با دقت در این علایم تا 40 درصد از سرطان پیشگیری کنید

يکشنبه،۰۹ دي ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱
با دقت در این علایم تا 40 درصد از سرطان پیشگیری کنید

گروه سلامت- با دقت در برخی علائم و نشانه ها می توان از 40 درصد سرطان ها پیشگیری کرد.

علایم مشکوک سه سرطان اصلی برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس در سرطان سینه شامل توده در سینه یا زیر بغل، هر تغییر در شکل سینه ، تغییرات اگزمایی پوست سینه، فرورفتگی نوک، و زخم یا ترشح از نوک سینه است.

کوروش نعمانی افزود: از جمله علایم هشدار دهنده سرطان شامل ابتلا به سرطان در فامیل درجه یک، تغییر در خال های پوستی، زخم های بدون بهبودی در مدت ۲ هفته و توده در هر جای بدن است.
وی گفت: سرفه یا گرفتگی صدای طولانی، اختلال بلع یا سوء هاضمه طولانی، استفراغ یا سرفه خونی، اسهال طولانی یا بروز یبوست جدید، خونریزی غیر طبیعی ادرار، مدفوع، واژن و نوک سینه، بی اشتهایی و کاهش وزن بی دلیل از دیگر علایم سرطان محسوب می شود.
نعمانی بیان کرد: علایم مشکوک سه سرطان اصلی برنامه کشوری غربالگری و تشخیص زودرس در سرطان سینه شامل توده در سینه یا زیر بغل، هر تغییر در شکل سینه ، تغییرات اگزمایی پوست سینه، فرورفتگی نوک، و زخم یا ترشح از نوک سینه است.
مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: در سرطان دهانه رحم نیز خونریزی غیر طبیعی و در روده بزرگ خونریزی در یک ماه اخیر، یبوست در یک ماه اخیر و کاهش وزن بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در ۶ ماه گذشته از جمله علایم است.

 ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری است

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند در خصوص راه های پیشگیری از سرطان گفت: سیگار و قلیان نکشید و در معرض دود آن قرار نگیرید؛ روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تند راه بروید و پنج واحد میوه سبزی بخورید؛ مصرف نمک قند شکر و روغن روزانه خود را کاهش دهید و وزن خود را مدیریت کنید.
نعمانی افزود:با کرم ضد آفتاب و پوشش مناسب از پوست خود محافظت کنید، الکل ننوشید و از مواد مخدر دوری کنید؛ آلاینده های سرطان زا را بشناسید و از خود محافظت کنید؛ با خود دیگران و محیط زیست مهربان باشید و علایم هشدار دهنده سرطان را بشناسید و به موقع مراجعه کنید.

میزان بروز سرطان در خوزستان ۱۵۰٫۹ در صد هزار نفر است

مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: در کشور ما سالانه ۹۲ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان ثبت می شود و بروز سرطان مردان در جهان ۲۰۵ و در ایران ۱۷۳٫۵ درصد هزار نفر و بروز سرطان زنان در جهان ۱۶۵ و در ایران ۱۳۷٫۵ در صد هزار نفر است.
وی بیان کرد: همچنین میزان بروز سرطان درخوزستان ۱۵۰٫۹ در صد هزار نفر است به صورتی که در مردان ۱۶۶٫۹و و در زنان ۱۳۶٫۶ در صد هزار نفر را شامل می شود.
نعمانی گفت: در غربالگری، طبق برنامه های استاندارد و بر اساس توصیه مجامع علمی و بین المللی در گروه های سنی خاص که هیچ علامت هشدار دهنده ای از بیماری وجود ندارد بررسی انجام می شود ولی در تشخیص زودرس افراد دارای علایم هشدار دهنده مورد بررسی قرار می گیرند.
مدیر گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد:در برنامه غربالگری، مراکز جامع خدمات جامع سلامت، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت برای سه سرطان روده بزرگ، دهانه رحم و سینه فراخوان صادر و در گروه های سنی خاص هر سرطان غربالگری و تشخیص زودرس انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع:irna

کد خبر: 4950