نشست علم الهدی با اهالی موسیقی مشهد

جمعه،۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
نشست علم الهدی با اهالی موسیقی مشهد

گروه اجتماعی>استان ها- دفتر امام جمعه مشهد صبح دیروز محل برگزاری جلسه ای متفاوت بود، متفاوت از آن جهت که اولین دیدار و گفت وگوی مستقیم آیت ا… علم الهدی با استادان، پیش کسوتان و فعالان عرصه موسیقی در مشهد بود.

روزنامه خراسان نوشت:  «محمد حقگو» آهنگ ساز و بنیان گذار اولین آموزشگاه موسیقی استان در این نشست گفت:  مشهد از زمانی که اجرای کنسرت در آن دچار مشکل شد، به قطب موسیقی زیرزمینی تبدیل شد، چیزی که در شأن این شهر و استان که موسیقی مقامی را به عنوان شناسه هنری خود دارد، نیست. موسیقی هایی داریم با نام «متال» و «هوی متال» که از آورده های غرب است و ربطی به موسیقی ایران ندارد. شرایط این سبک موسیقی به گونه ای است که خود من با سابقه چندین ساله در این حوزه، جرئت نشستن مقابل اجرای این سبک ها را ندارم. اما جالب است که مسابقه این سبک موسیقی در ارمنستان برگزار می شود و گروه هایی از مشهد رتبه اول و دوم آن را کسب کرده اند و رتبه سوم به گروهی از فرانسه می رسد. من نوازنده گیتاربیس یکی از این گروه ها را می شناسم، او کسی بود که قبلا در همین مشهد سه تار می نواخت.
وی گفت: گفتنش خوب نیست اما خود من جوانی ام را در جنگ گذاشتم و به من جانباز می گویند، تنها ساز نمی زنم، در جامعه هم حضور دارم و نگران شرایط هستم.

lm-lhdyhly-mwsyqy.jpg

علم الهدی، امام جمعه مشهد نیز در این دیدار گفت: در تهران و دیگر شهرها کنسرت ها فوق العاده رایج است. شما که متخصص موسیقی هستید دو تا کنسرت نشان بدهید که با ابتذال همراه نباشد. آن چیزی که ما از ابتدا با آن موافق نبوده ایم، همین ابتذال است که حالا بخواهد بیاید و در کنار حرم امام رضا (ع) اجرا شود، ما با این مخالف بوده ایم نه با خود موسیقی.

* در این ۱۴ -۱۵ سال که بنده در مشهد هستم، آمار کلاس های موسیقی در مشهد و استان را بررسی کنید و ببینید که چقدر توسعه پیدا کرده است، اگر ما مخالف موسیقی بودیم که جلوی این توسعه و آموزش را می گرفتیم.

* کنسرت هایی که جلوی آن گرفته شد، تا جایی که یادم هست همه اش کنسرت های تهرانی ها بود، خواننده هایی که همین الان دارند جاهای دیگر برنامه های ابتذالی اجرا می کنند، می خواستند این جا بازار کنسرت و ابتذال شود.

* شما خودتان هم هنرمندید، هم متدین اید و هم به امام رضا(ع) علاقه دارید، قبول می کنید ما این جا بگذاریم کاری به این شکل اجرا شود؟

* من یک گلایه هم از شما دارم، در این شهر و استان آموزش موسیقی آزاد است. دانشگاه های فردوسی، علوم پزشکی و آزاد که سه دانشگاه بزرگ این شهر هستند کانون موسیقی دارند، در حالی که کانون تئاتر و سینما ندارند. اگر نسل جوان ما به سوی فرهنگ های دیگر کشیده می شود، اشکال من به شما بزرگواران است. شما که استاد موسیقی هستید و آموزش می دهید، چرا موسیقی را ترویج نکردید؟ کجای این شهر تابلو و بیلبورد آموزشگاه موسیقی زده شد و پایین کشیده شد؟ هنرمندان معمولا در اجرای کار کمی سنگینی هم دارند و سنگین عمل می کنند، دنبال یک فرافکنی هم هستند که آدمی را گیر بیاورند و ماجرا را گردن او بیندازند، هیچ گردنی هم در این شهر باریک تر از گردن امام جمعه نیست، این که بگویند امام جمعه ضد هنر و موسیقی است و به همین دلیل جوانان دارند این طور می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 5615