رویترز: هند بدهی نفتی به ایران را با روپیه پرداخت می کند

سه شنبه،۱۱ دي ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
رویترز: هند بدهی نفتی به ایران را  با روپیه پرداخت می کند

گروه بین الملل- هند بدهی های خود را به ایران با روپیه پرداخت می‌کند.

به گزارش پیام ایران به نقل از رویترز، میزان بدهی پالایشگاه های هند به ایران از روز ۵ نوامبر به بعد به حدود یک و نیم میلیارد دلار می‌رسد و قرار است معادل این مبلغ به روپیه هند در حساب شرکت ملی نفت ایران نزد بانک یو‌سی‌او - که یک بانک متعلق به دولت هند است - نگهداری شود.

انتظار می‌رود به منظور جلوگیری از تاثیر تحریم بانکی ایالات متحده علیه ایران، این مبلغ به ایران منتقل نشود بلکه در هند به مصرف برسد. خرید کالای هندی، سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی هند، یا خرید اوراق قرضه دولت هند از جمله امکاناتی است که در برابر دولت ایران قرار دارد.

رویترز به نقل از یک مقام هندی گزارش کرده است که در دور قبلی تحریم‌ها، دولت ایران عواید ناشی از فروش نفت به هند را عمدتا برای خرید اجناس هندی به کار می‌برد اما در دور اخیر، در نظر دارد فرصت‌های دیگری را نیز مد نظر قرار دهد. ترتیبات جدید از این جهت که باعث خروج ارز از هند نمی‌شود و همچنین به مصرف خرید کالای هندی و سرمایه‌گذاری در این کشور می‌رسد به بهبود تراز پرداخت خارجی هند کمک می‌کند. از نظر ایران، این ترتیبات به معنی آن است که این کشور نمی‌تواند در خرید کالا یا سرمایه‌گذاری خارجی از بهترین امکانات برخوردار شود. در بیشتر خریدهای بین‌المللی هم خریدار دارای پول از موقعیت ممتازی برای انتخاب کالا برخوردار است.

دولت آمریکا هنگام اعطای معافیت از تحریم نفتی به چند کشور، گفت که انتظار دارد این کشورها به تدریج صادرکنندگان دیگر را جایگزین ایران کنند و واردات نفت از این کشور را به صفر برسانند. این معافیت‌ها در فواصل معین بازنگری و درباره تمدید یا عدم تمدید آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 4990