نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران: تيم روحاني مشورت‌پذير نيست

دوشنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
تيم روحاني مشورت‌پذير نيست

گروه اقتصادی- پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گویی گفت: روحیه رئیس دولت اصلاحات، بسیار متفاوت از سایرین در بسیاری زمینه‌ها بود. رئیس دولت اصلاحات در میان روسای جمهور، به‌رغم اینکه هیچ ارتباط نزدیکی نیز با او نداشتم،به قضاوت و مشاهده بنده، بیشترین روحیه کار تیمی و مشورت پذیری را داشتند و این ویژگی بسیار مهمی است. در حال حاضر با نگاه به آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد ارزش این دو ویژگی رئیس دولت اصلاحات بیشتر درک می‌شود. در حالی که آقای روحانی و آقای احمدی‌نژاد، هیچ کدام این دو ویژگی را ندارند و نداشتند و با تصمیماتی که اتخاذ کردند کشور را در بسیاری از موقعیت‌ها به دلیل خودرأی بودن و گیرکردن در حلقه کوچک مدیران تصمیم‌گیر، به بحران کشاندند.

دوران رئیس دولت اصلاحات دورانی بود که کشور از جنگ عبور کرده بود و تا حدی نیز سازندگی در کشور انجام شده بود. بنابراین فضا برای رشد اقتصادی آماده بود. بخش خصوصی انگیزه داشت. شرایط به صورت نسبی در کشور مهیا بود. امید در جامعه و گشایش‌های اجتماعی که رئیس‌دولت اصلاحات انجام دادند فوق‌العاده مهم بود، اگرچه در آن زمان تا حدودی به بن بست رسید و به نوعی با آن مقابله و سدی در برابر آن ایجاد شد اما بسیار کمک کننده بود برای اینکه امید در جامعه وجود داشته باشد تا نسل جوان، نسل مدیران جوان و همچنین به طور کلی جامعه احساس کند که ساختار، استعداد اصلاح نیز دارد. این نکته بسیار مهمی است. اگر در جامعه‌ای، مردم به این نتیجه برسند که ساختار، استعداد اصلاح ندارد، دوره افول آن جامعه شروع شده است. در آن زمان، آن گشایش‌ها بسیار کمک کننده بود. موضوع دیگر نیز این بود که کشور هنوز وارد تقابل جدی با جامعه جهانی نشده بود.

اگرچه از ابتدای انقلاب با آمریکا مشکل داشتیم و داریم و تحریم‌هایی نیز علیه ایران تحمیل شده بود. تحریم‌ها، تحریم‌هایی بود که محدودیت‌های جزئی برای کشور ایجاد کرده بود. اگرچه بعضا ایران در تعاملات سیاسی با برخی از کشورهای اروپایی فراز و نشیب‌هایی داشت ولی تعامل با جهان خوب بود. جهان ایران را با عینک تردید نگاه نمی‌کرد. از سالی که مسأله هسته‌ای ایران، کشور را با تقابل با جامعه جهانی وارد کرد و البته با یک استراتژی نادرستی که در دوره احمدی‌نژاد در این رابطه دنبال شد و 8 سال تقابل با جامعه جهانی بیشتر شد، فرصت استفاده از فروش نفت 100 دلاری را از کشور گرفت، فرصت استفاده از شکوفایی و سرمایه‌گذاری‌های دوره رئیس دولت اصلاحات را از کشور گرفت، فرصت توسعه بیشتر بخش خصوصی و ورود سرمایه‌گذاری خارجی را نیز از کشور گرفت و بسیاری از فرصت‌های دیگر. در آن دوران، نبود این تقابل و کشمکش با دولت‌ها و جامعه جهانی بسیار کمک کننده بود. این ویژگی‌ها مجموعا با بخت و اقبال و مدیریت در یکجا جمع شده بودند و به همین دلیل بهترین دوران اقتصاد کشور بعد از انقلاب، دوره رئیس دوران اصلاحات بود.

انتهای پیام/

منبع: آرمان

کد خبر: 3807