سود فیلترینگ تلگرام در ایران به جیب چه کسی رفت؟

يکشنبه،۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
سود فیلترینگ تلگرام در ایران به جیب چه کسی رفت؟

گروه فناوری- سوال اینجاست که آیا استفاده از فیلترشکن‌ها، تأثیری در افزایش مصرف حجم اینترنت خریداری شده توسط کاربران و در نتیجه سود شرکت‌های ارائه اینترنت داشته است یا خیر؟

به گزارش  پیام ایران ، حمیدرضا عابدینی، کارشناس آی.تی گفت: در مورد فیلترشکن‌ها و تأثیر آنها بر روی حجم مصرفی اینترنت لازم است نخست این نکته ذکر شود که فیلترشکن‌ها با توجه به فرایند رمزنگاری و همینطور قرارگرفتن به شکل یک واسط بین سیستم شما با سرور مقصد باعث مصرف بیشتر حجم می‌شوند.

عابدینی با بیان اینکه در نگاه اول این افزایش مصرف چندان محسوس به نظر نمی‎‌رسد افزود: با این حال به تناسب نوع رمزنگاری و فرایند مربوط به هر فیلترشکن، این افزایش مصرف متغیر بوده و در برخی ابزارها کمتر و در برخی بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: نکته جالب‌تر اینکه حتی اگر سیستم شما (فرضاً موبایل شما) تنها به فیلترشکن متصل باشد و هیچگونه استفاده‌ای از اینترنت مثل چک کردن شبکه‌های مجازی و کار با مرورگر و… صورت نگیرد با این حال از حجم اینترنت به مراتب استفاده بیشتری می‌شود تا حالت عادی و بدون استفاده با فیلترشکن. بنابراین در حالت کلی و نگاه اجماعی به موضوع (با توجه به آمار ارائه شده از کاربران و استفاده ۱۰ تا ۱۲ میلیون ایرانی از فیلترشکن) می‌بینیم که این قبیل ابزارها به نوعی می‌توانند به اپراتورها و خدمات‌دهندگان اینترنت سودرسانی داشته باشند.

عابدینی اعلام کرد: با توجه به تعداد بالای نصب این ابزارها طبیعتا نمی‌توان گفت که میزان این سود کم و ناچیز است.

انتهای پیام/ ایسنا

کد خبر: 3620