چگونه قیمت تخم مرغ از مرغداری تا خرده‌فروشی سه برابر می‌شود؟

دوشنبه،۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲
چگونه قیمت تخم مرغ از مرغداری تا خرده‌فروشی سه برابر می‌شود؟

گروه اقتصادی- «ایران جزو ۱۰ کشور اول تولیدکننده مرغ و تخم‌مرغ است» این سخنان محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی است که همین ده روز پیش در روز ملی دامپزشکی گفته بود، اما مشخص نیست که با وجود تولید خوب این محصول، چرا قیمت تخم مرغ به نزدیک ۲۰هزار تومان رسیده است؟ هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری بین
۶۶۰۰ تا ۶۷۰۰ تومان است. این رقم در میدان تره‌بار به ۱۶۶۰۰ تومان و در خرده فروشی ۲۰هزار تومان قیمت گذاری می‌شود و این تفاوت نرخ در هرمرحله کمی عجیب است و از زمان توزیع در مرغداری‌ها تا رسیدن به دست مصرف کننده رشدی سه برابری را طی می‌کند که با هیچ منطقی قابل توجیه نیست.

دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار: مقصر کامیون‌داران هستند

اظهارنظر‌های کارشناسان و مسئولان در این زمینه از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند و همین امر حل مسئله را با مشکل مواجه می‌کند. سید فرزاد طلاکش دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، موضوع را به اعتصاب برخی رانندگان ربط می‌دهد و معتقد است: بیشترین چالش برای صنعت طیور از زمان اعتصاب کامیون‌داران شروع شده چراکه خوراک طیور باید به روز تامین شود و متاسفانه در حال حاضر یا بارگیری انجام نمی‌شود یا اینکه با قیمت‌های بسیار بالا و غیرمعقول این کار صورت می‌گیرد که قیمت تمام شده را بسیار بالا می‌برد.
یکی از تولیدکنندگان به رویداد۲۴ گفت: افزایش قیمت با مشکل نهاده‌های دامی و ممنوعیت صادرات دام و طیور مرتبط است زیرا بعد از اجرای این قانون بسیاری از واردکنندگان و کارخانه‌ها ضرر و زیان‌های زیادی دیدند بنابراین راهکار ارزانی تخم‌مرغ برداشتن محدودیت‌های حاصل از صادرات نهاده‌های دام و طیور است.
معضل تخم مرغ و نهاده‌های دامی، پای دو وزیر و یک نماینده مجلس را هم به میان آورد؛ مهدی مسعودی قائم مقام اتحادیه تعاونی‌های خوراک دام و طیور، نامه‌ای به وزیر صنعت، وزیر کشاورزی و همچنین رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نوشت و در این نامه نسبت به عدم صادرات خوراک دام و طیور و ضرر و زیان کارخانجاتی که تعهداتی در خصوص تحویل خوراک به خارج از ایران دارند، هشدار داد؛ این در حالی بود که چندی پیش، وزیر جهاد کشاورزی، صادرات خوراک دام و طیور را برای تنظیم بازار داخلی ممنوع کرده بود.

سندیکای تولیدکنندگان: مواد ویتامینه وارداتی هستند، قیمت بالا می‌رود

فروشندگان تخم‌مرغ مقصر گرانی‌ها را نوسان‌های بازار ارز می‌دانند. این دیدگاهی است که البته سندیکای تولیدکنندگان و صادرکنندگان دارو‌های دامپزشکی نیز به آن اعتقاد دارد. یک عضو این سندیکا گفته است قیمت مکمل‌های خوراک دام و طیور یکجا نمی‌ایستد و از آنجایی که مواد ویتامینه اکثرا وارداتی هستند باعث افزایش قیمت می‌شوند.
برخلاف باور معمول که قیمت مرغ و تخم مرغ با هم همبستگی متقابلی دارند و گرانی تخم مرغ باید در گران شدن مرغ نیز تاثیر بگذارد، اما این مورد خاص روندی معکوس به خود گرفته است و 
روز به روز قیمت مرغ ارزان‌تر می‌شود؛ اتفاقی که پیش از این سابقه نداشت.

تولیدکننده: گرانی به دلیل خسارت بیماری آنفلوآنزاست

هدایت اصغری مدیر عامل سابق اتحادیه مرغ تخمگذار می‌گوید با شیوع بیماری آنفلوآنزا خسارت‌هایی به صنعت مرغداری آمده که هنوز کمبود‌ها جبران نشده و به همین علت است که عرضه و تقاضا تعادل ندارد. ضمن اینکه قیمت ذرت قبل از افزایش قیمت هر کیلوگرم ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بود که در حال حاضر به قیمت ۱۱۸۰ تومان رسیده است. همچنین هر کیلوگرم سویا که با قیمت ۱۴۰۰ تومان به فروش می‌رسید به قیمت ۲۳۰۰ تومان رسیده است.

انتهای پیام/

منبع: آفتاب یزد

کد خبر: 3808