هموطنان مشغول خرید خانه‌ لاکچری در تنگه بسفر هستند

شنبه،۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
هموطنان مشغول خرید خانه‌ لاکچری در تنگه بسفر هستند

گروه اقتصادی- شهروندان ایران و قطر به تازگی همزمان با سقوط ارزش پول ملی ترکیه، “کاخ‌ها و منازل لاکچری” در تنگه بسفر واقع در استانبول ترکیه خریده‌اند. به گفته روزنامه العرب، این خرید‌ها که تاحدود زیادی هماهنگ‌شده به نظر می‌رسد، به تقویت نفوذ نخبگان ایرانی و قطری در ترکیه منجر خواهد شد. چرا که خریداران به موجب اصلاحات اخیر قانون ترکیه، شهروندی این کشور را به دست خواهند آورد.

در تنگه بسفر یک نوع خانه بسیار مجلل وجود دارد که “یالی” نامیده می‌شود. یالی مشرف بر دریاست و غالبا در تنگه بسفر ساخته می‌شود. هم کنون بنا به گفته دلالان املاک، از ۶۰۰ یالی واقع شده در تنگه بسفر، فقط ۶۰عدد در معرض فروش هستند. در تابستان گذشته، در اثر بروز اختلاف بین آنکارا و واشنگتن، ارزش لیر ترکیه پایین آمد. مشتریان معتقدند کاهش ارزش لیر، فرصت مناسبی برای خرید ملک در ترکیه فراهم کرده است. علاوه بر این، فروش املاک در ترکیه فقط با لیر انجام می‌شود چون دولت ترکیه فروش املاک با ارز‌های دیگر را منع کرده است.

Bosphorus-Bridge-5-پل-بسفر-حریم-پرواز_0.jpg

دلالان املاک می‌گویند اغلب خریداران، ترکیه‌ای نیستند بلکه اهل خاورمیانه‌ای هستند. علاوه بر ایران، شهروندانی از کشور‌های عربی، مانند قطر، در ترکیه ملک می‌خرند. اوغور ایهان، کارشناس املاک لاکچری می‌گوید خریداران بیگانه از چندماه پیش به خرید ملک در ترکیه تمایل بیشتری نشان داده‌اند. این کارشناس با بیان اینکه اکثر مشتریان از قطر هستند، گفته از ایران و آذربایجان هم مشتریانی وجود دارند. البته همه مشتریان نمی‌توانند منازل لاکچری در بسفور بخرند. چرا که قیمت برخی از آن‌ها به ۱۰۰میلیون دلار هم می‌رسد.

روزنامه العرب همچنین نوشته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با کاهش ارزش ریال ایران، برخی ایرانیان برای حفظ ارزش دارایی خود به خرید ملک در خارج از کشور، از جمله در ترکیه، روی آورده‌اند. وبگاه میدل‌ایست‌آی، در اواسط ماه سپتامبر گزارش داد که در سال جاری میلادی تعداد ایرانیانی که در ترکیه ملک خریده‌اند، بیشتر شده است. خرید ملک و مهاجرت از ایران به ترکیه در سال‌های اخیر، تقریبا روند صعودی داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 3591