علائم افسردگی و راه های درمان آن

جمعه،۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰

گروه سلامت- مطمئنا همه ما گاهی احساس غم ، تنهایی و افسردگی  را تجربه می کنیم. احساس افسردگی یک واکنش طبیعی در مقابل از دست دادن ها ، ضربه ها و کشمکش های زندگی است. اما هنگامی که این احساسات بر ما چیره می شوند و برای مدتی طولانی زندگی ما را درگیر می کنند بهتر است آن را جدی بگیریم و به دنبال درمان باشیم. آمار نشان می دهد که در زندگی پرتنش امروزی از هر ۸نفریکی به افسردگی دچار است.

اگر افسردگی بدون درمان به حال خود رها شود می تواند با گذشت زمان بدتر شود. این حالت گاهی ماه ها و حتی سال ها فرد را درگیر کند و گاهی به خودکشی می انجامد. تجربه نشان داده از هر ده نفری که به افسردگی دچار می شوند یک نفر اقدام به خودکشی می کند. تشخیص علائم افسردگی اولین مرحله برای اقدامات درمانی به شمارمی رود. این در حالی است که متاسفانه حدود نیمی از کسانی که افسردگی را تجربه می کنند هرگز به مرحله تشخیص و درمان نمی رسند.

 

نشانه های افسردگی:

-احساس غم و اندوه دائمی، اضطراب و یا احساس خالی بودن

-کم شدن تمرکز، اشکال در به یاد آوردن جزئیات و عدم توانایی در تصمیم گیری

-احساس خستگی و بی انرژی بودن

-احساس گناه ، بی ارزش بودن و درماندگی

-منفی نگری

-تغییر در عادات خواب شامل بی خوابی های شبانه، دچار شدن به بی خوابی های سحرگاه ویا زیاد خوابیدن

-احساس بی قراری

-پرخوری و یا از دست دادن اشتها

-بی علاقگی به انجام فعالیت های روزانه و کارهایی که در گذشته مورد علاقه فرد بوده اند

-درد های فیزیکی مداوم شامل سردرد ، گرفتگی های عضلانی و یا مشکلات گوارشی

-تفکرات خودکشی و یا اقدام به خودکشی

 

نشانه های هشدار آمیز اقدام به خودکشی

بروز بعضی نشانه ها درکسانی که دچار افسردگی شدید هستند می تواند زنگ خطری برای اقدام به خودکشی باشد و باید توسط اطرافیان جدی گرفته شود:

-بروز علائم افسردگی که به مرور زمان بدتر می شوند

-حرف زدن درباره خودکشی

-تغییرناگهانی از حالت غم و ناامیدی شدید به شادی و آرامش

-اندیشیدن مداوم به موضوع مرگ یا صحبت کردن درباره آن

-آروزی مرگ کردن و انجام کارهای متهورانه و خطرناک که ممکن است سلامت فرد را به خطر بی اندازد

-بی توجه شدن به اموری که قبلا مورد توجه و علاقه فرد بوده اند

-سر زدن یا تلفن زدن ناگهانی به نزدیکان و کسانی که مورد علاقه شخص هستند

 

تشخیص افسردگی

هرچند که تست افسردگی خاصی وجود ندارد که پزشک براساس آن وجود افسردگی را تشخیص دهد اما الگو های مشخصی وجود دارند که برای تشخیص از آن ها استفاده می کند. از آنجا که بعضی ازبیماری ها و گاهی عفونت ها هم می توانند باعث حالت افسردگی شوند، تشخیص افسردگی معمولا با بررسی سوابق پزشکی و معاینه فرد توسط پزشک امکان پذیر است. در مرحله تشخیص ،این موضوع که فرد از چه زمانی به وجود علائم افسردگی در خود پی برده و میزان وخامت آن مورد بررسی قرار می گیرد. سابقه وجود افسردگی و یا دیگر بیماری های روانی در خانواده فرد هم یکی از موارد مهمی است که پزشک معالج به آن توجه می کند.

 

درمان افسردگی

درمان افسردگی با انجام جلسات مشاوره و روانکاوی ویا در صورت نیاز با مصرف داروهای ضد افسردگی و گاهی هر دو توام با هم امکان پذیراست. در موارد حاد که علائم بیماری به مصرف دارو پاسخ نمی دهد گاهی از الکتروشوک برای درمان استفاده می شود. این شیوه مخصوصا در مواردی که بیماراقدام به خودکشی کرده و به درمان های سریع تر و موثرتری نیاز دارد توصیه می شود.

 

افسردگی در نوجوانان

احساس غم و اندوه در سنین نوجوانی، به دلیل تغییرات هورمونی در بدن، یک احساس شایع است. اما اگر این حالت بیشتر از دو هفته به طول بی انجامد و با دیگر علائم بالینی این بیماری که قبلا اشاره شد همراه باشد ممکن است به این معنا باشد که فرد دچار افسردگی است. بررسی ها نشان داده که از هر ۳۳ کودک یکی به افسردگی مبتلاست.اگر فکر می کنید نوجوان شما به افسردگی دچاراست بهتر است هر چه زودتر برای درمان او اقدام کنید.

انتهای پیام/

منبع:webmed

کد خبر: 52