بهترین کشورها برای زندگی معرفی شدند ؛ فرانسوی‌ها در صدر/جایگاه ایران را ببینید

سه شنبه،۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

گروه بین الملل- گزارش جدید «شاخص کیفیت ملیت‌ها» (کیو.ان.آی) منتشر شد که براساس آن فرانسه در رتبه اول و ایران  در رتبه 137 ایستاد.

شاخص کیفیت ملیت‌ها (QNI) شاخصی است که همه ساله کشورها را براساس رشد ظرفیت‌های شغلی، قدرت اقتصادی، توسعه انسانی، امکان زندگی و کارکردن در خارج بدون تشریفات طاقت‌فرسا، صلح، ثبات و تعداد بالای سفرهای بدون ویزا رده‌بندی می‌کند. این بدان‌معنی است که بهترین کشور در جهان جایی است که به رشد استعداد و کسب‌وکار شهروندانش کمک می‌کند. در رده‌بندی سال ۲۰۱۷ فرانسه با امتیاز ۸۱٫۷ درصد عنوان «بهترین ملیت‌» را به‌دست آورده است. آلمان با امتیاز ۸۱٫۶ درصد، ایسلند با ۸۱٫۵ درصد و دانمارک با ۸۰٫۹ درصد به‌ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را از آن خود کرده‌اند.

وضعیت خاورمیانه

در منطقه خاورمیانه، امارات‌متحده‌عربی در سال ۲۰۱۷ با کسب امتیاز ۴۵٫۸ درصد در رتبه ۴۶ ایستاده که نسبت به سال ۲۰۱۶ سه رتبه ارتقاء داشته است. این‌ درحالی است که امتیاز عربستان در سال ۲۰۱۷ با وجود شروع اصلاحات مدنی ولیعهد سعودی برابر با ۳۳٫۹ درصد است و این کشور در سکوی ۸۹ قرار گرفته درحالی‌که سال ۲۰۱۶ امتیاز آن ۳۴٫۴ درصد بود و در رتبه ۸۲ قرار داشت.

یمن، سوریه، عراق که کشورهای درگیر جنگ در این منطقه‌اند به‌ترتیب در رتبه‌های ۱۶۱، ۱۶۲ و ۱۶۵ قرار دارند و در رده کشورهای کیفیت پایین هستند.

افغانستان هم با کسب امتیاز ۱۴٫۵ درصد در رتبه ۱۶۶ ایستاده که نسبت به سال گذشته ۷ پله سقوط داشته است.

وضعیت ایران

ایران در این رده‌بندی با امتیاز ۲۳٫۸ درصد در رتبه ۱۳۷ ایستاده و در طیف کشورهای با «کیفیت متوسط» قرار دارد. این رتبه در بخش «کیفیت کلی» در شرایطی به دست آمده که به‌نظر می‌رسد ایرانی‌ها در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) کیفیت ملیتی بهتری نسبت به سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) داشته‌اند. زیرا امتیاز کشورمان در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۴٫۲ درصد بود و در رتبه ۱۲۹ قرار داشت.

در بخش «ارزش خارجی ملیت» ایران با امتیاز ۱۰٫۱ درصد در رتبه ۱۵۷ قرار دارد که این میزان در سال ۲۰۱۶ برابر با امتیاز ۱۰٫۶درصد و رتبه کشورمان ۱۴۸ بود. ارزش خارجی ملیت، به فرصت‌های متنوع و با کیفیتی گفته می‌شود که شهروندان به‌لطف ملیتشان می‌توانند خارج از کشور اصلی خودشان، آنها را دنبال کنند.

در بخش «تعداد بالای سفرهای بدون ویزا» امتیاز ملیت ایران در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۰٫۲ درصد است که کشورمان را در رتبه ۱۶۱ قرار می‌دهد. این امتیاز در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۱٫۲ درصد و رتبه آن برابر با ۱۴۵ بود. این مقایسه نشان می‌دهد که شرایط سفرهای بدون ویزا برای شهروندان ایرانی در سال ۱۳۹۵ به‌مراتب بهتر از سال ۱۳۹۶ بوده است.

انتهای پیام/

منبع:چمدان

کد خبر: 503