بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی اعلام نرخ تورم را متوقف کرد

دوشنبه،۱۰ دي ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹

بانک مرکزی

گروه اقتصادی- ​بانک مرکزی به منظور بررسی‌های تخصصی دو جانبه با مرکز آمار درباره به حداقل رساندن اختلافات آماری، نرخ تورم را تا اطلاع ثانوی اعلام نخواهد کرد.

به گزارش پیام ایران به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، محمود چلویان مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی و مرکز آمار ايران دو نهاد اصلی توليد کننده آمار در کشور هستند، گفت: آمارهای توليد شده توسط اين دو نهاد طيف گسترده ای از موضوعات و متغیرها را پوشش می‌دهد و در مواردی هم آمارهای مشترکی توليد می‌شود که به عنوان مثال می‌توان به نرخ تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اشاره کرد.

وی  با اشاره به تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار تأکید کرد:

در برخی از مقاطع زمانی بين نتايج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف محسوسی رخ می‌دهد و در بررسی‌های انجام شده عمده دلایل این امر مربوط به تفاوت سال پايه، دوره های احصاء هزينه های خانوارها، تناسب نظام جمع آوری داده ها به منظور کاهش خطای غير نمونه گيری و عوامل ديگر  بوده است.

این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص دلیل عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی گفت: اخيرا‍ً نیز بین نتايج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزي و مرکز آمار تفاوت هایی رخ داده است که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ايران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزي منتشر می‌کند، تصمیم گرفته شده تا نتايج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دو جانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

وی افزود: لازم به ذکر است بانک مرکزی کماکان به فرایند تولید آمارهای خود و انتشار ديگر شاخص‌های اقتصادی نظیر شاخص بهای توليد کننده ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 4973