انجام عمل جراحی آب مروارید بر روی خروس

جمعه،۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴

گروه اجتماعی-  برای نخستین بار در جهان عمل جراحی کاتاراکت(آب مروارید) توسط بهنام غفارزاده، جراح و متخصص چشم  در تبریز برروی خروس 5 ساله انجام شد. 

بهنام غفارزاده اظهار کرد: عمل جراحی ب مروارید روی چشم چپ خروس با موفقیت انجام گرفت و چشم دیگر را نیز معاینه کردم تا وقتی که آب مروارید چشم دیگر برسد عمل انجام می‌گیرد.  

این متخصص چشم خاطرنشان کرد: قبلا نیز  جراحی روی چشم  اردک 9 ساله را در مطب خود با موفقیت انجام دادم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مردمک پرندگان مشابه انسان‌ها و سگ و گربه نیست به مراتب شرایط عمل سخت‌تر است و حتی احتمال از بین رفتن مردمک چشم آن‌ها وجود دارد که خوشبختانه در یک عمل طولانی و سخت، جراحی با موفقیت به پایان رسید.

در ادامه طبق گفته شکوفه خلیلی صاحب خروس، چشم چپ «تر حلوا» نام خروس از حدود یک سال و نیم بینایی خود را از دست داده و دچار آب مروارید شده بود. 

خلیلی افزود: این خروس از زمانی که جوجه بوده  با او همراه بوده و  اینکه گاهی نمی‌توانسته مستقیم راه برود و با مشکل روبه رو می‌شده متوجه بیماری چشم خروسش شده است.

وی ابراز کرد: تحقیقات زیادی انجام داده ولی هیچ پزشکی در ایران و حتی جهان  چنین عملی را انجام نداده و تمام جراحی‌ها روی سگ و گربه بود. 

خلیلی توضیح داد: بعد از ناامیدی، تحقیقاتی از طریق اینترنت انجام دادم و اخبار جراحی دکتر غفارزاده روی چشم اردک را خواندم و این شد که امیدوار شدم و با مطب دکتر غفارزاده هماهنگ شده و از کرج به تبریز برای جراحی چشم خروس بیایم. «لینک»

گفتنی است، عمل چشم حیوانات پیش از این در کشور ما برای اولین بار روی چشم اردک 9 ساله توسط دکتر غفارزاده انجام گرفته است و این دومین عمل کاتاراکت روی چشم پرندگان بود که دوباره توسط این پزشک تبریزی در کلینیک دامپزشکی در تبریز انجام گرفت. 

انتهای پیام/

منبع:فارس

کد خبر: 394