لاشخورها اسپانیا را به پرتغال ترجیح می‌دهند

جمعه،۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴

گروه فن آوری - تحقیقات جدید نشان می‌دهد گروهی از کرکس‌ها اسپانیا را به پرتغال ترجیح می‌دهند.

روزنامه کوریره  نوشته است محققانی از پرتغال و اسپانیا برای سه سال ۷۱ لاشخور را زیر نظر قرار دادند و در این مدت تنها ۱۳ لاشخور وارد پرتغال شدند.

دانشمندان می‌گویند کرکس‌ها به خاطر یافتن غذا دیگر به پرتغال نمی‌روند و دلیلش هم عمدتا به بیماری جنون گاوی مربوط است.

انه‌کو آروندو محقق اسپانیایی می‌گوید قوانین سفت و سخت پرتغال در مورد عدم شیوع بیماری جنون گاوی باعث شده تا دامداران لاشه حیوانات را سریعا بسوزانند یا آن را به خاک بسپارند. این باعث شده تا لاشخورها نتوانند از این لاشه‌ها تغذیه کنند.

اسپانیا از تغییر در مقررات اتحادیه اروپا سود جست و به رهبران منطقه‌ای کشورش اجازه داد تا در مورد گذاشتن لاشه حیوانات در فضای آزاد تصمیم‌گیری کنند. ۹۰ درصد کرکس‌های اروپایی در اسپانیا هستند.

از آن زمان محققان شاهد "کاهش ناگهانی" ورود کرکس‌ها به پرتغال شدند. مطالعات آنها نشان داد دلیل کاهش سفر آنها به پرتغال، عدم وجود لاشه حیوانات برای تغذیه است و کاهش این سفرها به تغییرات آب و هوایی و سایر مسایل ربطی ندارد.

گروهی از فعالان محیط زیستی و حقوق حیوانات در پرتغال به دنبال آن هستند تا مجوز مناطقی برای گذاشتن لاشه حیوانات برای استفاده کرکس‌ها را فراهم کنند.

به دنبال آتش‌سوزی‌های تابستان سال گذشته پرتغال، کرکس‌ها زیستگاه‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند و این نگرانی در میان فعالان پرتغالی وجود دارد که قوانین مربوط به لاشه حیوانات باعث شود تا این پرندگان برای همیشه از این کشور بروند.

پایان خبر

منبع: corriere

کد خبر: 58