جزئیات یک پیمان نفتی مهم و آخرین گمانه زنی ها درباره واگذاری احتمالی«وامید»

دوشنبه،۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳
در گفت و گو با دکترناصر آخوندی قائم مقام گروه مدیریت سرمایه گذاری امید بررسی شد:
جزئیات یک پیمان نفتی مهم و آخرین گمانه زنی ها درباره واگذاری احتمالی «وامید»

گروه اقتصاد - هفته پیش بود که انتشار یک خبر نفتی سبب توجه دوباره بازار سرمایه به شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید شد.این چند رشته ای که با نماد «وامید» در بورس تهران شناخته می شود از طریق یکی از زیرمجموعه های خود وارد یک قرارداد نفتی شده است، قراردادی در خصوص احداث مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک.این قرارداد از آنجا با اهمیت است که با توجه به تحریم نفتی پیش رو ، نیاز کشور به مخازن نفتی برای ذخیره سازی طلای سیاه افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پیام ایران ، در این قرارداد شرکت پتروامید آسیا که مالکیت 100درصد از سهام آن در اختیار چند رشته ای امید است، با حمایت «وامید» اقدام به عقد قرارداد (پیمان) احداث مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک با طرفیت شرکت مهندسی و توسعه نفت کرده است. 

موضوع تفاهم نامه احداث مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک به روش BOT می باشد و تأمین منابع مالی، احداث، بهره برداری و نگهداری و تعمیرات مخازن ذخیره مواد نفتی (سبک، سنگین و فوق سنگین) و تأسیسات جانبی با ظرفیت ده میلیون بشکه نفت خام با حق بهره برداری سرمایه گذار در مدت دوره اجرا و بهره برداری از آن در منطقه جاسک بر عهده  شرکت پتروامید آسیا قرار گرفته است.

رخداد مزبور بهانه ای شد تا خبرنگار  بورس 24 با دکتر ناصر آخوندی قائم مقام گروه مدیریت سرمایه گذاری امید درباره این پیمان نفتی و دیگر گمانه زنی های مهم این چند رشته ای بزرگ گفت و گو کند.

در خبرها آمده که پترو امید آسیا یک قرارداد نفتی جدید بسته ، ماجرا چیست؟

همانطور که در خبرها نیز آمده ، این پیمان نفتی امضا شده و زمان بهره برداری از این پروژه ۱۵ سال خواهد بود و تاسقف 200 میلیون یورو هزینه دارد که از محل اجاره مستهلک می شود.پس از پایان اجاره نیز مکان به شرکت ملی نفت برمی‌گردد . با این تفاهم نامه و  از این محل سود بسیار مناسبی نصیب شرکت مزبور خواهد شد که بخشی از آن ارزی و بخش ریالی است . این پروژه در طی ۵ سال نخست مستهلک شده و در ۱۰ سال دوم درآمد آن تحصیل می شود.

به عنوان سوال بعد ، شایعه خرید سهام مدیریتی «وامید» توسط سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درست است؟

شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مذاکراتی را در این خصوص انجام داده و همانطور که خود مدیر عامل «ومعادن» نیز اشاره کرده است ، مذاکراتی جدی در این خصوص وجود دارد.البته مشتری های دیگری هم وجود دارند که  «ومعادن» یکی از مشتریان اصلی است. باتوجه به این که بانک سپه در این معامله طرف فروشنده است جزئیات این عرضه احتمالی و کم و کیف آن را باید از سهامدار عمده سرمایه گذاری امید پرسید.

اساسا برنامه واگذاری 70 درصد «وامید» توسط بانک سپه چقدر جدی است؟

واگذاری سرمایه گذاری امید جزو سیاست‌های بانک سپه است اما با توجه به این که باید بانک ها از شرکت داری و بنگاه داری خارج شوند، پیگیری بانک بعنوان سهامدارعمده همچنان ادامه دارد تا طبق مقررات عمل شود.در این خصوص هیچگونه مشکلی وجود ندارد از آنجایی که شرکت سرمایه گذاری امید شرکت بزرگی محسوب می شود و منابع مورد نیاز زیادی برای خرید آن لازم است ، به نسبت سایر عرضه ها شاید خریداران کمتری مراجعه کنند ، لکن تا این مقطع سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان یک خریدار جدی ظاهرا مکاتباتی داشته است.

«وامید» 66 شرکت زیرمجموعه دارد که فقط 24 شرکت از زیرمجوعه های کنونی این چند رشته ای بورسی هستند ، چرا دو سوم شرکت ها شفاف نشده اند و در بازار سرمایه پذیرش نشده اند؟

ما برنامه پذیرش شرکت های زیرمجموعه خود را در بازار سهام به طور جدی پیگیری می کنیم.در حال حاضر چند شرکت زیرمجموعه در حال طی مقدمات لازم برای پذیرش در بورس هستند.به عنوان مثال ، شرکت گهر زمین آخرین مراحل خود را برای ورود به فرابورس طی می کند و ماه آینده احتمالاً وارد بازار سرمایه خواهد شد.سایر شرکت ها نیز در صورت احراز استانداردهای لازم برای ورود به بورس ، راهی بازار سرمایه می شوند. امسال غیر از گهر زمین یک شرکت از شرکتهای زیر مجموعه  به نام سرمایه‌گذاری ساختمانی سپه هم وارد بورس می شود.

در آخرین تحلیل ها ، خالص ارزش دارایی های سرمایه گذاری امید به ازای هرسهم تفاوت زیادی با عدد روی تابلوی بورس دارد. چه برنامه ای برای رسیدن سهم به ارزش ذاتی دارید؟

شرکت مدیریت سرمایه گذاری امید در نظر دارد حوزه اطلاع رسانی را خود را تقویت کند تا به این وسیله برنامه های این شرکت سرمایه گذاری با زمانبندی بهتر و با سرعت بیشتری اطلاع رسانی شود.همچنین شرکت برنامه بازارگردانی و حمایت از سهم با دریافت مجوز سبد بازارگردانی را در اختیار دارد و منجر به این می‌شود که شرکت برنامه های خود را هرچه سریعتر اطلاع‌رسانی نموده تا بازار در شرایط مناسبی تصمیم گیری کند. همچنین باتوجه به عرضه شرکتهای غیربورسی دربازارسرمایه ، ارزش ذاتی هر سهم امیدبا قیمت تابلو همگرایی بیشتری پیدا خواهدکرد.

لازم است بدانید بازدهی سهام سرمایه گذاری امید طی یک سال اخیر برابر با 233 درصد بوده است حال آن که پس از سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ، چند رشته ای امید دومین سهم پربازده در صنعت چندرشته ای و واسطه گری مالی بوده است. به عنوان مثال در همان صنعت چند رشته ای سرمایه‌گذاری غدیر بازدهی 106 درصدی داشته و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی هم 99 درصد بازدهی را ثبت کرده اند.

تحلیل شما از رشد اخیر بازار سرمایه چیست؟

با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد افتاده بازار سهام جای رشد دارد، مخصوصاً شرکتهایی که صادرات محور هستند.به اعتقاد من بازار سرمایه مطمئن ترین مکان برای سرمایه گذاری در بلندمدت خواهد بود و مابقی بازارها به دلیل وجود حباب به تدریج جذابیت سرمایه گذاری را از دست خواهند داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 3637