همه واکنش ها به موضوع دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد

دوشنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶

گروه اجتماعی- روزنامه آرمان نوشت: روز گذشته دو نفر از نمایندگان مجلس خواستار ورود مجلس به مشکلات به وجود آمده میان وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد شدند. در پی درخواست این دو نماینده، علی لاریجانی از محمد‌رضا عارف درخواست کرد تا هرچه سریع‌تر به این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات رسیدگی کند. شهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان هم در تذکری مطرح کرد: وضع به حدی بالا گرفته که ۱۲ شب ده‌ها نفر را در دانشگاه آزاد برکنار کردند. وی متذکر شد: علاوه بر آن بیش از ۲۲ هزار نفر در بلاتکلیفی بسر می‌برند آن هم به دلیل سهل‌انگاری و اتفاقاتی که بین وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد افتاد که نباید می‌افتاد. سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران نیز در تذکری از وزیر علوم خواست تا مشکلی که برای دانشجویان دانشگاه آزاد به وجود آمده را سریع‌تر مورد رسیدگی قرار دهد و مشکل را برطرف کند. رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر خطاب به محمدرضا عارف، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از وی خواست تا با حضور مسئولان دستگاه‌های مربوطه تشکیل جلسه داده و برای حل آنها تصمیم‌گیری کند.

واکنش سرپرست دانشگاه آزاد به رسوایی

طهرانچی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، 7 تن از روسا و معاونان آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را پس از محرز شدن تخلف آنان در پذیرش غیرقانونی داوطلبان پزشکی عزل کرد. او در این باره اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه پزشکی افتاد، به برکناری مدیران ناکارآمد منجر شد و دلیل ایجاد این مشکل آن بود که برخی از واحدها در ظرفیت ذخیره تا جایی که می‌توانستند دانشجو ثبت‌نام کردند و فقط به منافع واحد خودشان توجه داشتند نه منافع مردم و سازمان.

واکنش وزیر بهداشت

روز گذشته وزیر بهداشت به اشتباهی که در میزان پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اتفاق افتاد اشاره و اظهار کرد: «وزارت بهداشت به هیچ عنوان نمی‌تواند مقررات را زیر پا بگذارد و ظرفیت‌های اعلام شده به این دانشگاه در حوزه پذیرش دانشجو قابل تغییر نخواهد بود و میزان ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی همان ظرفیتی است که به این دانشگاه اعلام شده است.» پیش از این قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره ناهماهنگی، اختلال و اشتباه در اعلام ظرفیت رشته‌های پزشکی توسط دانشگاه آزاد گفت: «متاسفانه برخی داوطلبان به اشتباه از سوی دانشگاه آزاد به عنوان پذیرفته شده اعلام و ثبت نام شدند در حالیکه ظرفیت پذیرش دانشجویان در رشته‌های علوم پزشکی هر سال، قبل از ثبت نام کنکور مشخص و امکان تغییر در ظرفیت‌ها پس از برگزاری آزمون، وجود ندارد.» اکبری با اعلام این مطلب اظهار کرد: «متاسفانه این ناهماهنگی ایجاد شده، ناشی از عدم دقت و اشتباه محاسباتی دانشگاه آزاد و مرکز سنجش این دانشگاه است و هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد؛ چون در مورد ظرفیت‌ها، توافق بین دانشگاه آزاد و شورای گسترش وزارت بهداشت انجام می‌شود. بنابراین انتظار داریم که این دانشگاه به درخواست داوطلبان، عادلانه رسیدگی کند.»

ماجرای دانشجویان معترض

پس از فوت آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و روی کار آمدن مدیریت جدید دانشگاه آزاد شاهد عزل‌های پرسرو صدا و انتصاب‌های تعجب‌انگیز بودیم که هنوز هم این عزل و نصب‌ها در دانشگاه آزاد ادامه دارد. البته که رویکرد سیاسی دانشگاه آزاد با آمدن مدیریت جدید به طور کل با یک چرخش محسوسی همراه بوده است. دانشگاه آزاد پس از تغییرات بسیاری که داشته است مانند گذشته نتوانست مدیریت صحیحی از خود داشته باشد. جمعی از دانشجویان پذیرفته شده در برخی واحدهای علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که به عنوان ذخیره در واحدهای این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، پس از ثبت نام، پرداخت شهریه و دریافت کارت دانشجویی به علت اختلال در روند پذیرش در این دانشگاه، به آنان اعلام شده که امکان تحصیل آنان میسر نیست. پس از اعلام این موضوع دانشجویان مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه دست به تجمع زدند. به دنبال این موضوعات «آرمان» گفت‌وگویی با فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در مجلس داشته است که در پی متن آن را می‌خوانید؛

وضعیت دانشجویان دانشگاه آزاد به کجا رسید؟

یکی از واحدهای دانشگاه آزاد تعداد بسیار زیادی دانشجو را در مرحله تکمیل ظرفیت گرفته و سپس اعلام کرد که برای ثبت‌نام دانشجویان اقدام کنند، بنابراین دانشجویان پول و مدارکی برای ثبت‌نام در دانشگاه آزاد پرداخت کردند. رشته تحصیلی آنها همگی رشته پزشکی و داروسازی است. از اقشار مختلف در میان این دانشجویان حضور دارند که اینگونه مشکلات روبه‌رو شدند. در ادامه مسئول مربوطه فقط به یک عذرخواهی ساده بسنده کرده و اعلام کرد که دریافت مدارک از شما برای ثبت‌نام در دانشگاه یک اشتباه بوده است. باید به مسئولان مربوطه یادآور شد که اگر اینگونه بوده و قصد گرفتن دانشجو نداشتید چرا این دانشجویان را امیدوار به تحصیل کردید؟ در حال حاضر تمام این دانشجویان از لحاظ روحی افسرده و رانده‌شده هستند.

مجلس برای این موضوع ورود پیدا کرده است؟

در صحن مجلس به وزیر علوم تذکر دادیم تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و حق دانشجویان ضایع نشود. اگر دانشجویان مطلع بودند که دانشگاه مورد نظر دانشجو نمی‌پذیرد، بنابراین در تکمیل ظرفیت دانشگاه دیگری مراجعه می‌کردند، اما حال پس از گذشت یک ماه از سال تحصیلی، این دانشگاه اعلام کرده است که شما دانشجوی این دانشگاه نیستید. با این حرکت دانشگاه آزاد این دانشجویان ضربه بزرگی خوردند و یک سال تحصیلی را از دست داده‌اند.

دانشگاه آزاد تاکنون چه پاسخی به این موضوع داده است؟

دانشگاه آزاد اعلام کرده است برای کمک به این موضوع اقدام خواهد کرد. طبق صحبت‌هایی که با آقای منادی، معاون پارلمانی داشتیم بنا شد تا به جهت برطرف کردن این موضوع اقدامات را انجام دهند، البته در دیدار بعدی که دوباره با او خواهیم داشت نتیجه را از آقای منادی جویا خواهیم شد. ان‌شاءا... این مساله را از طریق آقای طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد هم پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 3806