روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

دوشنبه،۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷
روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

گروه سلامت و پزشکی - چهارم فوریه با هدف آگاهی بیشتر مردم، روز سرطان نام‌گذاری شده است تا با تشخیص و درمان به‌موقع جان بیمار از خطر مرگ رهایی یابد.

بر اساس آمار در سال 2018 بیش از 9.5 میلیون نفر در جهان معادل 26 هزار مرگ در روز بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند که انتظار می‌رود به دلیل افزایش استرس و تنش‌های زیست‌محیطی، کیفیت هوا، سبک زندگی و عادات غذایی این آمار افزایش یابد.

مواد سرطان‌زا به هر نوع موادی گفته می‌شود که باعث آزادسازی رادیکال در بدن شده و باعث گسترش سلول سرطانی می‌شود.

این مواد در سه دسته مختلف به‌عنوان عوامل سرطان‌زا شناخته می‌شوند:

- سرطان‌های فیزیکی ناشی از اشعه ماوراءبنفش و تابش یونیزه

- سرطان‌زایی زیستی که ناشی از باکتری، ویروس و انگل است.

- مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند محصولات مصنوعی ایجادشده توسط واحدهای صنعتی، دود، آفت‌کش و مواد شیمیایی مورداستفاده در صنایع غذایی.

- علاوه بر عوامل یادشده عوامل متعدد دیگری نیز مانند افزایش سن، مصرف کم سبزی و میوه، سبک زندگی پراسترس، مصرف تنباکو و الکل، عفونت مزمن، داشتن اضافه‌وزن در مورد سرطان سینه و مری و تخمدان؛ در افزایش سرطان مؤثر هستند.

روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

اما غذاها و خوراکی‌هایی نیز هستند که موجب افزایش سرطان در بدن می‌شوند که به شرح زیر است:

- غذاهای بسیار شور و پرنمک و یا گوشت‌های دودی شده موجب التهاب معده و سرطان معده شوند. توصیه می‌شود همیشه غذاهای تازه و خانگی استفاده کنید.

- گوشت‌های فراوری‌شده و دودی شده مانند انواع ژامبون، بیکن، سوسیس و کالباس خطر ابتلا به سرطان معده و پانکراس را افزایش می‌دهد. نیترات موجود در غذای دودی که با درجه حرارت بالا پخته می‌شوند، سرطان‌زا است.

روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

- پختن گوشت قرمز با درجه حرارت بالا «آمین‌های هتروسیکلیک» و «هیدروکربن آروماتیک چندحلقه‌ای» تولید می‌کند که این مواد سرطان‌زا هستند. پختن گوشت در دمای متوسط و پوشاندن گوشت از روش‌های مطمئن پخت‌وپز است.

- ذرت را با ماکروویو درست نکنید. چراکه تولید PFOA کرده که سرطان‌زا است. پاپ کورن را با روش سنتی بپزید.

- از چربی‌های هیدروژنه بپرهیزید که موجب رشد سلول‌های غیر نرمال می‌شود. استفاده از روغن خردل، زیتون و ... به‌عنوان جایگزین توصیه می‌شود.

- سودا و نوشیدنی‌های مملو از قند پنهان که توسط سازندگان بدون آگاهی دادن به مشتری ساخته می‌شود، مضر بوده و سرطان‌زا هستند.

- غذاهای حاوی قند پنهان مانند شربت ساخته‌شده از نشاسته ذرت می‌تواند مضر باشد. از این مواد در قنادی‌ها، بیسکوئیت، صبحانه آماده و نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود که مضر و سرطان‌زا است.

روز جهانی سرطان/ چه خوراکی‌هایی باید و نباید خورد

- شیرین‌کننده‌های مصنوعی نیز می‌تواند خطرآفرین باشد که در آزمایشگاه تائید شده است.

- غذاهای کنسروی با بسته‌بندی‌های نامناسب باعث اسیدی شدن محتویات داخل شده و سرطان‌زا می‌شوند.

- خوردن غذاهای داغ رابطه مستقیمی با سرطان مری دارد.

- هرچند رابطه مستقیمی میان الکل و سرطان ثابت نشده اما الکل در افزایش چاقی و به دنبال آن احتمال بروز سرطان می‌تواند نقش داشته باشد.

- در نهایت به گفته کارشناسان با خوردن زردچوبه، سیر، مرکبات، انواع توت، گوجه‌فرنگی، میوه‌های قرمز و سبز و بنفش، غلات با فیبر بالا، آجیل می‌توان ابتلا به سرطان را کاهش داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

کد خبر: 5676