وزیر بهداشت: ۵۵ درصد ایرانی ها کمتر از ۷۰ سال عمر می‌ کنند

دوشنبه،۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰

گروه سلامت و پزشکی - سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت گفت: ۵۵ درصد مردم ایران کمتر از ۷۰ سال عمر می‌کنند که برای افزایش این میزان باید فرهنگسازی خوبی در حوزه سلامت انجام شود.

 وی در مراسم اولین مجمع سلامت استانی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا تصور می کردم مجمع ملی سلامت برای دوران ما بوده اما اکنون متوجه شدم که این مجمع از سالیان قبل تشکیل شده است.

وی ادامه داد: کارهای زیادی در طول چهار دهه انقلاب در حوزه سلامت انجام شده است و امروزه تقریبا شاخص‌های سلامت مناسب است، اما باید نسبت به ارتقای این موضوع فرهنگسازی انجام شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی طول عمر مردم کشورمان حدود 55 سال و میزان مرگ و میر کودکان و مادران باردار زیاد بود، افزود: امروزه خوشبختانه مردم باسواد شده و میزان مرگ و میرها کاهش پیدا کرده است.

هاشمی با اشاره به اینکه جمعیت روستایی ما به دلیل مهاجرت به شهرها به 30 درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: دستگاه‌های مختلف نشان دادند که نسبت به مواضع سلامت حساس بوده و ما در این زمینه باید کارهای زیادی انجام دهیم؛  به نظر می‌رسد دولت پیش از این در حوزه سلامت نمی‌تواند هزینه کند، باید تلاش کنیم در هزینه های مردم صرفه‌جویی شود.

 

افزایش وزن و فشار خون در میان تهرانی ها بسیار زیاد است

وی با اشاره به اینکه افراد پرخور و چاق که مسائل سلامت را رعایت نمی‌کنند خود باید هزینه‌هایشان را بپردازند و اگر بخواهند از خدمات سلامت به طور رایگان استفاده کنند این کار شدنی نیست، عنوان کرد: دولت و مجلس به طرح تحول کمک کرده تا هزینه‌های سلامت کاهش پیدا کند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه افزایش وزن و فشار خون در میان تهرانی ها بسیار زیاد است و باید برنامه ریزی‌های خوبی در راستای اصلاح این الگو انجام شود، تأکید کرد: 55 درصد مردم ایران عمری کمتر از 70 سال دارند که 35 درصد مرگ و میرها بر اثر سکته‌های قلبی است؛ به طور کلی امروزه زنان بیش از مردان عمر می‌کنند.

هاشمی با اشاره به اینکه خانه و آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگسازی دارند و من از تلاش همه رسانه‌ها در فرهنگسازی حوزه سلامت تشکر می‌کنم، ادامه داد: من هم یک رسانه هستم و باید کارهای خوب را فرهنگسازی و ترویج کنم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه الگوی مصرف نمک و شکر و اصلاح سبک زندگی با توزیع کتاب و چند برنامه تلویزیونی انجام نمی‌شود، افزود: باید در این خصوص خانه‌های سلامت و محله‌سراها در سراسر کشور توسعه داده شود و در مقوله سلامت امروزه خوشبختانه دولت گام‌های خوبی برداشته است، باید در ادامه راه مسائل آسیب‌زننده سلامت را برطرف کرد.

 

باید تلاش کنیم بار بیماری‌ها در استان تهران کاهش پیدا کند

وی عنوان کرد: امروزه مشکلات جسمی، روحی و معنوی کودکان ما را تهدید می‌کنند و در راستای آسیب‌های اجتماعی باید پیشگیری‌های لازم انجام شود، مطالبه‌گری ما باید در قالب محله‌سرا‌ها در سراسر کشور انجام شود.

هاشمی با اشاره به اینکه مطالبه‌گری در حوزه سلامت نباید فقط در سطح مجلس و دولت باشد بلکه باید در سطح خانه‌ها، مدارس، محلات هم گسترش پیدا کنند تا سمت و سوی خوبی ایجاد شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه از بین بردن فرهنگ یک ملت کار سختی نییست و با چند ماه فرهنگ چند‌ساله را از بین می‌برند، گفت: اما ساختن فرهنگ چندین دهه  زمان لازم دارد، امروزه همه مردم ایران به مسائل سلامت توجه ویژه‌ای دارند و بسیج، مساجد، ائمه جماعت به این حوزه نگاه مثبت و توجه ویژه‌ای دارند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه کارهای ارزشمندی در پیشرفت علم و دانش انجام شده و مدیریت دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران علاوه بر رقابت در مجامع بین‌المللی باید برنامه خود در حوزه بهداشت را دنبال کنند که این کاری سخت به نظر می‌رسد، عنوان کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی در مقوله سلامت بسیار اثرگذار هستند و در این راستا گام‌های خوبی برداشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان تهران در خصوص بهداشت و درمان توجه ویژه‌ای دارند و موضوع سلامت جزو یکی از مسائل مهم در بین آنها محسوب می‌شود، بیان کرد: امیدوارم شهردار آینده نگاهش نسبت به مقوله سلامت تهرانی‌ها مهربان‌تر باشد و در ایجاد پایگاه‌های سلامت، توجه ویژه‌ای کند؛ باید تلاش کنیم بار بیماری‌ها در استان تهران کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 487