۷ خوراکی که به کلیه شما صدمه می‌زند

دوشنبه،۱۷ دي ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
۷ خوراکی که به کلیه شما صدمه می‌زند

گروه سلامت- کلیه‌ها کار سختی را در بدن انجام می‌دهند. فیلتر کردن و دفع مواد زائد از خون شروع این کار است.

کلیه‌ها را با نوع رژیم غذایی، داروهایی که مصرف می‌کنیم و یا سمومی که وارد بدن می‌کنیم؛ به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه درگیر می‌کنیم. درنتیجه سرطان ، سنگ کلیه، بیماری پلی کیستیک و نارسایی کلیه ایجاد می‌شود.

برخی فشارها رو کلیه کمک‌کننده نبوده و اذیت کردن آن باعث ایجاد صدمه می‌شود. شاید تعجب کنید که برخی غذاها می‌تواند به کلیه آسیب بزنند که در زیر 7 مورد آن را فهرست کرده‌ایم و توصیه می‌شود اگر ناراحتی کلیه دارید یا مبتلابه دیابت هستید، مصرف آن‌ها را به صفر برسانید.

انواع آجیل بوداده

آجیل

اگر به سنگ کلیه مبتلا هستید آجیل برای شما ضرر دارد. آجیل‌ها حاوی اُگزالات هستند که در شایع‌ترین سنگ‌های کلیه یافت می‌شوند. اگزالات در اسفناج، چغندرقند، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده و ذرت وجود دارد.


بیشتر بخوانید:

با ۹ شستشودهنده کلیه آشنا شوید


آواکادو

آواکادو

میوه سبز خنک و خوشمزه دوز بالایی از پتاسیم دارد. کلیه‌ها سعی می‌کنند تعادل مناسبی بین پتاسیم و سدیم برقرار کنند. بالا بودن دوز هرکدام از این‌ها باعث اختلال در عملکرد کلیه می‌شود.

کافئین

قهوه

قهوه با داشتن کافئین در کنار نوشیدنی‌هایی مانند سودا برای کلیه‌ها خطرناک است. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف طولانی‌مدت قهوه بیماری مزمن کلیه را موجب شده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. کافئین جریان خون را تحریک می‌کند و فشار را بالا می‌برد. اگر فشارخون شما بالاست باید تجدیدنظر جدی در این زمینه داشته باشید.

محصولات لبنی

آبمیوه+ شیک

محصولات لبنی روزانه مانند شیر، پنیر و ماست حاوی کلسیم هستند و بالا رفتن سطح کلسیم در کلیه رابطه مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه دارد. کاهش مصرف لبنیات در درامدت باعث می‌شود تا کسانی که مشکل کلیه دارند، دیرتر برای دیالیز مراجعه کنند. (استفاده بهینه از فیلتر طبیعی موجود در کلیه مانع از استفاده از فیلتر مصنوعی مثل دیالیز می‌شود)

در ضمن کره چربی بالایی داشته و در سکته قلبی نقش دارد. کم کردن مصرف کره و جایگزینی با روغن‌زیتون و کره‌های گیاهی برای پخت‌وپز می‌تواند راه‌حل خوبی باشد.


بیشتر بخوانید:

روغن زیتون بو دار بخریم یا بی‌بو؟


نمک

نمک

سدیم در ترکیب با پتاسیم تعادل مایع بدن را حفظ می‌کند که برای عملکرد مناسب کلیه ضروری است. سدیم زیادی باعث می‌شود آب بیشتر در کلیه‌ها بماند و نمک در جریان خون رقیق‌شده که نتایج ناخوشایندی دارد.

گوشت قرمز

گوشت قرمز

گوشت قرمز مقدار قابل‌توجهی پروتئین دارد.پروتئین برای رشد و سلامتی عضلات بدن مهم است اما متابولیسم آن‌یکی از سخت‌ترین کارها است که توسط کلیه انجام می‌شود.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

فست فود

شما در تلاش هستید تا مصرف قند خود را کاهش دهید.برخی مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از نوشیدنی‌های مصنوعی استفاده می‌کنند درواقع شکر کمتری مصرف نمی‌کنند. اما اگر هنوز می‌خواهید از جایگزین شکر استفاده کنید، می‌توانید از اِستِـویا جایگزین شکر که از عصاره گیاه شیرین برگ به دست می‌آید، استفاده کنید.

انتهای پیام/

منبع:khabaronline

کد خبر: 5118