کاخی صفی آباد و راه زیرزمینی که به دریا می‌رسد

سه شنبه،۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
کاخی صفی آباد و راهی که زیرزمینی به دریا می‌رسد

گروه گردشگری - نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی از بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر پس از 40 سال خبر داد و گفت: منتظر اعلام نظر نهایی از سوی وزارت اطلاعات هستیم تا عملیات اجرایی احداث جاده دسترسی به کاخ صفی آباد را آغاز کنیم.

علی محمد شاعری گفت: برای بازگشایی کاخ صفی آباد بهشهر طی یک سال گذشته پیگیری های بسیاری صورت گرفت تا بالاخره در مرحله نخست، دو ماه پیش موافقت‌های اولیه از وزارت اطلاعات اخذ شد.

 وی افزود: در مرحله دوم بازدید از کاخ صفی آباد توسط چند تن از مسئولان وزارت اطلاعات دو هفته پیش انجام شد که یک تیم کامل فنی، امنیتی و کارشناسی از مجموعه کاخ صفی آباد بازدید کردند و جوانب کار مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این بازدید راه های دسترسی پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: پس از بازدید، صورت جلسه‌ای تنظیم شد و تعهدات طرفین و اقداماتی که باید انجام شود و ملاحظاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد لحاظ گردید و قرار شد پس از بررسی ملاحظات در وزارت اطلاعات، نظر نهایی به مجموعه صفی آباد اعلام شود و عملیات اجرایی پس از اعلام نظر نهایی، آغاز شود.

کاخی صفی آباد و راهی که زیرزمینی به دریا می‌رسد

 

شاعری خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران باید کاخ صفی آباد را مرمت و بازسازی کند و همچنین وظیفه نگهداری و مدیریت کاخ صفی آباد به لحاظ میراثی در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد؛ البته دستگاه های دیگر مانند شهرداری، منابع طبیعی و محیط زیست نیز همکاری‌های لازم را به منظور ایجاد جاده دسترسی، فنس کشی و فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای عموم مردم انجام می‌دهند.

وی گفت: همچنین فرمانداری بهشهر به عنوان مسئول اجرایی شهرستان وظیفه هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مربوطه به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی جاده دسترسی به کاخ صفی آباد باشیم.

شاعری  با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر نظر نهایی وزارت اطلاعات هستیم تا هر چه سریع تر اجازه آغاز عملیات اجرایی جاده دسترسی به مجموعه تاریخی کاخ صفی آباد به دستگاه های اجرایی شهرستان بهشهر اعلام شود، یادآورشد: ما همه گونه آمادگی خود را برای اجرای این پروژه به وزارت اطلاعات اعلام کردیم.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: بخش کاخ صفی آباد که کاربری گردشگری و میراثی دارد از بخش نظامی جدا می‌شود و پس از مشخص کردن حریم ها فنس کشی صورت می‌گیرد و ملاحظات امنیتی مورد نظر سازمان اطلاعات اجرایی خواهد شد.

کاخی صفی آباد و راهی که زیرزمینی به دریا می‌رسد

وی با بیان اینکه با انجام این مراحل بازدید از بخش میراثی کاخ صفی آباد برای عموم مردم آزاد می‌شود، یادآورشد: حایلی میان بخش میراثی و نظامی ایجاد می‌شود تا ضمن رعایت تمام ملاحظات امنیتی مردم بتوانند از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مجموعه کاخ صفی آباد استفاده کنند این اتفاق بسیار بزرگی در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی شهرستان بهشهر محسوب می‌شود.

شاعری با بیان اینکه بازگشایی و بازدید از کاخ صفی آباد یکی از آرزوهای دیرینه مردم بهشهر بود که پس از 40 سال در حال تحقق است، اظهارکرد: به دنبال این هستیم که مدیریت کاخ صفی آباد به صورت یکپارچه در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار بگیرد تا در آینده مشکل تداخل مدیریتی به وجود نیاید.

 

کاخ صفی آباد در جنوب غرب شهرستان بهشهر و در بالای ارتفاعات منتهی به دشت قرار دارد. این کاخ به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شد و در زمان شاه صفی توسعه پیدا کرده‌ است.

این کاخ در میان باغی زیبا به صورت بنایی مربع شکل و دارای ابعاد ۲۵ × ۲۵ متر بوده و در دو طبقه ساخته شده است. ورودی کاخ در سمت شمالی قرار داشته که با عبور از پنج پله امکان دسترسی به داخل طبقه اول کاخ وجود دارد. طبقه اول دارای اتاق‌های متعدد بوده که از طریق راهرو و هشتی امکان دسترسی به داخل آن وجود دارد.

طبقه دوم نیز دارای راهرو و اتاق‌های زیبا است. از کاخ صفی آباد و تا باغ شاه بهشهر که به عمارت چهل ستون مشهور است، یک راه زیر زمینی احداث شده بود که در مواقع ضروری مورد استفاده عبور و مرور یا سایر جریانهای دیگر می‌گردید.

فاصلهٔ کاخ تا دریا در حدود ۱۶ کیلومتر است و در ایام سلطنت صفویه، این راه زیر زمینی جهت امور سوق‌الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می‌کردند، استفاده می‌شد.  کاخ صفی آباد در حال حاضر کاربرد نظامی داشته و بازدید از آن میسر نیست ولی از تمام شهر می‌توان آن را دید. 

این بنا در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس ساخته شده. شاه عباس اول، از نظر علاقه مندی به فرزند دل بند خویش این بنا را کاخ صفی آباد نام گذاری کرد.

بنا بر روایت مورخان دیوارهای درونی کاخ دارای نقاشیهای گوناگون بوده که متاسفانه امروزه، اثری از آن بر جای نمانده است. از مصالح به کار رفته در این کاخ، سنگ، آجر و گچ است که در قرن اخیر بر اثر ویرانیهای پیاپی ساخته شد.

این کاخ در زمان حمله افغان‌ها آسیب دیده و در زمان نادر شاه تعمیر و بازسازی شد. این بنا در زمان قاجاریه نیز مورد مرمت قرار گرفت و در قرن اخیر کاملا احیاء شده است. این کاخ تا سطح دریای خزر حدود ۶۵۰ متر ارتفاع دارد که چراغهای بندرترکمن و بندرگز از آن نمایان است و تا ۳۰ کیلومتر چشم انداز دارد. این کاخ در حدود ۷۰ سال پیش طعمهٔ حریق شده و به کلی آثار و شکوه باستانی خود را از دست داد. مصالح ساختمانی آن نیز به غارت برده شد. در سال ۱۳۱۵ رضا پهلوی دستور به تعمیر و مرمت کلیه تأسیسات کاخ را داد.

مجموعه تاریخی صفی آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزرات اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال 84 تصمیمی درباره آزاد سازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود. با حضور مشاور در مجموعه باغ های تاریخی عباس آباد بهشهر به منظور تهیه طرح ساماندهی باغ‌ها، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دستور آزاد سازی مجموعه صفی آباد را برای قرار گرفتن در طرح ساماندهی داد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 4393