری‌های خودایمنی و ام‌اس، نکشیدن سیگار است.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ ام‌اس گفت: ریسک بیماری ام‌اس در افراد سیگاری که یکی از اعضای خانوادشان مبتلا به این بیماری باشد بسیار زیاد است.

صحرائیان نقش تغذیه را در ابتلا به بیماری ام‌اس مهم دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه سن ابتلا به ام‌اس در ایران به زیر 18 سال و به نوجوانان رسیده است و خانواده‌ها به خصوص آن‌هایی که دارای بیمار ام‌اس هستند باید ویتامین D خود و فرزندانشان را چک و در سطح نرمال نگه دارند.

این سمینار علمی توسط کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جهرم برگزار شد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 3439