چشم‌های نگران پوران، آرام گرفت

جمعه،۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹
چشم‌های نگران پوران، آرام گرفت

گروه فرهنگ و هنر - امروز 26 بهمن ماه، چشمان همیشه نگران پوران شریعت رضوی آرام گرفت.

او همسرعلی شریعتی، خواهر علی اصغر و مهدی شریعت‌رضوی و مادر احسان، سارا، سوسن و مونا شریعتی است.

به گزارش وبسایت تخصصی مدیریت رسانه پوران شریعت رضوی که در 84 سالگی و در تهران درگذشت، نماد یک زن تحصیلکرده، آگاه  و صبور برای همسر مبارزش ، خواهری دلسوز برای برادرانی که جان خود را برای فردای بهتر ایران فدا کردند و مادری برای 4 فرزند صاحبنظر و روشنفکر است.

مهدی شریعت رضوی یکی از سه دانشجویی بود که در حمله نیروهای امنیتی به دانشگاه تهران در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ کشته شد. برادر دیگر او، علی اصغر شریعت‌ رضوی معروف به توفان که عضو ارتش ایران بود، در سال ۱۳۲۴ در درگیری‌هایی کشته شد که منتهی به تأسیس حکومت خودمختار آذربایجان در شمال غربی ایران شد.

پوران و علی شریعتی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد هم‎کلاس بوده  و آشنایی آنها به ازدواج‎شان ختم شد. پوران که در عمر خود فراز و فرودهای مهمی را شاهد بود و زندگی پرتلاطمی را سپری کرد، درسالهای گذشته، کتاب "طرحی از یک زندگی"  را در خصوص همسرش علی شریعتی به  رشته تحریر درآورد که بازتاب زیادی داشت. تا آنجا که او جلد دوم این کتاب حاوی نقدها و نظرها را نیز منتشر نمود. انتساب پوران به علی شریعتی، مردی که با نوشته‎ها، سخنرانی‎ها و کتابهایش به عنوان یکی از مطرح‎ترین و جنجالی‎ترین روشنفکران ایرانی در قرن بیستم و همچنان محبوب افکارعمومی است، موجب توجه افزونتر به وی شده بود.

احسان، سارا، سوسن و مونا شریعتی  فرزندان این 2 چهره محبوب و نام‎آشنای تاریخ روشنفکری دینی هستند که همگی در حوزه اندیشه به تحقیق و تدریس و پژوهش مشغولند. علی شریعتی در نوشته‎ای به مناسبت تولد احسان خطاب به همسرش، می‎نویسد؛ احسان باید بداند که میراث اجدادی خویش را که جز کتاب و فقر و آزادگی نیست، چگونه باید حفظ کنند و او نیز جز رنج و علم و شرف در حیات خویش چیزی نیندوزد. پوران در همه سالهای پس از فوت همسرش، با دوری از سیاست، کمر همت بر تربیت فرزندانی بست که همگی در حوزه علمی و پژوهشی از مفاخر ایران به شمار می‎روند.

او زاده  ۱۳۱۳ شمسی بود و از دانشگاه سوربن دکترای ادبیات فارسی داشت. موضوع رساله دکتری او که در سال ۱۹۶۳ میلادی به راهنمایی " ژیلبر لازار" از آن دفاع کرد، توصیف طبیعت در شعر تغزلی فارسی در قرن هفتم است.

پیکر پوران شریعت‌رضوی در امامزاده عبدالله و در کنار مزار برادرش مهدی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا، سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر سال 1332 به خاک سپرده خواهد شد.

داریوش عباسی

انتهای پیام/

کد خبر: 5830