ثبت رکورد جدید گرما در قطب جنوب

شنبه،۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
ثبت رکورد جدید گرما در قطب جنوب

گروه گردشگری- قطب جنوب به علت هوای بسیار سرد و کشنده اش شهرت دارد، اما حالا یکی از ایستگاه های تحقیقاتی در این بخش از کره زمین توانسته رکورد گرمای بی سابقه ای را در ماه آگوست به ثبت برساند.

دمای ثبت شده در این زمان حدود 6 درجه بالاتر از متوسط دمایی بود که در ماه اگوست به طور معمول در قطب جنوب به ثبت رسیده است. رکورد یادشدهدر 60 سال گذشته بی سابقه است.

 

این مساله زنگ خطر را برای دانشمندان به صدا درآورده و آنها می گویند اگر روند گرمایش زمین به همین شکل ادامه یابد، این خطر وجود دارد که قطب جنوب باز هم گرم تر و گرم تر شود و همین مساله منجر به آب شدن یخ های آن،بالاتر آمدن آب دریاها و غرق شدن بسیاری از نقاط کره زمین خواهد شد.

البته دمای قطب جنوب کماکان همیشه زیر صفر است و فعلا بیشترین متوسط دمای ثبت شده در این بخش از کره خاکی، منفی 10.2 درجه سانتیگراد بوده است. متوسط دمای ثبت شده در ماه آگوست در قطب جنوب منفی 12.8 درجه سانتیگراد بوده که 5.8 درجه سانتیگراد بیش از حد متوسط معمول در این زمان است و از دمای ثبت شده در سال 1996 هم 1.2 سانتیگراد بیشتر بوده است.

کارشناسان می گویند یکی از علل این تحول جریان هوای گرمی است که از جنوب استرالیا به سمت قطب جنوب جریان می یابد. تحول دیگر شدت یافتن سرعت بادهای قطبی است که در برخی موارد سرعت آنها به 110 کیلومتر در ساعت هم می رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کد خبر: 3586