تاثیرکمبود خواب با کیفیت بر ابتلا به آلزایمر

پنج شنبه،۲۰ دي ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
تاثیرکمبود خواب با کیفیت بر ابتلا به آلزایمر

گروه سلامت و پزشکی - محققان الگوی خواب 119 داوطلب بالای 60 سال از پایگاه خبری مدیکال ساینس را که اغلب آن ها فاقد اختلالات شناختی و علایم فراموشی و آلزایمر بودند، مورد بررسی قرار دادند.

الگوی خواب این افراد در طول یک هفته با استفاده از حسگرها و نمایشگرهای قابل حمل نوار مغزی تحت نظارت قرار گرفت.

همچنین با استفاده از اسکن PET و نمونه گیری از مایع نخاعی، میزان پروتئین های تاو و بتا آمیلویید نیز در مغز این افراد اندازه گیری شد.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد افرادی که خواب عمیق آن ها دچار اختلال است، دارای مقدار بیشتری از پروتئین تاو در مغز خود هستند. در تحقیقات پیشین مشخص شده است که پروتئین تاو ارتباط قابل توجهی با اختلالات شناختی ناشی از بیماری آلزایمر دارد.

خواب عمیق سومین مرحله از خواب با حرکات آرام چشم است و این مرحله از چرخه خواب با تثبیت حافظه ارتباط محکمی دارد. بسیاری از محققان معتقدند این مرحله از خواب برای حفظ سلامت عمومی مغز ضروری است.

به اعتقاد محققان آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که افزایش پروتئین تاو در مغز با خواب عمیق ارتباط دارد که نشان دهنده اهمیت کیفیت خواب است. در واقع افرادی که میزان بالایی از این پروتئین را دارند در طول شب خواب بیشتری دارند و در طول روز بیش از سایرین چرت می زنند، اما خواب آن ها از کیفیت پایینی برخوردار است. 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

کد خبر: 5180