تحقیقات گذشته را فراموش کنید؛ صبحانه کلید لاغری نیست

يکشنبه،۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۶
 تحقیقات گذشته را فراموش کنید؛ صبحانه کلید لاغری نیست

گروه سلامت- طی سال‌های گذشته شما قطعا بارها و بارها این را شنیده‌اید که خوردن صبحانه به عنوان مهمترین وعده غذایی کمک می‌کند تا سلامت وزنی خود را حفظ کنید. با این حال جدیدترین تحقیقات خبر دیگری برایتان دارند. تحقیق جدید می‌گوید این ادعا درست نیست!

به گزارش پیام ایران، نوش جان کردن یک صبحانه دلپذیر به افراد کمک نمی‌کند که در ادامه طول روز کمتر بخورند بلکه افرادی هستند که با وجود خوردن صبحانه اما در ادامه روز اتفاقا کالری بیشتری هم مصرف می‌کنند. 

محققان این یافته جدید در دانشگاه ملبورن استرالیا می‌گویند ما نباید برنامه غذایی‌مان را بر اساس قرار دادن صبحانه در آن تغییر بدهیم به این امید که وزن کم کنیم؛ بلکه باید کاری را انجام بدهیم که برای بدنمان بهترین باشد.

شواهد نشان داده است خوردن صبحانه به طور کلی باعث افزایش کالری مصرفی یک فرد و در نتیجه افزایش وزن می‌شود!

همه اینها در حالی ست که برخی افراد دوست دارند صبحانه بخورند و برخی دیگر دوست ندارند بنابراین در این مورد فرمول خاصی وجود ندارد که بتوان به همه توصیه کرد.

برای این مطالعه محققان به بررسی ۱۳ آزمایش کنترل شده تصادفی طی سه سال گذشته پرداختند. ضمن اینکه تحقیقات عمدتا در ایالات متحده و انگلیس انجام شد.

شرکت کنندگان در این تحقیق با وزن‌های مختلف انتخاب شدند و برخی از آنها به طور منظم صبحانه می‌خوردند در حالیکه برخی دیگر چنین برنامه‌ای نداشتند. شرکت کنندگان در کمترین دوره برای دست کم یک روز و در بیشترین زمان برای ۱۶ هفته تحت نظارت قرار گرفتند.

نتیجه اینطور بود؛ افرادی که صبحانه می‌خوردند روزانه ۲۶۰ کالری بیشتر مصرف می‌کردند. در نهایت افرادی که از خوردن وعده صبحانه چشم‌ پوشی می‌کردند حدود نیم کیلو از بقیه لاغرتر بودند.

در این تحقیق همچنین تفاوت شاخصی در میزان متابولیسم افرادی که صبحانه می‌خوردند و آن عده‌ای که صبحانه را نادیده می‌گرفتند دیده نشد.

صبحانه

اگرچه بنا بر ادعای نویسندگان این تحقیق تناقض‌ها و تفاوت‌های کیفی وجود دارد اما در عین حال می‌گویند مشخص شده خوردن صبحانه استراتژی کمک‌ کننده‌ای برای کاهش وزن نیست.

با این وصف محققان می‌گویند پیامی که این تحقیق همراه دارد این است که اگر یک فرد دوست داشته باشد صبحانه بخورد، خیلی هم خوب است اما در عین حال ما نباید دیگر افراد را به تغییر برنامه‌ غذایی‌شان ترغیب کنیم با این هدف که خوردن صبحانه مانع اضافه وزن یا چاقی می‌شود.

دانا وایت متخصص تغذیه از دانشگاه کوئینی پیاک در هامدن درباره این تحقیق می‌گوید: "شاید برای آن عده‌ای که اهل صبحانه خوردن هستند این اطمینان بوجود بیاد که نادیده گرفتن این وعده برنامه کاهش وزن آنها را خراب نمی‌کند اما اگر شما صبح‌ها گرسنه هستید ما به شما نمی‌گوییم که صبحانه نخورید و از این وعده چشم‌پوشی کنید! بخصوص برای آن عده‌ای که صبح‌ها ورزش می‌کنند نخوردن صبحانه بسیار سخت است بنابراین برای بقیه روز هر زمانی که احساس گرسنگی کردید مقدار متعادلی غذا میل کنید."

با این حال بنا به گفته این متخصص تغذیه چشم پوشی کردن از اولین وعده غذایی روز نمی‌تواند به عنوان یک درمان و رژیم غذایی محسوب شود.

انتهای پیام/

منبع: sazandeginews

کد خبر: 5745