خوراکی هایی که کلیه تان را سنگ ساز می کند + اینفوگرافی

چهارشنبه،۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
خوراکی هایی که کلیه تان را سنگ ساز می کند

گروه سلامت- کلیه سنگ ساز یک از عارضه های دردناک است به همین دلیل شناخت برخی موادغذایی که عامل تشکیل سنگ کلیه هستند، ضروری است.

به گزارش پیام ایران، بدون شک می‌دانید که کلیه‌ها چه نقش مهمی در ادامه‌ حیات بدن دارند. این اعضای کوچک لوبیایی شکل وظیفه‌ دفع ضایعات را بر عهده دارند. در واقع همین دو عضو کوچک واقع در دو طرف ستون فقرات روزانه ۲۰۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند و دو چهارم ضایعات آماده برای دفع را از طریق ادرار از بدن خارج می‌سازند.آنچه واضح است، کلیه‌های سالم برای سم‌زدایی و دفع ضایعات بدن لازم و ضروری‌اند.

بنابراین باید به هر ترتیبی شده حواسمان به سلامت آنها باشد. چون وجود هر نوع بیماری در این دو عضو حیاتی بدن را به زحمت می‌اندازد. باید بدانید که برخی از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم در صورت افراط می‌توانند باعث بروز سنگ کلیه شده و مانع از فعالیت درست کلیه‌ها شوند. درادامه با موادغذایی سنگ‌ساز آشنا می‌شوید

قبل از هر چیزی بگوییم که هر ماده‌ غذایی مفید برای بدن لازم است. مشکل زمانی بروز می‌کند که دچار افراط شویم. مصرف به اندازه‌ قهوه بدون شک برای بدن مفید خواهد بود اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود که کلیه‌ها نیز در امان نخواهند ماند. باید بدانید که مصرف افراطی کافئین به صورت چای یا قهوه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود.به‌خاطر اینکه کافئین زیاد باعث دفع زیاد کلسیم از طریق ادرار می‌شود. علاوه بر این کافئین زیاد می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود.

اگر مراقب تناسب اندامتان هستید و محصولات غذایی به خصوص نوشیدنی‌های رژیمی را در اولویت رژیم غذایی خود گذاشته‌اید بیشتر حواستان را جمع کنید. اکثر افراد به‌سمت مصرف محصولاتی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌روند تا قند کمتری جذب کنند غافل از اینکه محصولات غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد.

اگر عادت کرده‌اید که قهوه‌تان را با این شیرین‌کننده‌های شیرین می‌کنید یا حتی برای طبع انواع شیرینیجات از این شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد و طولانی‌مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی عملکرد کلیه‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. بنابراین بهتر است به‌جای این نوع ترکیبات مصنوعی از عسل که یک شیرین‌کننده‌ طبیعی و مفید است برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه یا شیر و غیره استفاده کنید.استویا نیز یکی از آن شیرین‌کننده‌های طبیعی سالم است.

مصرف محصولات لبنی برای جذب هر چه بیشتر کلسیم و افزایش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروری است. با این حال کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند مشکل ساز خواهد بود.

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی از آبمیوه‌ها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند و احتمال بروز نارسایی کلیوی را نیز بیشتر می‌کنند. اگر با نوشیدن آب خالی مشکل دارید می‌توانید داخل آن میوه‌های ریز یا یک برش لیموترش بیندازید و میل کنید.آب انار نیز یکی از آن نوشیدنی‌های مفید است که می‌توانید به‌عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده کنید.

جذب میزان کافی سدیم (نمک) برای سلامت بدن لازم و ضروری است. با این حال مصرف زیاد آن و همچنین مصرف غذاها و مواد غذایی شور باعث احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود و کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد. احتباس آب یعنی اینکه مازاد سدیم از بدن دفع نشده و در بافت‌ها تجمع کرده است.

اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید لازم است که مصرف مواد غذایی سرشار از پورین را کاهش دهید. ماهی ساردین حاوی میزان زیادی پورین است و مصرف زیاد آن به نفع شما نخواهد بود.

به گفته‌ متخصصان سنگ کلیه به‌دلیل تجمع زیاد اگزالات کلسیم تشکیل می‌شود. افرادی که میزان این ترکیب شیمیایی در ادرارشان زیاد است بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. به همین دلیل اگر خودتان را مستعد سنگ کلیه می‌دانید از مصرف افراطی سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خودداری کنید.

بیماری کلیه

انتهای پیام/

منبع:yjc

کد خبر: 4795