مستاجران زلزله زده سرپل ذهاب کف خیابان زندگی می‌کنند

يکشنبه،۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲
مستاجران زلزله زده سرپل ذهاب کف خیابان زندگی می‌کنند

گروه اجتماعی>استان ها- فرماندار سرپل ذهاب گفت: حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند، به این معنا که هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند.

محبت جمالی‌نیا (فرماندار سرپل ذهاب) در مورد آخرین آمار اعلام شده از افرادی که هنوز در چادر زندگی می‌کنند و با وجود نزدیک شدن به فصل سرما هنوز در اسکان موقت به سر می برند به ایلنا گفت: این روزها همه مشغول مشارکت در ساخت‌وساز کرمانشاه هستند و در خصوص آماده نشدن همه خانه‌ها، باید بگویم؛ فقط ۲۸ روز بتن‌ریزی کف زمان می‌برد، بنابراین با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که ترمیم همه خانه‌ها زمان زیادی را نیاز دارد.

مستاجران به دلیل تورم برای اجاره خانه به مشکل برخوردند

او با اشاره به اینکه مستاجران خانه‌های تخریبی و تعمیری به دلیل تورم برای اجاره خانه‌ دچار مشکل شده‌اند، گفت: حدود ۳۰ درصد مستاجران خانه‌های تخریبی شهری در کرمانشاه کف خیابان زندگی می‌کنند، به این معنا که هنوز در اسکان موقت به سر می‌برند و در چادر و کانکس هستند، البته برخی از آنها هم برای اجاره واحدها مراجعه کرده‌اند.

فرماندار سرپل ذهاب در رابطه با تامین وسایل گرمایشی برای مردم اظهار داشت: در سال گذشته هلال‌احمر ۲ میلیون تومان به واحدهای تخریبی برای تامین وسایل گرمایشی اختصاص داد و این وسایل به تعداد نیاز در اختیار مردم قرار گرفت و اگر در حال حاضر کسی نیاز به وسایل گرمایشی داشته باشد، هلال‌احمر برای تامین آن ورود می‌کند. برای من هنوز برایم محرز نشده که کسی در سرپل ذهاب در کانکس زندگی کند، اما کمترین وسایل گرمایشی را نداشته باشد.

او با اشاره به اینکه اسکان مردم در چادر به آن وسعتی که مطرح می‌شود، وجود ندارد، گفت: اکثر مردم در شهرستان سرپل ذهاب در کانکس اسکان دارند، شاید اسکان در چادر هم وجود داشته باشد، اما درصد بسیار کمی را شامل می‌شود. برای تمام کسانی که اسکان موقت دارند و در فضای عمومی ساکن هستند، تاسیسات فاضلاب، آب، خدمات بهداشتی و برق نیز به طور رایگان وجود دارد.

جمالی نیا تاکید کرد: به اکثر کسانی که واحدهای تخریبی داشتند، دولت پیشنهاد ۵ میلیون تومان وجه نقد بلاعوض و کانکس را داد، اما برخی از آنها ۵ میلیون را انتخاب کرده‌اند و در چادر باقی ماندند. از سال گذشته تاکنون ۳ هزار واحد جدید حداقل به شهرستان سرپل ذهاب اضافه شده‌است.

وی یادآور شد: افرادی که ۵ میلیون را دریافت کرده‌اند و کانکس ندارند، آب و برق مجانی و محیط در اختیار آنها است. تدابیری هم برای فصل سرما از سال گذشته در نظر گرفته شده بود که همچنان باقی است.

مردم صبور باشند

فرماندار سرپل ذهاب با تاکید براینکه پروسه ساخت و ساز در کرمانشاه زمان زیادی می‌خواهد و باید تا به نتیجه رسیدن آن مردم صبور باشند، گفت: بیش از ۱۰ هزار واحد تعمیراتی در سر پل ذهاب تعمیر شده‌اند و در واقع بیش از ۱۰ هزار نفر از مالکان به واحدهای مسکونی خود بازگشته‌اند.

وی افزود: جشن ۵ هزار واحد مسکونی با حضور دکتر جهانگیری برگزار شد، اما در خصوص واحدهای تخریبی که روند بازسازی آنها باقی مانده، کماکان مردم باید در اسکان موقت باشند تا واحدهای آنها تکمیل شود. دولت تمام مصالح را برای ساخت خانه‌ها در اختیار مسئولان قرار داده است.

او با اشاره به افزایش مصرف آب در کرمانشاه گفت: متاسفانه مصرف آب در حال حاضر از ۱۲۰ لیتر به ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است و به دلیل رایگان بودن آب در مناطق آسیب‌دیده مصرف آب شرب به شدت روند افزایشی داشته است.

زلزله‌زدگان از ماه جاری قبض آب و برق دریافت می‌کنند

فرهاد تجری (نماینده قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی)، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: تا به امروز برای آب و برق مناطق زلزله‌زده و سرپل ذهاب وجهی دریافت نشده، اما از ماه جاری قبض دریافت می‌کنند و باید مبالغ را بپردازند.

وی همچنین در خصوص اسکان افرادی که در حال حاضر و با وجود نزدیک شدن به سرمای هوا هنوز در چادر زندگی می‌کنند، گفت: هرکسی که مستحق دریافت کانکس بوده و باید از چادر خارج می‌شده، شرایط این کار برای او فراهم شده است.

تجری خاطرنشان کرد: برخی به تمایل خودشان اسکان در چادر را انتخاب کرده‌اند، در واقع افرادی که در چادر اسکان دارند، به جای دریافت کانکس، مبلغی را برای ترمیم خانه‌های خود دریافت کرده‌ا‌‌ند. برهمین اساس امکان دارد، هنوز افرادی وجود داشته باشند که در چادر زندگی کنند، بنابراین افرادی که در حال حاضر هنوز در چادر زندگی می‌کنند به خواست خود در این شرایط هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 3623